ممنوعیت شکار در تالاب مره قم

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۱۴:۱۶:۵۶
کد خبر: ۹۶۹۰۷۹
ممنوعیت شکار در تالاب مره قم
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: بر اساس پیشنهاد این اداره کل و موافقت سازمان محیط زیست، تالاب مره این استان تا سال ۱۴۰۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید رضا موسوی مشکینی روز دوشنبه گفت: به استناد ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه شکار، صید و تیراندازی در منطقه شکار ممنوع تالاب مره واقع دراستان قم به مدت ۵ سال ممنوع و در روزنامه رسمی نیز آگهی شده‌است.

وی با اشاره به ارزش‌های اکولوژیکی تالاب مره، خاطرنشان کرد: این تالاب بسیار ارزشمند درکویر مرکزی کشور که بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد و در کیلومتر ۵۰ جاده قم ـ گرمسار واقع شده‌ از ابعاد مختلف زیست محیطی بسیار مهم بوده و دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در ادامه افزود: این تالاب مهمترین میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان است که همه ساله شاهد حضور دسته‌های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، آبچیلک، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، دم جنبانک، چکاوک کاکلی، کفچه نوک و گاوچرانک می‌باشد.

وی همچنین تصریح کرد: پستانداران کوچک همچون روباه و کفتار و انواع مارها و خزندگان از دیگر ساکنان تالاب مره بوده و در گذشته‌های دور وجود جبیر و گور ایرانی نیز در این منطقه گزارش شده، اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی های گسترده و قطع حقابه‌های زیست محیطی، دارای وضعیت شکننده‌ای است.

موسوی با بیان اینکه تالاب مره در کنار بحران پیش رونده خشکسالی دردشت مسیله و دریاچه نمک قرار گرفته و نور امید را در دل مردم بومی این منطقه زنده نگه داشته‌است، گفت: تالاب مره و دیگر رودخانه‌ها و تالاب‌های استان قم نقش مهمی در جلوگیری از توسعه کانون های گرد و غبار در مرکز کشور برعهده دارند.

وی در پایان با بیان اینکه وسعت تالاب‌های قم حدود چهار برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: تالاب‌های قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و دارای ذخایر عظیم زیست محیطی است که به لحاظ اکوسیستم و ساختار زمین شناختی در سطح کشور کم نظیرند.  

در حال حاضر استان قم دارای یک منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعت ۳۲ هزار هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت ۳۳ هزار هکتار، کهندان با وسعت ۵۴ هزار هکتار، تالاب حوض سلطان با وسعت ۳۷ هزار هکتار و تالاب مره با وسعت ۳۳ هزار هکتار است که توسط ۱۵ محیط بان به صورت شبانه روزی حفاظت می‌شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز