سیلی دوباره سیل به لرستان

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۱۳:۰۰:۲۷
کد خبر: ۹۶۹۴۴۸
سیلی دوباره سیل به لرستان
در حالیکه لرستان سرگرم جبران بخشی از خسارت های ۱۰ هزار میلیارد تومانی سیل فروردین بود با هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیلی مشابه مواجه شد و این یعنی این استان نیمه جان باید دوباره ضربه سهمگین طبیعت را تحمل کند و همچنان چشم انتظار آرامش آسمان زمستانی و تیره اش باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ درحالیکه پایان۹۷ و آغاز ۹۸ لرستان با سیل همراه شد و خسارات ناشی از آن همچنان مردم و مسوولان را درگیر کرده تکرار این واقع در روزهای پایانی سال ۹۸ دوباره بخش هایی از این استان را به حالت آماده باش درآورده است.

لرستانی ها آبان  و بهمن ۹۷ را به همراه سیل سپری کردند اما وقوع ۲ مرحله سیل در پنجم و ۱۲ فروردین امسال به قدری گسترده و کم نظیر بود که  حادثه های سال گذشته  و اقدامات همه جانبه آن نتوانست آمادگی لازم را برای این سیل ایجاد کند و در نتیجه همه به دلیل شدت بارش ها و البته نبود امکانات بحران غافلگیر شدند.

پس از فروکش کردن تبعات اولیه سیل و پاکسازی شهر و روستاهای استان بازسازی ها با جدیت دنبال شد که ساخت منازل مردم و ایجاد سرپناه های مطمن در اولویت قرار گرفت و دولت نیز نسبت به تحویل حدود ۳۵ هزار واحدهای مسکونی جدید و بازسازی شده تا یکسال قول مساعد داد.

روند بازسازی ها تاکنون به خوبی پیش رفته و به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان، تا ۱۵ بهمن امسال یکهزار و ۲۷۵ میلیارد تومان وام و کمک بلاعوض مسکن و معیشتی به سیلزدگان استان پرداخت شده است.

در این راستا یکهزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۷۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاهای اساسی، احداث و تعمیر واحدهای مسکونی به سیلزدگان لرستان پرداخت  و ۷۶ هزار تن سیمان رایگان برای ساخت و ساز منازل و بازسازی به مردم اهدا شد.

تمامی ۲۰ هزار واحد خسارت دیده تعمیر شده اند و از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد تخریب شده و احداثی، کار ساخت پنج هزار و ۶۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد آرماتور بندی و بتن ریزی، ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد اسکلت بندی و هشت هزار و ۸۰۰ واحد سقف و دیوارچینی تا نیمه بهمن انجام و به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده استان پیش بینی می شود، تمامی واحدهای احداثی تا ابتدای سال آینده تکمیل و تحویل شوند.

علاوه بر تسهیلات ارائه شده، تمامی خدمات فنی از جمله طراحی، نظارت، نقشه و صدور پروانه ساختمانی مناطق سیلزده استان رایگان بوده و با توجه به این اقدامات، لرستان تاکنون رتبه نخست بازسازی این مناطق را در کشور به خود اختصاص داده است.

روند مطلوب بازسازی لرستان سیل زده این روزها با پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی با میانگین ۱۷۰ میلیمتر تحت تاثیر قرار گرفته، تا جاییکه کارگاههای عمرانی در این مناطق و تیم های مشغول به ساماندهی و لایروبی رودخانه ها تعطیل شدند و این اقدامات به حالت راکد درآمد.

حال باید دید در حالیکه مناطق سیلزده لرستان با امداد همه جانبه روی ریل بازسازی افتاده بود و خبرهای خوشی پس از حدود یکسال برای مردم سیلزده در راه بود تا به خانه جدید بروند و یک زندگی بهاری را در آستانه سال نو آغاز کنند موج جدید سامانه بارشی، اجازه تحقق این مهم را خواهد داد یا نه؟ 

از روز گذشته که بارش ها در لرستان آغاز شده تا پیش از ظهر امروز خوشبختانه روند بارش ها به شدت فروردین ماه نبوده و با توجه به اینکه در ماههای گذشته بارش های شدیدی وجود نداشته بنابراین زمین ها و اراضی اشباع نیستند و بخشی از بارش های این روزها با نفوذ در خاک به آب های زیرزمینی تبدیل شده و از حجم رواناب ها کاسته شده است.

همچنین ایجاد یک وقفه چندساعته میان این موج بارشی نیز شانس دیگری به لرستانی ها داده تا این بار سیلاب را در مسیل ها و رودخانه های خروشان دنبال کنند و میزبان اجباری آن در خانه و مغازه هایشان نباشند.

بر خلاف سیل فرودین ماه در حال حاضر تمامی جاده های لرستان باز است و تردد در آن جریان دارد تنها محور قدیم خرم آباد - پلدختر به دلیل رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از بروز حودث احتمالی مسدود شده است.

هشدارهای تخلیه داده و کمپ های اسکان موقت برپا شده، نیروهای هلال احمر و آتش نشانی در مناطق پرخطر مستقر هستند و تاکنون گزارشی مبنی بر اتفاق خاص و یا مشکل حادی در هیچ کجای استان ارائه نشده است.

میانگین بارش‌ها به ۳۹.۱ میلی‌متر رسید

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: پس از آغاز فعالیت سامانه بارشی قوی در جو استان میانگین بارش‌ها به ۳۹.۱ میلی‌متر رسیده است.

بهروز مرداد پور روز سه شنبه بیان کرد: بر اساس بارندگی های ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی لرستان میزان بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته در این استان در خرم آباد ۴۳.۱، بروجرد ۳۵.۷، الیگودرز ۱۸ ، کوهدشت ۴۴.۷، پلدختر ۳۲.۷، دورود ۴۷.۷ و الشتر ۵۳.۵ میلی متر بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین در نورآباد ۵۱.۳ ، ازنا ۱۸.۶، رومشکان ۴۳ و در سراب دوره ۴۱.۳ میلی متر بارش باران ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره  به اینکه سامانه بارشی که از دوشنبه شب در لرستان فعال شد دارای ۲ هسته بارشی است  افزود: هسته اول از صبح امروزسه شنبه تا اواسط روز با متوسط بارش ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر و هسته دوم  از غروب امروز تا صبح فردا چهارشنبه با متوسط بارش ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر تخمین زده می شود.

مرادپور بیان کرد: از امروز صبح تا ظهرفردا چهارشنبه بطور متناوب جو منطقه تحت تاثیر سامانه بارشی فعال قرار دارد که برای همه نقاط استان بارندگی، گاهی رعدوبرق و نیز در برخی ساعات، وزش باد شدید را به همراه دارد.

افزایش دبی کشکان رود به چهار هزار متر مکعب بر ثانیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: طغیان سیمره و کشکان در حوزه کرخه، تیره و سزار در حوزه  طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۶ و ۷ اسفند) افزایش خواهد یافت بنابراین شهروندان و مسافران از نزدیک شدن به این مناطق خودداری کنند.

رضا میرزایی افزود: طی روز سه شنبه دبی کشکان در پلدختر به ۲ هزار و ۳۵۰ متر مکعب در ثانیه چهارشنبه به چهار هزار متر مکعب برثانیه می رسد.

وی اظهار داشت: همچنین دبی سیلابی تیره رود دورود نیز سه شنبه ۴۹۰ مترمکعب بر ثانیه و چهارشنبه ۶۲۰ متر مکعب بر ثانیه خواهد بود.

کانون سیلاب بین رودخانه‌های حوزه کشکان و تیره رود دورود است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان همچنین  گفت: کانون بحران سیلاب بین رودخانه‌های حوزه کشکان و تیره دورود می باشد و احتمال سیلاب در رودخانه های استان محتمل است.

رضا میرزایی  اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که دبی سیلابی رودخانه کشکان بین ۲هزارو ۸۰۰ تا چهارهزارو ۷۵۰ متر مکعب در ثانیه، دبی سیلابی رودخانه تیره بین ۵۸۶ تا ۸۶۳ مترمکعب در ثانیه، ماربره بین ۵۰۴ تا ۷۴۴ مترمکعب در ثانیه باشد.

وی ادامه داد: همچنین پیش بینی می شود دبی رودخانه مادیان رود بین ۳۸۰ تا ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه، چولهول بین ۳۷۰ تا ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه و رودخانه خرم‌آباد در محدوده خیابان علوی بین ۳۰۰ تا ۵۴۰ متر مکعب در ثانیه افزایش یابد.

میرزایی بیان کرد: مردمی که در کنار رودخانه‌ها واقع شده‌اند به ویژه در حوزه کشکان و سرشاخه‌های آن و همچنین تیره، منازل خود را تخلیه و در این چند روز به مناطق امن پناه ببرند.

وی ادامه داد: با توجه به ورود سامانه بارشی جدید، وقوع سیلاب در تمام رودخانه‌های لرستان محتمل است و پیش‌ بینی می‌شود در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سیلاب رخ دهد.

سیلاب از قسمت نیمه تمام دیواره حفاظتی رودخانه وارد پلدختر می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از دیواره ساحلی شرقی و غربی شهرستان پلدختر هنوز تکمیل نشده و همچنین دیواره ساحلی غربی در پایین تر از پل اول ساخته نشده، سیلاب به راحتی می تواند از این ۲ نقطه سرریز کرده و وارد خیابان های ساحلی و منازل مسکونی شود.

میرزایی ادامه داد: سیلاب ۱۲ فروردین امسال با دبی حدود هفت هزار متر مکعب در ثانیه دارای دوره بازگشت حدود یکهزار ساله بود و دیواره حفاظتی شهر پلدختر برای سیلاب‌های با دوره بازگشت حدود ۲۰۰ سال احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت بیش از ۲۰۰ ساله، سیلاب می تواند از دیواره سرریز نموده و وارد شهر شود بنابراین شهروندان پلدختر، معمولان و روستاهای مسیر هشدارهای مدیریت بحران در خصوص سیلاب را جدی بگیرند و منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.

پل جهادگران خرم آباد زیر آب رفت

بارش های سیل آسا از شب گذشته در لرستان آغاز شده و به دلیل شدت و تناوب آن صبح امروز پل جهادگران واقع در شمال این شهر زیر آب رفت و مسدود شد.

این پل در ورودی شهر خرم آباد از سمت شمال و شهرستان الشتر قرار دارد که البته به دلیل ارتفاع کم و حجم بسیار بالای بارش ها زیر آب رفته و هم اکنون رودخانه در این منطقه در آستانه طغیان است.

در حل حاضر معابر و خیابان های خرم آباد  دچار آبگرفتگی شده اند و کانال های عبور آب کنار خیابان به علت شدت بارش  و وجود زباله بسته شده و آب ورودی به سطح خیابان ها دوچندان شده است.

منازل و امکان نوار ساحلی خرم آباد از جمله در منطقه کرگانه  وساحلی علوی همچنان در معرض خطر سیل هستند و رعایت تمامی نکات ایمنی به ویژه عدم تردد در حاشیه رودخانه برای همه الزامی است.

برخی روستاهای خرم آباد تخلیه اضطراری شدند

 فرماندار خرم آباد گفت: برخی روستاهای این شهرستان که در مسیر سیلاب و خطر طغیان رودخانه ها بوده اند تخلیه اضطراری شدند.

جعفر طولابی روز سه شنبه گفت: در حال حاضر مشکل حادی وجود ندارد اما برخی روستاهای سپیددست، تنگ هفت، تنگ پنج، بیشه، چم سنگر و بخشی از قسمت ساحلی شهر سپیددشت به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی تخلیه و هشدارهای لازم به ساکنان داده شده است.

وی اظهار داشت: برخی از این افراد در منزل نزدیکان و برخی نیز در کمپ های موقت اسکان شده اند که با توجه به اینکه ازدحام چندانی وجود ندارد توصیه های بهداشتی برای رعایت فاصله از یکدیگر به منظور پیشگیری از شیوع کرونا رعایت می شود.

وی تصریح کرد: در بخش مرکزی خرم آباد نیز برای روستاهای کهریز پایین و بالا کمپ اضطراری اسکان موقت دایر شده تا در صورت نیاز نسبت به تخلیه و جابجایی اهالی اقدام شود اما در صورت استمرار بارشها تا عصر امروز و با توجه به آب شدن برف های بالادست خرم رود و کرگانه احتمال طغیان وجود دارد. 

فرماندار خرم آباد گفت: ۵۰ روستای شهرستان در معرض خطر سامانه بارشی جدید  و ۲۰ روستا نیز در خطر رانش زمین هستند.

طولابی اضافه کرد: از مجموع ۵۰ روستای در معرض خطر سیل، ۳۰ روستا در مسیر رودخانه و سیلاب هستند که تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری اهالی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: بنابر پیش بینی های صورت گرفته  جمعیت هلال احمر با بخشداران موظف شده اند نسبت به مکان یابی و ایجاد کمپ های موقت برای اسکان اضطراری تا روز دوشنبه اقدام کرده و دستگاه های خدمات رسان نیز زیرساخت های لازم برای رفاه مردم در این کمپ ها را فراهم کردند.

وی ادامه داد: در شهر خرم آباد نیز سالن های ورزشی، مساجد و مدارس برای اسکان موقت اهالی ساحل خرم رود پیش بینی  شده تا این افراد در صورت نیاز تخلیه و اسکان شوند.

خرم رود در آستانه طغیان

رودخانه خرم آباد نیز که به خرم رود مشهور است پایان سال گذشته و طی دو مرحله در ابتدای سالجاری طغیان کرد و اکنون نیز با ورود سامانه بارشی قوی در آستانه سرریز شدن قرار دارد.

این رودآب های بالا دست رودخانه های پرحجم  شهرستان سلسله و مناطقی از جمله سرمرغ، سراب، رباط، گردنه ایواندر  و ریمله را در خود پذیرا می شود و از طرفی با وقوع بارش های سیل آسا و مستمر حجم دبی  سیلابی آن به شدت افزایش می یابد که یکی از اصلی ترین دلایل این امر عدم اجرای طرح های لایروبی و ساماندهی رودخانه ای استاندارد است.

چندین پل بر روی خرم رود  واقع شده اند که برخی همچون جهادگران به دلیل اینکه ارتفاع نسبتا کمی دارند از نخستین ساعات صبح امروز زیر آب رفته و تردد در این منطقه ممنوع شده است.

ناتوانی خرم رود با ظرفیت عبوری حدود ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه در عبور دادن آب های ناشی از بارش ها  در منطقه ساحلی علوی به اوج خود می رسد جایی که ارتفاع دیواره ساحلی زیاد نیست و البته به دلیل توپوگرافی منطقه، منازل ساختمانی  و واحدهای تجاری نیز در ارتفاع پایین احداث شده اند و همین امر در بسیاری از بارش ها موجب سرریز شدن خرم رود در این منطقه و بازگشت آب به اماکن مردم می شود.

در حال حاضر خرم رود در آستانه طغیان قرار دارد که به نظر می رسد با تداوم بارش ها و ادامه همین روند این اتفاق رخ می دهد به نحوی که شرکت آب منطقه ای لرستان دبی سیلابی این رودخانه را ۳۰۰ تا ۵۴۰ مترمکعب ثانیه پیش بینی کرده است.

اکنون تیم های شهرداری و هلال احمر در منطقه وجود دارند و اقداماتی از جمله ایجاد دیواره های بتونی در مناطق مسکونی به ویژه ساحلی علوی، قراردادن گونی های شن و ماسه، نصب ورقه های فلزی ایرانیت با ارتفاع بیش از یک متر در ورودی منازل و انسداد ورودی پارکینگ ها با گونی های ماسه و پلاستیک های چند لایه انجام شده که هرچند اگر صبر خرم رود تمام شده و طغیان کند این اقدامات نه چندان ایمن چاره کار نخواهدبود.

جعفر طولابی فرماندار خرم آباد نیز تاکید کرد:‌ در صورت استمرار بارشها تا عصر امروز و با توجه به آب شدن برف های بالادست خرم رود و کرگانه احتمال طغیان این رودخانه ها وجود دارد. 

در حال حاضر با وجود استمرار بارش ها اما شرایط نسبتا پایداری در سایر نقاط از جمله چگنی،دورود، کوهدشت و الیگودرز برقرار است که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی موج بارشی دوم عصر امروز در استان به ویژه نواحی شرقی فعال خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز