رییس دانشگاه آزاد اسلامی:

نسل جوانان محقق در علم فوتونیک بسیار کارآمد است

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۱۴:۳۱:۱۹
کد خبر: ۹۵۹۹۵۵
نسل جوانان محقق در علم فوتونیک بسیار کارآمد است
رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: اکنون در حوزه علم فوتونیک جوانان بسیار زیادی حضور دارند و باید اذعان کرد که نسل جوانان محقق در حوزه فوتونیک بسیار کارآمد است.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی در حاشیه افتتاحیه بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه نقش نور در ارتباطات به دلیل سرعت بالای آن که جایگزین امواج الکترومغناطیسی می شود و همچنین در افزایش سرعت رایانه ای  بی بدیل است و این رشد را مرهون علم فوتونیک و نور می دانیم.

وی با بیان اینکه ایران در این حوزه دانشمندان بسیار خوبی دارد و در ۲ دهه اخیر رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته، گفت: ارتقای کشور در حوزه های دفاع، سلامت و ارتباطات مرهون رشد علم فوتونیک و فناوری های وابسته به آن است.

طهرانچی تصریح کرد: به عنوان فردی که از روز اول در این همایش ها بوده و از موسسین راه اندازی پژوهشکده لیزر دانشگاه شهید بهشتی  هستم می گویم که ما امروز با دانشگاه ها و آزمایشگاه های معتبر دنیا برابری می کنیم و خروجی بسیار خوبی داریم و این فقط به برکت انقلاب اسلامی و خودباوری جوانان و دانشمندان ما اتفاق افتاده است.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد یک بحران در علوم پایه عنوان کرد: دانشجویان ما در علوم پایه به شدت افت کرده اند زیرا مردم فکر می کنند دوران فیزیک، ریاضی و شیمی گذشته و از این ها کاری برنمی آید، در حالی که شاخه های منتج شده از علوم پایه که فوتونیک و لیزر از جمله  آن ها است در پزشکی بسیار کاربرد دارد.

این مسئول با بیان اینکه برای رونق این علم نیاز است تا جریان واردات به کشور قطع شود، افزود: باید به توان ملی اعتماد داشته باشیم و در یک دایره وسیع باید هر پزشک  در کنار خود به طورحتم یک فوتونیک کار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دفاع خوب عمل کرده ایم، گفت: پس بایستی مصرف کننده های ما در حوزه سلامت که گستره بسیاری دارد و همچنین در حوزه کشاورزی و ارتباطات قدری داشته های خودمان را باور کنیم تا جوانان فضای اشتغال برای آینده پیدا کنند و ما در دانشگاه آزاد و بقیه دانشگاه ها بتوانیم گسترش این علم را توسعه دهیم.

طهرانچی تأکید کرد: اکنون در دانشگاه آزاد دانشکده های علوم پایه را به دانشکده هایی تحت عنوان دانشکده های علوم پایه و فناوری های نوین ارتقا می دهیم تا این دسته از فناوری ها در آنجا که رابطه تنگاتگی با علوم پایه دارد رونق بگیرد و این بی رمقی که امروز در علوم پایه کشور ایجاد شده را حل کنیم.

وی با بیان این که ایران در خیلی از مباحث فوتونیک جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است و حتی در بعضی مباحث پیشگام است، گفت: ما در حوزه دانش و فناوری خوب کار کرده ایم ولی صنعت ما پابه پای ما نمی آید و صنعت ما سعی می کند خودش را به واردات تکیه دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در پایان بیان داشت: ما توانمندی خود را در ایجاد دانش و فناوری ثابت کرده ایم ولی مصرف کننده های ما نمی خواهند بازار را در اختیار فناوران خودمان قرار دهند و شرکت های فوتونیک خیلی خوبی داریم ولی متاسفانه واردات همیشه به عنوان یک سم مهلک برای گسترش این صنعت به خصوص در سلامت و صنعت است.

گفتنی است در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاهی از دستاوردهای محققان و دانشمندان ایرانی در حوزه علم فوتونیک و لیزر در ۱۰ غرفه برگزار شده است.

 

.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز