کاسبی های جدید با کرونا!

۱۳۹۸/۱۲/۰۲ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۰۵۴۱
کاسبی های جدید با کرونا!
فرصت‌طلبان ‌جدیدا با تجویز نسخه‌های ‌ضد کرونا پول هنگفتی به جیب می‌زنند. تجویزهایی عجیب مانند ابوجهل و ویکس و حتی مواد مخدر و بسته های روحی و روانی و N95

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «یک روز شایع شد که کرونا پایش را گذاشته توی تبریز و جان دو نفر را گرفته است، روز دیگر خبر آمد که یک نفر مشکوک به ویروس کرونا در اصفهان از دست ماموران فرار کرده و همه به دنبالش هستند تا اینکه بالاخره مرگ دونفر در قم تایید شد و خبرها و شایعات که درباره کرونا بیشتر شد، همه خودشان دست به کار شدند، ماسک زدند و حتی رفتارهای معمول، مثل روبوسی و دست دادن از چرخه تعاملات روزانه خارج شد. حالا در مترو، تا یک نفر سرفه یا عطسه می‌کند، نگاه‌ها نگران و صورت‌ها پوشانده می‌شود. نکته مهم اما درباره پیشگیری ویروس کرونا، نسخه‌های عجیب و غریبی است که این روزها همه برای هم می‎پیچند. در فضای مجازی نمونه‌های عجیب و غریبی به چشم می‌خورد؛ از بُخور و معجون‌ بگیرید تا تجویز مواد مخدر! در روزهایی که خبرها از خاور دور، حکایت از افزایش کشتگان دارد و این که چشم‎بادامی‌ها درصدد کشف و ساخت واکسن ویروس کرونا هستند، در ایران نسخه‎های پردرآمدی برای مداوا و جلوگیری از این ویروس پیچیده می‌شود.

مورد عجیب ویکس

همه چیز از یک کلیپ شروع شد. در کلیپ مردی که خود را پزشک معرفی می‌کند از معجزه باورنکردنی ویکس می‌گوید. از این که با چکاندن یک قطره ویکس در آب و بعد بخور آن، می‌توان خود را در برابر ویروس بیمه کرد. با این توضیحات، اگر تا چند روز پیش، همه برای سرماخوردگی و التیام درد پاها از ویکس استفاده می‎کردند، حالا به عجایب دیگرش پی برده‎اند. کلیپ خیلی زود دست به دست ‌و باعث شد همه برای خرید، به داروخانه‌ها هجوم ببرند. حالا کم نیستند ساختمان‌هایی که از راهروهایشان به جای بوی غذا، بوی تند ویکس به مشام می‎رسد. یکی از مسؤولان داروخانه‌ای در خیابان شهید بهشتی به ما می‌گوید: «همان روز انتشار کلیپ، تمام موجودی پماد ویکس‌ تمام شد. حالا سه روز است به یکی از شرکت‌های داروسازی، درخواست ویکس داده‌ایم اما شرکت هنوز برایمان ویکس نفرستاده است.»  به‌ جز پماد اما، درخواست‌های دیگری هم درباره ویکس وجود دارد. حرف مسؤول داروخانه‎ که به اینجا می‎رسد، پیرمردی که ماسک زده، درون داروخانه می‌آید و می‎پرسد:‌ «قلمی دارین؟» حالا خیلی‌ها طالب ویکس قلمی که مخصوص بینی است شده‌اند. کالایی که در داروخانه‎ها روزانه سفارش داده و همان روز هم تمام می‌شود.

تجویز ابوجهل

تیتر زده‎اند، راه‎های پیشگیری از ویروس کرونا و در آن از مصرف سیر و ویتامین C گفته‌اند. نکته مهم اما، یک چیز دیگر است. این‌که خیلی‌ها به فکر فروش محصولات انبار شده‌شان افتاده‌اند. مثلا برخی مصرف قهوه گانودرما را تجویز می‌کنند یا کم نیستند افرادی که سفارش می‌کنند با مخلوط کردن چند گیاه می‌توانند مانع ابتلا به ویروس کرونا شوند. مساله این است که در نبود اطلاع رسانی مناسب و مدیریت درست خیلی‌ها تلاش دارند از ترسی که به جان مردم افتاده سوء‌استفاده کنند و کاسبی خود را رونق ببخشند. به همین دلیل بهتر است شهروندان‌ بدون تحقیق و مشورت هر ادعایی را باور نکنند. به‌جز جوشانده‌ها، اما مالیدن روغن گیاه حنظل یا همان هندوانه ابوجهل به ناف از همه جالب‎تر است. ادعا می‌کنند این گیاه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و روده‌ها را پاکسازی می‌کند اما این که چه ارتباطی بین جلوگیری از ویروس کرونا و این روغن وجود دارد، مشخص نیست.

پیشگیری با مواد مخدر

در روزهایی که کرونا بیشترین کلمه‎ای است که شنیده می‌‌شود و حتی ویروس به جان موتورهای جست‌وجو هم افتاده و بیشترین آمار جست‌وجو در فضای مجازی را دارد، مافیای مواد مخدر از آب گل‎آلود ماهی می‎گیرند و نسخه عجیبی از طرف مافیای مواد مخدر پیچیده شده است. آنها دست به کار شده‌اند و با هشتک کرونا، مقاله‎های علمی درباره افراد سیگاری و کسانی که مواد مخدر مانند کوکائین مصرف می‎کنند، منتشر کرده‎اند. آنها مدعی شده‌اند این افراد، در مقابل ویروس مقاوم می‌مانند و ویروس از کنارشان هم عبور نخواهد کرد. چه برسد به این که به جانشان بیفتد.

مجتبی غالبی، رئیس انجمن درمانگران اعتیاد کشور در این باره می‌گوید:‌‌ «هیچ‌کدام از مواد مخدر و مواد محرک برای درمان بیماری‌ها توصیه نمی‌شود.»

او همچنین به اثرات مخرب مواد مخدر اشاره و توضیح می‌دهد کوکائین، به جز عوارض روانی، عوارض جسمانی شدیدی روی سیستم‎های مختلف بدن از جمله ریه، کبد، مغز، پوست و قلب می‎گذارد. غالبی می‌افزاید:‌ «مافیای مواد مخدر، به دروغ مطرح می‌کنند کوکائین می‌تواند این ویروس را درمان کند، حال آن‌که هیچ منبع علمی‌ای این موضوع را تایید نکرده و تمامی این ادعاها شایعه‌ است.» به عقیده غالبی، مصرف کوکائین و هر ماده مخدر دیگری، باعث می‌شود عوارض ویروس کرونا بیشتر شود.

بسته روحی - روانی

برخی‌ فرصت‌طلب، کرونا را به بازار موفقیت‌ کشانده‌اند. کم نیستند افرادی که ‌تا پیش از این خود را متخصص‌ بهتر شدن روابط، افزایش اعتماد به نفس و ‌حساب بانکی معرفی می‌کردند و با فروش بسته‎های مخصوص چند قدم تا رسیدن به هدف پول روی پول می‌گذاشتند، اما این افراد این روزها برای کرونا هم بسته مشاوره تهیه کرده‌اند. حالا که همه نگران شیوع کرونا هستند و ترس به جانشان افتاده که نکند دوست کنار دستشان که دو دقیقه پیش، صدای خس‌خس ریه‎‌اش می‌آمد، ناقل ویروس باشد، شاید فریب بخورند که بسته‎‌های کارشناسان موفقیت به کمک‌شان بیاید.  بسته پیشگیری از کرونای این فرصت طلبان خیلی ساده است. آنها با ترفند همیشگی، تلقین پیشنهادات‌شان را ارائه می‌کنند. این که برای پیشگیری باید بنشینید در اتاقی خلوت و تمرکز کنید به این شکل همه کائنات را به کار بگیرید تا ویروس را از شما دور کند. کاری که سه نوبت در روز، صبح، ظهر و عصر باید انجام ‌‎شود. این وسط اما کائنات، چطور ویروس را کشف و حالی‎اش می‎کند که به سمت شما نیاید، جای سؤال دارد. برخی کارشناسان، پولی برای بسته‎ها‌ی تقویت‎کننده در برابر ویروس کرونا‌ دریافت نمی‎کنند و یک جوری به عنوان محصول جانبی آن را به فروش می‎رسانند، اما کسانی هم هستند که برای آماده کردن قوای ذهنی شما در برابر ویروس چهل پنجاه هزار تومان‌ به جیب می‌زنند.

مورد جدید و عجیب  N95

زن وارد داروخانه می‌شود و می‌پرسد: «امروز ماسک N۹۵ آورده‌اید؟» جواب نه را که می‌شنود، لب برمی‌چیند، دست‌هایش را توی جیبش می‌کند و از داروخانه خارج می‌شود. سه‌-چهار روزی می‌شود که هر روز به داروخانه‌های اطراف خانه‌اش سر می‎زند تا ماسک فیلتردار پیدا کند. خودش می‌گوید: «شانس آوردم و ژل ضدعفونی‌کننده پیدا کردم.» ماسک N۹۵، ویکس و ژل ضدعفونی‌کننده حالا کالاهای پرمشتری داروخانه‌ها شده است. همین باعث شده بیشتر داروخانه‌ها با کمبود این کالاها روبه‎رو شوند. این آماری است که از سر زدن به هشت داروخانه در غرب، مرکز و شمال تهران به دست آمده است. شرایط برای ماسک N۹۵ اما از همه بدتر است. تقریباً هیچ کدام از داروخانه‎ها ماسک فیلتردار ندارند. ماسک‎های معمولی اما به وفور پیدا می‎شود. بعد از شیوع ویروس کرونا و کمبود ماسک در چین، بسیاری از تاجران کشور چشم‎بادامی‎ها به سراغ شرکت‎های تولیدکننده ایرانی آمده‌اند، شاید به این دلیل است که ماسک نانو و N۹۵ در داروخانه‎ها پیدا نمی‎شود. ‌مسؤول داروخانه‌ای در تهران به ما می‌گوید:‌‌ «شرکت‌های تولیدکننده محصولات‌شان را‌ سهمیه‎بندی کرده‎اند و بعد از چند‌ روز درخواست خرید، نه به تعداد درخواست ما بلکه خیلی کمتر، ماسک در اختیارمان می‌گذارند.»

به‌خاطر همین، بسیاری از داروخانه‎ها هم به صورت سهمیه‎بندی، ماسک‎ها را می‌فروشند و به هر نفر، یک ماسک می‌دهند. ژل‌های همراه ضدعفونی‌کننده‌ دست هم راحت پیدا نمی‌شود‌، ژل ضدعفونی‌کننده‎ای که حدود۸۰۰۰تومانی قیمت دارد. حالا هر کسی که خواهان ژل ضدعفونی‎کننده است، باید ژل‎های بزرگ‎تر را که حدود ۴۵ هزار تومان است، بخرد.

ماسک تقلبی

​​​​​​​ افزایش قیمت، یکی از تبعات مدیریت نشدن بازار‌ است. ماسک‌های فیلتردار، حالا در سایت‎های فروش وسایل بهداشتی، به چند برابر قیمت فروخته می‎شود. اگر سه‌چهار روز پیش، سه ماسک MSK حدود ۱۵ هزار تومان به فروش می‎رسید، حالا همین ماسک حدود ۳۶ هزار تومان فروخته می‌شود. یک ماسک N۹۵ که ۱۰ هزار تومان در داروخانه‌ها قیمت دارد، در فروشگاه‎های اینترنتی، حدود ۳۵ هزار تومان است. ماسک‌هایی که بعد از افزایش قیمت چند برابری، بعد از چهار روز با پیک به دست مشتری می‎رسد. این وسط، درصد تقلب هم بالا رفته است. حالا فیلتر این ماسک‌ها مثل هواکش‌های عظیم عمل می‌‌کنند و هوا و ویروس را مانند پنجره باز، به درون ریه‎‌ها می‎کشانند. به‌جز اینها، درز ماسک‎ها هم باز است و رسما به درد نمی‌خورد. تقلب در ماسک‌های فیلتردار آن‌قدر زیاد شده که سازمان غذا و دارو هم به آن واکنش نشان داده است.

مودت همایی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، با اشاره به افزایش قیمت ماسک و تخلفاتی که در این حوزه انجام شده، می‌گوید: «با همه متخلفان در فروش ماسک‌های تقلبی و فاقد اصالت و هر گونه گرانفروشی در این خصوص برخورد قاطع می‌کنیم و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.»

او به خروج و صادرات ماسک از کشور هم واکنش نشان داده و عنوان کرده بدون مجوز وزارت بهداشت، اجازه خروج هیچ ماسکی از کشور داده نمی‎شود.‌»

منبع:جام جم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز