چه بخوریم تا ویروس کرونا نگیریم؟

۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۱۵:۴۸:۰۱
کد خبر: ۹۶۵۷۰۸
چه بخوریم تا ویروس کرونا نگیریم؟
برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا به ویژه کرونا ویروس در این مقطع زمانی، باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، توصیه‌های تغذیه‌ای مربوط به مواد مغذی و مواد غذایی را نیز جدی گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فتح‌الله پورعلی با اشاره به نقش شامل ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، گفت: ویتامین C نقش بسیار مهمی در پشتیبانی، بازسازی، تقویت سیستم ایمنی و مقاوم سازی بدن داشته و با توجه به آنتی اکسیدان بودن، به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد بدن به سیستم ایمنی کمک کرده و به نظر می‌رسد که ویتامین C با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون، فرآیند مبارزه با عفونت را تقویت می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت تامین ویتامین C مورد نیاز بدن بصورت روزانه از طریق مواد غذایی، گفت: ویتامین C در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود داشته و مرکبات از جمله لیمو، پرتقال، نارنگی و گریپفروت و انواع توت، انبه، کیوی و انواع سبزیجات تازه از منابع خوب آن به شمار می‎آیند.

وی اضافه کرد: ویتامین D هم نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم و رشد استخوان‎ها داشته و مطالعات جدید، حکایت از نقش داشتن این ویتامین در حفاظت از سیستم ایمنی دارند.

پورعلی در ادامه با اشاره به نقش مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: تامین آهن مورد نیاز بدن جهت خونسازی و تقویت نیروی دفاعی بدن الزامی بوده و کمبود آن می‌تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد، انواع ماهی‌ها، گوشت قرمز و تخم مرغ از منابع حیوانی آهن و کلم قمری، چغندر قرمز، کلم بروکلی، غلات و حبوبات، گردو، جوانه گندم وانواع مغزها و آجیل‌ها از منابع منابع گیاهی آن هستند.

وی با برشماری برخی منابع غنی منیزیم، سلنیوم و روی، گفت: منابع غذایی حاوی روی، منیزیم و سلنیوم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و منابع غذایی روی در گوشت‌های مختلف، غلات و حبوبات، بادام زمینی، شیر کم چرب و تخم مرغ، منابع غذایی منیزیم در بادام زمینی، اسفناج، نخودسبز، گوشت گاو و گوساله، انواع میوه‌ها، سیب زمینی و آجیل، نان جو، نان گندم، جوانه گندم، سبوس گندم، عدس، لوبیا سفید، کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات، گردو، فندق و بادام و منابع غذایی سلنیوم در انواع پنیر، شیر، تخم مرغ، گوشت و جگر گوساله و گاو، قلوه، ساردین و سایر انواع ماهی‌ها یافت می‎شوند.

وی اضافه کرد: کلسیم موجود در شیر، لبنیات، کنجد، بادام، لوبیای سویا، کلم سبز، اسفناج و کلم بروکلی و اسیدهای چرب امگا-3، ویتامین‌های گروه B ،E ،A، بتا-کاروتن و لسیتین و استیل کولین هم از جمله مواد مغذی موثر در سیستم ایمنی بدن هستند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان بیان کرد: ویتامین E هم یک آنتی اکسیدان قوی بوده و در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است، دانه‌ها و جوانه‌ی گندم، گردو، بادام و پسته و بادام، تخمه آفتابگردان، ذرت، جوانه گندم، روغن گردو، روغن کنجد و زیتون، روغن هسته انگور، روغن جوانه ذرت، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، غالت کامل، انواع مغزهای گردو، بادام زمینی و فندق دارنده ویتامین E هستند.

وی با اشاره به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: تخم مرغ، جگر و لبنیات و انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه فرنگی و انبه از منابع این ویتامین به شمار می‌آیند.

وی در ادامه تامین فیبر و پروتیئن را برای بدن ضروری عنوان کرد و گفت: میوه‌ها و سبزیجات و غلات سبوس‌دار حاوی فیبر هستند، در خصوص پروتئین نیز کمبود آن می‌تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد، توصیه می‌شود افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خوراکی‌هایی همچون تخم مرغ، سویا، خشکبار، غذاهای دریایی و گوشت حاوی پروتئین را مصرف کنند.

پورعلی با اشاره به نقش آنتی اکسیدان‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: آنتی اکسیدان‌ها با مقابله با رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از تخریب سلولی و کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها بویژه سرطان می‌شوند، میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز، مواد غذایی دارای ویتامین‌های C و E در مرکبات، فلفل دلمه‌‎ای‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌ فرنگی، مرکبات، چغندر، توت فرنگی، کیوی، نخود، هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز و منابع غذایی حاوی سلنیوم، غذاهای دریایی و جگر و منابع روی، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوسدار و ... دارای آنتی اکسیدان هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت رعایت اصول تغذیه سالم، خاطرنشان کرد: رعایت سه اصل تنوع، تعادل و تناسب غذایی در سفره‌ها، سبب تقویت سیستم ایمنی افراد شده و یک برنامه غذایی متعادل گزینه خوبی برای مبارزه با انواع مختلف ویروس‌ها و عفونت‌ها به شمار می‎آید، به این معنی که اگر رژیم غذایی ما نامناسب باشد، بیشتر دچار بیماری می‎شویم و بنابراین زمان بیشتری برای بهبود نیاز است.

وی متذکر شد: مصرف مرکبات، لبنیات به ویژه لبنیات پروبیوتیک و غنی شده با ویتامین D، ماهی، مصرف انواع دانه‌ها، میوه‌های رنگی، پیاز، ادویه‌ها و شکلات تلخ هم در تقویت سیستم ایمنی موثر مهمی دارند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استانی با اشاره به نقش مایعات در دفع سموم بدن، بیان کرد: نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت کند، می‌توان روزانه بخشی از دریافت مایعات خود را به چای سبز اختصاص داد، چرا که چای سبز به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنول‌ها و فالونوئیدها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر نقش ورزش در سلامت بدن، اضافه کرد: ورزش باعث کاهش استرس شده و یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است، همچنین تحرک و فعالیت بدنی منظم روزانه با پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و... را نیز پایین می‌آورد.

وی در پایان با بیان توصیه بر خودداری از مصرف بیش از حد چربی‌ها به ویژه چربی‌های اشباع شده و اسید چرب امگا-6 و کلسترول، گفت: قندهای افزوده شده و رژیم‌های غذایی با گلیسمیک بالا می‌توانند موجب کاهش عملکرد گلبول‌های سفید خون شده و به شکل گیری التهاب، و آسیب سیستم ایمنی منجر شود.

 

نظر شما
پرونده ویژه