بازار ماهی‌فروشان در تسخیر کامل کرونا!

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۲۲:۳۰:۲۷
کد خبر: ۹۷۲۸۹۵
بازار ماهی‌فروشان در تسخیر کامل کرونا!
بازار ماهی‌فروشان مازندران که همه ساله در چنین روزهایی به خاطر صید انبوه ماهی سفید و قرار گرفتن در آستانه سال نو پررونق‌ترین زمان کسب‌وکار را تجربه می‌کرد ، این روزها به خاطر بیماری کرونا چنان کم رمق شده است که کاهش قیمت هم نتوانسته است تحرکی در آن ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بازدیدهای میدانی از بازار ماهی فروشان بابلسر ، فریدونکنار ، بابل و ساری نشان می دهد که انواع ماهی دریایی سفید  و کپور  و پرورشی فیتباک که به وفور برای عرضه وجود دارد و قیمت آن نیز نسبت به ۲ هفته پیش تا ۲۰ درصد کمتر شده است، اما مشتری برای خرید در این بازار حضور ندارند.

ماهی سفید دریای خزر با وزن حدود یک کیلو گرم هم اکنون حدود ۴۰ هزار تومان ، ماهی کپور با وزن ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرمی حدود ۲۰ هزار تومان و کفال با وزن حدود یک کیلوکرم۳۳ هزار تومان در بازار ماهی فروشی مازندران عرضه می شود.

بررسی ها نشان می دهد که انواع ماهی پرورشی از جمله فیتیباک، کپور و سفید به ترتیب با قیمت هر کیلو گرم  ۱۶، ۱۸ و ۲۰ هزار تومان به وفور در این بازار ها آماده عرضه است.  

خالی شدن بازار ماهی فروشان مازندران در حالی است که بازار برخی از کالاها که مردم اعتقاد به اثرگذاری مثبت آن بر سیستم ایمنی بدن دارند ، مانند انواع میوه ، گیاهان دارویی و مواد پروتئینی دیگر بعد از ورود کرونا شاهد رونق گرفتن و افزایش قیمت بوده اند.

یکی از حجره داران بازار ماهی فروشی فریدونکنار روز سه شنبه گفت : اگرچه خوردن ماهی به عنوان یکی از مواد پروتئینی مقوی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن محسوب می شود و حتی قیمت آن نیز تا حدودی کاهش یافته است، اما نبود تقاضا بازار ماهی فروشان را کم رونق کرده است.

محمد بخشی با اظهار این که مردم به دلیل ترس از ویروس کرونا حتی به بازار ماهی فروشی نیز مراجعه نمی کنند، افزود: تقاضا از استان های مختلف به ویژه تهران نیز بسیار کم شده و حتی به صفر رسیده است.

وی با اعلام این که برخی از حجره داران با تماس تلفنی با مشتریان ثابت خود از وجود ماهی دریایی ارزان قیمت خبر می دهند و در صدد فروش ماهی می شوند، ادامه داد: اگرچه فروشندگان درمعرض خطر ویروس کرونا قرار دارند ، اما ناچار به حضور در بازار هستند و از آن جایی که ماهی به عنوان یک مواد فاسد شدنی باید به روز عرضه و به فروش برسد ، ناچار به حضور در حجره ها هستیم.

بخشی همچنین توضیح داد : عمده درآمد بازار ماهی فروشان مازندران در ۶ ماه از سال که ماهیان استخوانی از دریای خزر صید می شوند ، تامین می شود و اکنون که در آستانه سال جدی و پیک عرضه و تقاضای ماهی سفید  قرار داریم ، با کم رونقی بازار مواجه شدیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران هم با اظهار این که از ابتدای فصل صید جاری تا کنون ( ۱۵مهر تا ۱۱اسفند ) ۲ هزار و ۵۴۱ تن انواع ماهاین استخوانی صید شده است، گفت که این مقدار صید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد کاهش نشان می دهد .

قاسم کریم‌زاده دلیل  کاهش صید را افزایش شمار روزهای توفانی و کولاکی بودن دریای خزر و مشکلات پره کشی عنوان کرد.

وی توضیح داد : افت دمای آب سبب شد تا ماهیان به عمق آب مهاجرت کرده و از دسترس تورهای ماهیگیران خارج شوند.

صیادان مازندرانی برای صید به روش "پره" از تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر استفاده می کنند که این تورها با قایق به آب انداخته می شود و به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود. بر اساس نظر کارشناسان صیادی ، اگر امواج دریا بیش از ۲۰ سانتی متر ارتفاع داشته و همراه با باد نسبتا شدید باشد ، پهن کردن تور بسیار سخت شده و خطر  پاره شدن تور افزایش می یابد و به همین دلیل هم صیادان در چنین وضعیتی تور پهن یا جمع نمی کنند.

 معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران ترکیب صید اصلی صیادان استان در این مدت را با ۶۷ درصد مربوط به ماهی استخوانی سفید ، ۱۷درصد کفال و ۱۶درصد کپور دانست و گفت: عمده کاهش صید مربوط به ماهی سفید است که این روز ها باید با پیک صید مواجه باشیم اما به دلیل افت دمای آب و مواج بودن دریای صید به شدت کاهش یافته است.

کریم زاده وضعیت بازار ماهی فروشان در مازندران را کم رونق و خالی از مشتری دانست و گفت: مردم به دلیل ترس از مواجه شدن با ویروس کرونا حتی به بازار ماهی فروشی مراجعه نمی کنند.

وی اضافه کرد: طبق بررسی های صورت گرفته تقاضا از استان تهران که مشتریان خاص حجره داران بازار ماهی فروشان هستند نیز به حداقل رسیده است.

فصل صید ماهیان استخوانی سفید، کفال و کپور هر ساله از نیمه دوم مهرماه آغاز می شود که طبق اعلام شیلات مازندران چهار هزارو ۲۰۰ماهیگیر در قالب ۵۴شرکت تعاونی صیادی پره در حال آماده شدن  برای پهن کردن تور های ماهیگیری هستند.

 

 

 

نظر شما