معاون سلامت دامپزشکی گلستان خبر داد:

آغاز عملیات واکسیناسیون دام های عشایر علیه بیماری تب برفکی

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۳:۴۵:۴۰
کد خبر: ۹۵۶۳۵۴
آغاز عملیات واکسیناسیون دام های عشایر علیه بیماری تب برفکی
معاون سلامت دامپزشکی استان: به منظور پیشگیری از رخداد بیماری تب برفکی عملیات واکسیناسیون دام های سنگین و سبک در عشایر کوچرو ساکن استان گلستان در حال انجام می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ محسن عبدالوند اظهار کرد: برای افزایش سطح ایمنی دام های عشایر مستقر در مراتع استان گلستان ، که  اغلب از استان های خراسان رضوی ، شمالی و سمنان به گلستان نقل مکان می کنند طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی با واکسن تولید داخل شروع شده است . وی همچنین افزود : برای اجرای این طرح اکیپهای دامپزشکی شهرستان های مراوه تپه ، گنبد ، کلاله اعزام شده و طی آن گوسفندان عشایری خارج از استان و بومی تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت . معاون سلامت دامپزشکی استان یاد آور شد : بیماری تب برفکی یکی از مسری ترین بیماری های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می شود و مهمترین تهدید برای تجارت دام و فرآورده های دامی محسوب می شود این بیماری با علائم تاول در دهان ، پا و پستان ، ریزش بزاق ، لنگش ، افت شدید تولید و تلفات در بره ها و بزغاله ها تظاهر می کند.

عبدالوند بابیان اینکه بیماری تب برفکی به عنوان مخاطره جدی برای صنعت دامدار ی محسوب می شود بیان کرد : کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون ، مراقبت شدید نقل و انتقال دام ، قرنطینه کردن دامهای مبتلا  ، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و جلوگیری از ورود دام قاچاق است وی ادامه داد: سالانه بالغ بر 600 هزار  راس دام سبک عشایری 6 ـ 7 ماه دراین استان اسکان دارند که درصورت عدم رعایت موارد مثبت زدایی و نیز عدم انجام عملیات واکسیناسیون دام     می تواند یکی از عوامل انتقال بیماری ها از یک مکان به مکان دیگر باشد .

وی همچنین افزود : تمامی خدمات مربوط به دام عشایر اعم از واکیسناسیون ، بیماری یابی و آموزش توسط اکیپ های دامپزشکی استان به صورت رایگان صورت می گیرد .

معاون سلامت دامپزشکی استان یاد آور شد: رعایت بهداشت و قرنطینه محوطه نگهداری دام از اصول مهم پیشگیری از ورود بیماری تب برفکی است و یکی از اولویت های دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی این اداره کل ، آموزش دامداران و جامعه هدف است که درکنار کلیه خدماتی که دامپزشکی ارائه می کند ، برگزاری این دوره های آموزشی نیز می تواند موچب بالارفتن سطح آگاهی بهره برداران از بیماری ها شود.

از آبان ماه سالجاری آغاز و بالغ بر 115 هزار راس دام سنگین و یک میلیون و 400 راس دام سبک علیه بیماری مذکور واکسینه شدند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز