گره گشایی با اعتماد به جوانان/ موتور محرکه گام دوم در اندیشه های جوان

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۱۵:۴۵:۴۵
کد خبر: ۹۶۷۰۹۶
اندیشه و نگرش جوان و پویا موجبات رشد جوانه های امید و ایده های دست نخورده را در توسعه کشور فراهم میکند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ نجمه جهانتیغ: جوان گرایی و آرزوی بیش از 30 درصد جمعیت ایران و شکستن ساختار پیر و خسته در راستای تحقق بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب یعنی تشکیل یک دولت جوان از خواسته هایی است که این روزها در اندیشه جوانان پرورانده میشود.

جوانان کلیدواژه اصلی بیانیه رهبرمعظم انقلاب در تبیین گام دوم انقلاب اسلامی بودند و ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: " اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم."

با توجه به اینکه طبق آمار سازمان ثبت احوال در سال 97 حدود 30 درصد جمعیت کشور را قشر جوان تشکیل میدهند اما متاسفانه این قشر پر تکاپو و سرشار از ایده سهم اندکی از مشارکت را در کشور دارا است.

اندیشه و نگرش جوان و پویا موجبات رشد جوانه های امید و ایده های دست نخورده را فراهم میکند.

سال گذشته قانون "ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان" توسط مجلس اصلاح شد و فی نفسه خبر بسیار خوبی برای قشر جوان بود اما شاهد ماندگاری سفت و سخت تر مدیران سالمند بر اداره کشور بودیم و هستیم.

مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان اولین سندیکا و نهاد غیردولتی جوانان در جمهوری اسلامی است که اولین مصوبه این مجمع مربوط به سال 76 می باشد و در حال حاضر بعد از 20 سال مجددا احیا شده است تا این آرزوی دیرینه جوانان در افزایش مشارکت و دیده شده محقق و بدین ترتیب موجبات تقویت مشارکت جوانان در مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد فراهم شود.

اعضای این مجمع از نمایندگان منتخب سازمان های مردم نهاد جوانان که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می کند انتخاب میشوند.

خبرنگار برنا گفتگویی ترتیب داده است با صادق خسروی رئیس مجمع ملی جوانان کشور که در ذیل آمده:

خسروی

صادق خسروی رئیس مجمع جوانان کشور در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص فرایند انتخاب اعضا مجامع استانی توضیح داد: اعضا مجامع استانی با برگزاری انتخابات و رای نمایندگان سمن های مردم نهاد انتخاب میشوند و رئیس این مجمع نیز با کسب حداکثر آرا بعد از برگزاری انتخابات میان اعضا منتخب مجمع استانی برای یک دوره دو ساله انتخاب خواهد شد.

خسروی به اولین نشست روسای مجامع استانی که اخیرا برگزار گردید اشاره کرد و افزود: اولین نشست روسای دومین دوره مجامع استانی سازمان های مردم نهاد جوانان با هیات رئیسه مجمع ملی جوانان 11 و 12 بهمن ماه به میزبانی شهرستان گرگان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نشست در خصوص مسائل مختلف جامعه و جوانان بحث و گفتگو شد و مشکلات و دغدغه های جوانان در سراسر کشور مطرح و همچنین به رفع نیاز ها و راهکارها برای حل معضلات پرداخته شد.

رئیس مجمع جوانان خاطرنشان کرد: حرکت سازمان های مردم نهاد جوانان در راستای گام دوم انقلاب و ایفای نقش درست و سازنده در برخورد با تمامی مسائل مطرح شده، تبلیغ و حضور حداکثری در انتخابات به جهت اعلام حمایت از انقلاب اسلامی و دفع توطئه های دشمنان، هماهنگی های لازم جهت برگزاری کارگاه های ملی و منطقه ای، آشنایی با مجامع استانی و ارتباط و استفاده از ظرفیت های استانی از جمله مسائل و مباحثی بود که اعضا مجامع استانی از سراسر کشور در این گردهمایی با یکدیگر به اشتراک گذاشته و در خصوص آن تبادل نظر کردند.

خسروی ضمن بیان اینکه ارائه گزارش از ایجاد شغل های با دایره محدود در میان جوانان از جمله نکات قابل توجهی بود که توسط روسای مجامع استانی در این نشست به آن پرداخته شد، تصریح کرد: حوزه صنایع دستی از جمله اشتغال های شاخصی بود که توسط این افراد مطرح شد.

وی توضیح داد: مسلما یکی از نیازهای اساسی توسعه صنایع دستی در نقاط مختلف کشور ایجاد یک شبکه ملی با هدف شناخته شدن محصولات در سطح کشور و همچنین فروش و ایجاد انگیزه میان جوانان جهت حرکت به سمت تولید است.

 

آشنایی با ظرفیت های ملی و اشتراک گذاری تجربیات از جمله تاثیرات مثبت گردهمایی های مجامع جوانان میباشد.

 

وی در پاسخ به خبرنگار برنا در رابطه با تاثیر گردهمایی های مجامع و نمایندگان جوانان سراسر کشور گفت: با توجه به اینکه فعالیت سازمان های مردم نهاد جوانان در استان های مختلف به دلیل موقعیت جغرافیایی و اجتماعی هر استان دارای پتانسیل های بسیار زیادی در حوزه های مختلف است، این گردهمایی بیش از هر اتفاقی موجبات تبادل تجربه و فکر را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: آشنایی با ظرفیت های ملی نیز از جمله تاثیرات مثبت این گردهمایی ها میباشد، برای مثال

ارائه توضیحات و متن قرارداد برای افراد در رابطه با تفاهم نامه ایی که اخیرا با بانک رسالت درخصوص همکاری های لازم منعقد گردید که تسهیل گر بسیاری از گره های بانکی در ارائه خدمات مختلف به سازمان های مردم نهاد جوانان خواهد بود از جمله این موضوعات میباشد.

رئیس مجمع جوانان کشور اضافه کرد: برگزاری کارگاه های منطقه ای و ملی با توجه به شناخت اصولی و کلی حاصل از تبادل نظر ها، رفع مشکلات و گره های اداری در جلسه با مدیران ارشد وزارتخانه در حاشیه جلسات و برنامه ها از دیگر اثرات مثبت این نشست و همچنین گردهمایی های آتی روسای مجامع استانی و هیئت رئیسه مجمع ملی جوانان می باشد.

خسروی در ادامه به توافق نامه مجمع ملی جوانان با بانک رسالت اشاره کرد و بیان داشت: توافق نامه بانک رسالت بعد از عملیاتی شدن بصورت کامل به اطلاع همگان خواهد رسید.

وی توضیح داد: بسترسازی برای توسعه فعالیت‌های سمن‌های حوزه های مختلف اشتغال، ایجاد فضای مناسب برای ورود جوانان به بازارهای کسب و کار، انسجام بخشی در حساب‌های مالی سمن‌ها، ارائه خدمات بانکی به اعضای سمن‌ها بدون حضور در شعبه، تلاش در جهت ایجاد کسب و کارهای خُرد و خانگی برای اعضای سمن‌ها به ویژه در مناطق دوردست و شهرهای کوچک و روستاها در قالب الگوی توسعه اجتماعی رسالت از جمله مواردی است که به صورت کلی میتوان در خصوص این توافق نامه به آن اشاره کرد.

 

تثبیت جایگاه حقوقی مجمع ملی جوانان/ جوانان جای پای خود را محکم کردند

 

وی به مهم ترین اقداماتی که می‌تواند وجاهت قانونی و دائمی بودن راه مجمع ملی در کشور را به دنبال داشته باشد اشاره کرد و افزود: عمل به اصولی ترین مبنای حرکت این مجمع یعنی غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی بودن می‌تواند زمینه آینده روشن را برای مجمع ملی جوانان با اطمینان بیشتری فراهم نماید.

خسروی در ادامه به خبر خوشی که در روزهای اخیر در رابطه با تثبیت جایگاه حقوقی مجمع جوانان اطلاع رسانی شد اشاره کرد و توضیح: خوشبختانه در پنجمین نشست شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل ها ، با تاسیس مجمع ملی جوانان و دریافت شناسه حقوقی این نهاد موافقت شد و این ساختار تا اسفند ماه به عنوان یک نهاد حقوقی مستقل معرفی و جایگاه آن تثبیت میشود و بدین صورت با تغییر دولت ها هیچ لطمه ای به جایگاه این نهاد وارد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه یک سال از فعالیت هیئت رئیسه مجمع ملی جوانان میگذرد افزود: یکی از مشکلاتی که مجمع ملی جوانان ممکن بود در سال های آتی با آن روبرو شود کنار گذاشته شدن این مجمع در گیر و دار نگاه های سلیقه ای و عدم وجود  جایگاه حقوقی مستقل بود که با توجه به وابستگی این نهاد به دولت موضوع شناسه دار شدن مجمع ملی جوانان برای هیئت رئیسه بسیار اهمیت داشت.

 

اختصاص ردیف بودجه برای مجمع ملی جوانان

 

وی در خصوص مباحث مالی هیئت رئیسه مجمع ملی جوانان نیز تاکید کرد: با رایزنی های صورت گرفته با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و مدیر کل امور مجلس وزارت خانه مقرر شد در ردیف های مالی وزارت ورزش و جوانان برای مجمع ملی جوانان نیز ردیف بودجه اختصاص داده شود.

 

جوانان در جامعه حضور دارند/رسالت سازمان های مردم نهاد حضور در بطن جامعه است

 

خسروی در ادامه گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه جوانان نیز در جامعه حضور دارند و امیدوارانه در جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت به سمت جلو هستند بیان داشت: در حال حاضر سازمان های مردم نهاد جوانان در تمام کشور شناخته شده است و از توانمندی های آنان در حوزه های مختلف اشتغال، کارآفرینی، مبارزه با آسیب های اجتماعی، فرهنگ و هنر، استفاده میشود.

وی به تاثیرات مثبت و چشمگیر مجمع ملی جوانان اشاره کرد و افزود: از زمان آغاز به کار مجمع ملی تا کنون همکاری سازمان ها و ادارات و وزارت خانه ها با سازمان های مردم نهاد و استفاده از خدمات و واگذاری امور به آنان سیر صعودی داشته است و این موضوع به تنهایی میتواند بزرگترین دستاورد مجمع ملی جوانان باشد.

رئیس مجمع ملی جوانان در ادامه با تاکید بر اینکه رسالت سازمان های مردم نهاد جوانان حضور در بطن جامعه و همکاری و حل مشکلات جامعه و جوانان است گفت: ایجاد شبکه امداد و نجات در میان سازمان های مردم نهاد جوانان کشور برای مواجه با خطرات و اتفاق های غیرمترقبه همچون سیل و زلزله و حضور فوری و رفع نیازهای افراد از جمله اقدامات شایسته سازمان های مردم نهاد است که نمونه بارز آن را در در سیل های اخیر در نقاط مختلف کشور در تهیه وسایل زندگی و تحصیل به سیل زدگان شاهد بودیم.

وی در پاسخ به خبرنگار برنا در خصوص همکاری سازمان های مردم نهاد و مجامع جوانان با دستگاه های مختلف تصریح کرد: ایجاد شبکه مجازی بازار برای فروش محصولات تولیدی سازمان های مردم نهاد جوانان در سطح کشور برای ایجاد انگیزه در حوزه تولید، همکاری با برخی از سازمان ها و ادارات در حوزه های عملیاتی که موجب تسهیل در امورات جاری مردم می‌شود، ورود به مسائل مربوط به اعتیاد، مسائل تربیتی، سرپرست خانواده، کودکان کار و بدسرپرست، مشاوره ازدواج و طلاق از جمله مواردی است که مجمع ملی و سازمان های مردم نهاد جوانان با انعقاد تفاهم نامه همکاری لازم را با دستگاه های دیگر دارند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز