با حضور نخبگان دانشجویی دو کشور ایران و افغانستان؛

همایش بین‌المللی «خروج بیگانه» در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد

۱۳۹۸/۱۱/۲۵ - ۱۲:۰۱:۳۱
کد خبر: ۹۶۴۲۳۳
همایش بین‌المللی «خروج بیگانه» در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد
نخستین همایش بین‌المللی «خروج بیگانه» با حضور مسئولان و نخبگان دانشجویی دو کشور جمهور اسلامی ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در همایش بین المللی «خروج بیگانه» که با حضور دکترعبدالجابر انصار سرکنسول جمهوری افغانستان در مشهد، دکتر فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جمعی نخبگان دانشجویی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افانستان در سالن همایش‌های پردیس برادران این دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: امیدواریم این همایش محور وحدت و همگرایی نخبگان دانشگاهی و سیاسی بین دو کشور باشد.

 دکتر مرتضی رجوعی هدف از برگزاری این همایش را ارتقاء وحدت اسلامی و سطح تعاملات و ارتباطات با نخبگان دانشجویی و همچنین ارج نهادن به جایگاه شایسته و مؤثر دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان افغانستانی دانست.

رجوعی اذعان کرد: تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی حال حاضر باعث شده تا بتوان از فرصت استثنایی بوجود آمده برای تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی بهره برد.

 این مقام مسئول با تأکید بر این مطلب همه ما بر این باور هستیم که مستکبرین باید کشورهای منطقه را ترک کنند، خاطرنشان کرد: حضور بیگانگان و مستکبران در منطقه همواره منشأ زیان‌ و مضرات فراوانی بوده و از این رو ضرورت دارد ضمن خروج آن ها از مناطق مختلف، سرنوشت هر کشوری در دست همان ملت قرار گیرد.

 ایران، جزیره امن و خانه دوم ملت افغانستان است

  عبدالجابر انصار سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد در این همایش نیز ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران، نهضتی بزرگ، شکوهمند و تأثیرگذار و در واقع انقلاب در برابر دیکتاتوری بود؛ این انقلاب بزرگ تأثیرگذارترین رویداد معاصر جهان بوده که پرتو افشانی آن روز به روز بیشتر می‌شود.

 به گفته این مقام مسئول، در طول سال های طولانی جنگ ‌ها و کودتاهایی در کشور افغانستان صورت گرفته که موجب بروز تغییراتی در رژیم شده است؛ اما ملت ما همواره در مقابل مستکبران مقاومت و ایستادگی کرده است و کشور ایران نیز همیشه یار و یاور مردم افغانستان بوده و در جهاد و مقاومت هیچ گاه  این کشور را تنها نگذاشته است و در بازسازی کشور نیز ما را همراهی و کمک کردند.

سرکنسولگری جمهوری افغانستان در مشهد ادامه داد: در حال حاضر ما برهه حساسی از تاریخ را پشت سر می گذاریم و جهان در حال شکل گیری و جهانی شدن است، از این رو ضرورت دارد تا همکاری دو جانبه بین کشورهای افغانستان و ایران که وجوه مشترکی با هم دارند، بیش از پیش گسترش یابد.

وی گفت: تغییر در روش و کنش ملت‌ها باید به‌مفهوم واقعی کلمه باشد و انقلاب ایران، انقلاب در برابر دیکتاتوری بود اما در افغانستان ما با دو کودتا روبه‌رو بودیم، وقتی که جهاد و مقاومت مردم افغانستان شروع شد ملت ایران مردانه در کنار ملت افغانستان ایستاد.

وی با بیان اینکه ملت ایران در جهاد و مقاومت پشت ملت افغانستان را خالی نکرد و کنار آن ایستاد، گفت: در سال‌های بعد هم در پروسه جمهوری و ساخت کشور نیز ایرانی‌ها به ما کمک کردند.

 سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد ادامه داد: قانون اساسی کشور ما به وضوح مستقل بودن خود را اعلام کرده است و همواره در تصمیم‌گیری‌های کلان خود چه برای همسایگان و چه در ائتلاف بین‌المللی رویکردمان به‌نوعی است که منافع هر دو کشور را در نظر می‌گیریم و می‌خواهیم با حس مسالمت‌آمیز اهداف خود را به پیش ببریم.

انصار عنوان کرد: در تحولات اخیر جمهوری اسلامی افغانستان بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن بیانیه مراتب تأسف خود را نسبت به شهادت سردار سلیمانی ابراز داشتیم و به تمام کشورها گفتیم افغانستان میدان جنگ نیابتی و ستیز نیست.

  وی ادامه داد: ما همان‌طور که ایران در تمام مراحل همراه کشور ما بود، کشور افغانستان نیز  در راه عمران و ثبات ایران از هیچ چیزی دریغ نمی‌کند و همیشه ایران را شریک خود در ساخت آینده می‌بینیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کرد: به رسم اینکه حدود ۴۰ سال مهماندار ما بودید، به نسل‌های آینده خود خواهیم گفت که خانه دوم ما هیچ‌گاه ما را در برابر مظالم تنها نگذاشت و از نهادهای دانشگاهی می‌خواهیم در راستای همکاری‌هایی که سبب ترقی و رشد است، طرح‌های خود را برای دانشجویان افغانستانی بگوید تا بتوانیم خود را به سر منزل مقصود برسانیم.

وی اظهار کرد: دو ملت مسیر ثبات را طی می‌کنند و همان‌طور که ایران به یک جزیره امن تبدیل شده است، افغانستان هم به این هدف دست پیدا می‌کند.

نخستین همایش بین المللی «خروج بیگانه» به منظور ارتقاء وحدت اسلامی و خروج بیگانگان از سرزمین های اسلامی، تقویت و ارتقای سطح تعاملات و ارتباطات با نخبگان دانشجویی و ارج نهادن به جایگاه شایسته و مؤثر دانشجویان بین المللی به میزبانی دانشگاه امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز