لرستان بحران زده دوباره در انتظار تکرار سیل

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۱۲:۰۰:۲۵
کد خبر: ۹۶۸۹۴۵
لرستان بحران زده دوباره در انتظار تکرار سیل
سیل فروردین ماه ۹۸، نوروزی نه چندان شیرین اما به یادماندنی برای لرستان رقم زد و در حالیکه مردم برخی مناطق کماکان با مشکلات پساسیل مواجه هستند هواشناسی از تکرار سیل مشابهی در هفته جاری خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ آغازین روزهای سال ۹۸ بود که وقوع سیل در برخی شهرستانهای لرستان نوروز و روزهای تعطیلی را تحت شعاع خود قرار داد و این استان به ویژه شهرستان پلدختر به تیتر اول رسانه های جهان تبدیل شد.

تداوم بارش های بی سابقه در لرستان موجب بروزسیل در پنجم و ۱۲ فروردین ۹۸ شد که موج سیل دوم خسارات بسیاری در حوزه های مختلف زیرساختی، صنعتی، کشاورزی، ساختمان، میراث فرهنگی، ارتباط و مخابرات، راه و تاسیسات جاده ای، بناهای مذهبی و بقاع متبرکه، فضاهای آموزشی، محیط ها و منازل مسکونی شهری و روستایی بر جای گذاشت.

در سیل ۹۸ لرستان آب آشامیدنی ۶۷۹ روستا و ۱۵ شهر، سامانه مخابراتی ۹ شهر، شبکه دیتای ۳۶۰ روستا، گاز ۱۷۳ روستا و سه شهر و راه ۸۷۰ روستای استان قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرارگردید و همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه ۷ استان نیز دچار مشکل شد و در مجموع ۱۸هزار فرصت شغلی بر اثر این سیل از دست رفته است.

برآورد این خسارت ها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و خسارت ۳۵ هزار واحد مسکونی از عمده ترین تبعات این حادثه است.

شدت حادثه چنان بالا بود که پس از جاری شدن سیل دکتر روحانی رییس جمهوری ، معاون اول رییس جمهوری،  وزرای مختلف، معاونین وزرا، مدیران و روسای سازمان ها، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، روحانیون، تولیت استان رضوی و سازمان های مردم نهاد با حضور در منطقه  پیگیر مسائل و مشکلات مردم بودند.

برآورد سیل به زیرساخت های لرستان ۱۰ هزار میلیارد  تومان عنوان شده، رقمی که به گفته مسئوولان با روال های عادی تخصیص اعتبارات برای استان محرومی چون لرستان دهها سال طول می کشد تا این استان به روزهای قبل از فاجعه بازگردد.

در حالیکه برخی زیرساخت های سیل زده لرستان به طور کامل ترمیم یا بازسازی نشده سیلاب مشابهی در راه است که بدون شک خساراتی به بار خواهد آورد اما در این میان مردم می توانند با توجه به اطلاعیه های ستاد بحران و دور ماندن از رودخانه و نقاط پرخطر، مسوولان را در جلوگیری از بروز فاجعه های انسانی یاری دهند.

شناسایی ۴۳۶ نقطه سیل خیز در لرستان

۴۳۶ نقطه سیل خیز در این استان شناسایی شده که نشان می‌دهد لرستان یکی از پنج استان سیل خیز کشور است و ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی در استان وجود دارد که طول آن‌ها در مجموع به ۹ هزار کیلومتر می‌رسد.

شهرستان‌ها و بیشتر روستاهای پرجمعیت لرستان یا در کنار رودخانه‌های پرآب قرار دارند یا رودخانه‌ها از وسط شهرها عبور می‌کند   که به گفته  مسئولان آب منطقه ای لرستان، ساخت و سازهای ادوار گذشته در حاشیه رودخانه‌ها بیش‌تر در حریم و بستر سیلابی رودخانه‌ها بوده که این موضوع سبب‌شده  ظرفیت آبگذری رودخانه‌ها در داخل شهرها به شدت کاهش یابد و در مواقع بروز سیلاب حتی با دوره‌های بازگشت کوتاه‌مدت پنج و ۱۰ ساله ما متحمل خسارت شویم.

با این شرایط، سیلابی که در پنجم و ششم فروردین رخ داد با دبی سه هزار و ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه خساراتی را به زیرساخت‌های لرستان و به‌ویژه شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر وارد کرد.

همچنین سیلاب دوم که در هزار سال اخیر بی‌سابقه بود با دبی بیش از پنج هزار مترمکعب در ثانیه باعث شد رودخانه کشکان خسارت بالایی به شهرستان‌های پلدختر، معمولان، خرم‌آباد و روستاهای مسیر وارد کند.

پیش بینی بارش ۱۷۰ میلی متری از ۲۵ اسفند

کارشناس اداره کل هواشناسی لرستان گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی بارش‌های سامانه بارشی هفته جاری استان، به اندازه بارش‌های فروردین ماه گذشته است.

زینب اکبری با اشاره به فعالیت سامانه بارشی قوی تا ظهر و بعدازظهر روز چهارشنبه افزود: فعالیت این سامانه برای تمام نقاط استان موجب بارندگی، کاهش دما، وزش بادهای لحظه‌ای شدید شده و برای مناطق مستعد احتمال رخداد صاعقه و تگرگ پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: به دنبال فعالیت این سامانه بارشی از سه شنبه شب برای مناطق سردسیر استان و ارتفاعات بارش برف را خواهیم داشت و این سامانه بارشی در ۲ بازه زمانی بامداد سه شنبه تا اواسط روز سه شنبه و از سه شنبه شب تا ظهر چهارشنبه از فعالیت بیشتری برخوردار است.

اکبری با اشاره به اینکه با فعالیت این سامانه به طور متوسط ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلی متر بارش در استان به ویژه نواحی جنوب شرقی تخمین زده می‌شود، گفت: احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست، مه آلودگی و کاهش میدان دید افقی و لغزندگی جاده‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها نیز پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: براساس الگوهایی که تا صبح یکشنبه مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند، پیش بینی می شود بارش های اکثر نقاط استان به میزان  بارش‌های فروردین ماه گذشته باشد با این تفاوت که این بار هسته و تمرکز بارش‌ها برای شرق و جنوب شرق استان خواهد بود.

کوهدشت، پلدختر، دورود، خرم آباد و الیگودرز در معرض خطر سیل

استاندا لرستان نیز گفت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه پر فشار طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه احتمال وقوع سیل در برخی مناطق استان دور از انتظار نیست و همه دستگاهای امدادی و خدماتی باید خود را برای سیلی مشابه فروردین ماه آماده کنند.

سیدموسی خادمی افزود: سامانه‌ای که در روزهای آتی وارد لرستان خواهد شد سامانه پر بارشی است و شاید به جهاتی به بارش‌های ابتدای سال جاری نزدیک باشد که شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر، جنوب خرم آباد، دورود، سپید دشت و الیگودرز بیش از نقاط دیگر استان تحت تاثیر این سامانه  هستند.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی قوی برای آماده باش مردم تاکید کرد:‌ علاوه بر انجام تمامی اقدامات پیشگیرانه، رسانه ها به ویژه صدا و سیما نقش مهمی در آگاهی دادن به مردم  برای کاهش خسارت‌های احتمالی دارند.

استاندار لرستان با تاکید بر قوی بودن سامانه بارشی و احتمال وارد شدن خسارات گفت: با توجه به حجم بالای بارش و تجربه سیل قبل، تخلیه مناطق مسکونی و تجاری نزدیک رودخانه‌ها ضروری است.

آماده‌باش ۲۴ پایگاه امداد و نجات هلال احمر لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز گفت: باتوجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب در لرستان، ۱۸ پایگاه جاده ای ثابت، پنج پایگاه بین شهری سیار و یک پایگاه کوهستان ثابت این جمعیت در حال آماده باشد می باشد.

صارمی رضایی اظهار داشت: با توجه به هشدار هواشناسی، نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر از سوم اسفند ماه تا پایان سامانه بارشی پیش رو در حال آماده باش کامل به سر می برند.

وی افزود: تیم های امداد و نجات کوهستان و سیلاب برای هر گونه حادثه احتمالی و کمک به حادثه دیدگان در ۱۸ پایگاه جاده ای ثابت، پنج پایگاه بین شهری سیار و یک پایگاه کوهستان ثابت در حال آماده باش می باشند.

وی با بیان اینکه تیم هوایی جمعیت هلال احمر لرستان آماده باش است تصریح کرد: تعداد ۲هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته و چادر مسافرتی، اضافه بر دپوهای از قبل تجهیز شده به انبار های شعب جمعیت هلال احمر فرستاده شد.

صارمی بیان کرد: علاوه بر تیم های امدادی و عملیاتی جمعیت هلال احمر لرستان، کارکنان ستادی جمعیت هلال احمر در آماده باش کامل هستند و در صورت نیاز هموطنان می‌توانند با شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر تماس بگیرند.

ساکنان حاشیه رودخانه‌های لرستان منزل خود را تخلیه کنند

ستاد مدیریت بحران استان لرستان نیز با صدور سه اطلاعیه جداگانه از مردم ساکن حاشیه رودخانه ها خواست در سریعترین زمان نسبت به تخلیه محل زندگی خود اقدام کنند.

در این اطلاعیه ها آمده است: نظر به بارندگی‌های شدید در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری و احتمال وقوع سیل خواهشمند است مواردی از قبیل اجتناب از سفرهای غیرضروری، جابجایی از مناطق حاشیه رودخانه، حفاظت از اسناد، مدارک و کتابهای درسی و اموال منقول و خودروها را حتما مدنظر داشته باشید.

ستاد مدیریت بحران لرستان تاکید کرده است: از مالکان واحدهای تجاری ومسکونی در حاشیه رودخانه ها خواهشمند است نسبت به تخلیه واحدهای خود اقدام لازم را بعمل آورند.

در اطلاعیه شماره سه نیز آمده  است: ضرورت دارد تمامی واحدهای تجاری  و مسکونی نسبت به بیمه نمودن واحد خود اقدام نمایند.

جاده قدیم خرم‌آباد - پلدختر مسدود می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: با توجه به بارش های پیش رو و احتمال وقوع سیل جاده قدیم خرم‌آباد - پلدختر بصورت رفت و برگشت از ساعت ۱۸ دوشنبه پنجم اسفندماه تا اطلاع ثانوی مسدود می‌شود.

عباس شرفی اظهار داشت: از عصر روز دوشنبه پنجم اسفندماه تا پایان هفته دبی پیش بینی شده خروجی از رودخانه های استان به چهار هزار مترمکعب خواهد رسید  و مسیر چولهول، دهلیج و پاعلم جایگزین جاده خرم‌آباد - پلدختر است.

وی افزود: تمام نیروهای عملیاتی، ستادی و پشتیبانی راهداری لرستان در قالب تیم های مختلف به حالت آماده باش درآمده اند و در قطعات مختلف جادههای حساس مستقر استان می شوند اما مردم باید از تردد غیرضروری در این ایام پرهیز کنند.

۷۰ روستای خرم آباد در خطر سیلاب و رانش زمین هستند

فرماندار خرم آباد نیز گفت: ۵۰ روستای شهرستان در معرض خطر سامانه بارشی جدید  و ۲۰ روستا نیز در خطر رانش زمین هستند.

جعفر طولابی  افزود: از مجموع ۵۰ روستای در معرض خطر سیل، ۳۰ روستا در مسیر رودخانه و سیلاب هستند که تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری اهالی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: بنابر پیش بینی های صورت گرفته  جمعیت هلال احمر با بخشداران موظف شده اند نسبت به مکان یابی و ایجاد کمپ های موقت برای اسکان اضطراری تا روز دوشنبه اقدام کرده و دستگاه های خدمات رسان نیز زیرساخت های لازم برای رفاه مردم در این کمپ ها را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در شهر خرم آباد نیز سالن های ورزشی، مساجد و مدارس برای اسکان موقت اهالی ساحل خرم رود پیش بینی  شده تا این افراد در صورت نیاز تخلیه و اسکان شوند.

افزایش دبی کشکان رود به چهار هزار متر مکعب بر ثانیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: طغیان سیمره و کشکان در حوزه کرخه، تیره و سزار در حوزه  طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۶ و ۷ اسفند) افزایش خواهد یافت بنابراین شهروندان و مسافران از نزدیک شدن به این مناطق خودداری کنند.

رضا میرزایی افزود: طی روز سه شنبه دبی کشکان در پلدختر به ۲ هزار و ۳۵۰ متر مکعب در ثانیه چهارشنبه به چهار هزار متر مکعب برثانیه می رسد.

وی اظهار داشت: همچنین دبی سیلابی تیره رود دورود نیز سه شنبه ۴۹۰ مترمکعب بر ثانیه و چهارشنبه ۶۲۰ متر مکعب بر ثانیه خواهد بود.

وضعیت نگران کننده رودخانه کشکان و وزش باد با سرعت ۹۰ کیلومتر

 فرماندار پلدختر گفت: با توجه به اخطاریه مدیریت بحران و سازمان هواشناسی استان در خصوص بارش باران، شهروندان ساکن درحاشیه رودخانه ها مراقب بروز سیل باشند چراکه به دلیل افزایش دبی آب طی ۴۸ ساعت آینده در رودخانه کشکان نسبت به وقوع سیل به ساکنان حاشیه رودخانه ها هشدارداده می شود.

حسن رضاییان تصریح کرد: با توجه به اخطاریه های هواشناسی مبنی بربارش های شدید و طوفان تندری ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر، مردم و دستگاه های خدمات رسان، اجرایی و امدادی در حالت آمادگی کامل باشند.

وی افزود: براساس پیش بینی هواشناسی و ورود سامانه بارش زا میزان بارندگی در۴۸ ساعت آینده ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی متر و دبی رودخانه کشکان چهار هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه است که احتمال نفوذ سیلاب در نقاط ناقص دیواره ساحلی بخش غربی شهرپلدختر دور از انتظار نیست.

فرماندار پلدختر گفت: این شهرستان به دلیل مواجهه با بارش های سیل آسا و نقاط حادثه خیز شهر در شرایط بحرانی قراردارد و نیازمند توجه ویژه برای رفع خطرات احتمالی است، مردم ، نیروهای امدادی و تمام دستگاه ها باید آمادگی کامل برای نفوذ سیلاب  به بخش غربی شهر را داشته باشند.

رضاییان افزود: نقاط حادثه خیز و مشکل دار پلدختر حدفاصل پل های شهدای هفتم تیر، شهدای دولت و پایین تر از منطقه سازمانی ها تا میدان شهدا است که شهرداری و شرکت سامان محیط موظف است اقدامات فوری برای جلوگیری از نفوذ آب به بخش غربی شهر بیاندیشند.

وی با بیان این که مردم از تردد های غیر ضروری در جاده پلدختر – خرم آباد خودداری کنند یادآورشد: زیرساخت های این جاده در سیل فروردین ماه سالجاری تخریب و به صورت موقت بازسازی شده که با بارندگی های سیل آسای آینده و طغیان رودخانه کشکان محور پلدختر- خرم آباد با ریزش، رانش کوه و تخریب مواجه و احتمال مسدودشدن آن قطعی است.

فرماندار پلدختر وضعیت رودخانه کشکان را طی ۴۸ ساعت آینده نگران کننده توصیف کرد و گفت: با توجه به اعلام و هشدار هواشناسی در خصوص بارش های سیل آسا ، اطلاع رسانی لازم به اهالی روستاهای حاشیه مسیر رودخانه کشکان و مردم محلی ، عشایر و پیمانکاران داده شود و اقدامات ایمنی لازم در این رابطه انجام شده است.

رضاییان افزود: بخشداران مرکزی و معمولان نحوه هشدار دهی سیلاب را به تمام دهیاران یادآوری که، تا عادی شدن شرایط جوی همگام با دستور ستاد بحران شهرستان در آماده باش کامل باشند، اقدامات پیشگیرانه را با قید فوریت اجرا و در صورتی که روستایی در معرض تهدید سیل قراردارد نسبت به تخلیه آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: در روستای چم مهر و بابازید به علت این که دیواره ساحلی فاقد ایمنی کامل است و آب های سطحی داخل روستا تخلیه نمی شوند، احتمال خروج آب به صورت مکانیکی و ثقلی وجود ندارد بنابراین باید در خصوص واحدهای مسکونی پشت دیواره ساحلی اقدام شود.

وی افزود: با توجه به سامانه بارشی قوی ،کشاورزان نسبت به خارج کردن موتور تلمبه های خود ازحاشیه رودخانه  اقدام کنند.

رضاییان تصریح کرد: مرخصی ها و ماموریت های غیر ضروری تمام مدیران دستگاه های اجرایی در شهرستان پلدختر تا دهم اسفندماه لغو و همه باید با حضور فیزیکی در محل کار و بسیج تمام امکانات شامل نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی برای خدمات رسانی به مردم و به حداقل رساندن خسارت های احتمالی این ۲ روز آمادگی کامل داشته باشند.

وی یادآور شد: با توجه به وقوع سیل، کشاورزان و دامداران هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و به آنها توصیه می شود به منظور پیشگیری و کاهش خطرات، محصولات کشاورزی و دامی خود را بیمه و از اطراق، تردد و چرای دام در بستر و حریم رودخانه و مسیل ها خودداری کنند.

آماده باش دستگاههای اجرایی بروجرد برای مقابله با سیل

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد نیز گفت: تمامی ادارات، نیروهای امدادی و اورژانس شهرستان برای مقابله با بارش های سیل آسای ۲ روز آینده در آماده باش کامل به سر می برند.

عبدالرحیم رحیمی افزود: با توجه به اینکه در ۲ روز آینده طبق اعلام هواشناسی بارش های سیل آسا در پیش داریم باید تمهیدات لازم برای مقابله با این بحران توسط مدیران ادارات اندیشیده شود.

وی اظهار داشت: امکانات لازم برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر و خیابانها در شهر و روستا توسط شهرداری و راهداری مهیا شود.

فرماندار بروجرد گفت: بخشداران بخش های اشترینان و مرکزی باید اهالی روستاها و مناطق حاشیه را از وقوع احتمالی سیل آگاه کنند و نسبت به باز بودن کانالهای آبرسانی و پل ها اقدامات لازم را انجام دهند.

رحیمی با بیان اینکه شهرداری بروجرد موظف است شن و ماسه مورد نیاز برای مهار آب و جلوگیری از ورود آن به خانه ها و اماکن عمومی را تهیه نماید افزود: همچنین با توجه به کمبود بیل مکانیکی ستاد مدیریت بحران از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا استفاده کند.

وی بیان کرد: روستاهای در معرض خطر در بخش مرکزی شناسایی و اقدامات لازم با همکاری هلال احمر و دیگر ارگانها جهت اسکان اضطراری انجام شود و ۱۵ مکان در سطح شهر بروجرد که دارای سیستم گرمایشی مناسب می باشد برای اسکان اضطراری در مواقع بحران در نظر گرفته شده است.

اماکن اسکان اضطراری دورود برای تخلیه شهروندان در معرض سیل

ستاد مدیریت بحران شهرستان دورود با اعلام هشدار برای تخلیه ساکنان حاشیه رودخانه ها مکان های اسکان اضطراری برای شهروندان در معرض خطر سیل را اعلام کرد.

در اطلاعیه ستاد بحران آمده است: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی شدید از عصر روز دوشنبه  ۲۵ اسفند ۹۸ تا سه روز پس از آن احتمال وقوع سیلاب و بالا آمدن سطح آب رودخانه تیره و آبگرفتگی منازل مسکونی در حاشیه رودخانه از جمله کوی فرهنگیان، کوی شهرداری، خیابان مهارت، کوی همت، کوی کارمندان، مناطق ۹۰ متری، منوچهری، صفا،  سری ساتی، سرچشمه و بحرین در شهر، روستاهای سیاهول قلعه کامحمدرضا، سنگر، امیرآباد، یوسف آباد، فرمان آباد و گوشه پل در بخش مرکزی و روستاهای لبان سفلی، کارخانه سفیدکن در بخش سیلاخور وجود دارد.

این اطلاعیه می افزاید:‌ خواهشمند است از دوشنبه نسبت به تخلیه منازل مسکونی و جابجایی اثاثیه، لوازم زندگی، احشام و حفاظت از اسناد و مدارک و اموال منقول و خودروهای خود اقدام نمایید.

همچنین مصلی امام خمینی (ره) میدان ولایت(دادگستری)، حسینیه حضرت معصومه (س) خیابان راه آهن، مسجد امام حسن عسگری(ع) بلوار صنعت(۹۰متری) نرسیده به میدان فرهنگ، مسجد و زائر سرای ابا عبدالحسین(ع) عزت آباد، سالن ورزشی کوثر خیابان فاطمیه پشت سینما کیهان، مجموعه ورزشی تختی بلوار تختی(۳۰ متری)استادیوم تختی، سالن ورزشی سپاه خیابان سپاه روبروی کتابخانه کارخانه سیمان و سالن ورزشی دبیرستان دخترانه شاهد انتهای خیابان اداره پست  به عنوان مکان های اسکان اضطراری ستاد بحران شهرستان دورود اعلام شده اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز