با کم‌حوصلگی نوجوانان برای در خانه ماندن چه‌ باید کنیم؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۳۴۳۰
با کم‌حوصلگی نوجوانان برای در خانه ماندن چه‌ باید کنیم؟
به‌ دنبال سنگینی شیوع کرونا ویروس و تاکید بر قرنطینه‌های خانگی، عمل به شعار «در خانه ماندن» آن هم برای گروه سنی کودک‌ و نوجوانی که بیش از نیمی از روز خود را در محیط مدرسه و در میان همسالان می‌گذراند آسان نیست و به آگاهی و برنامه‌ریزی صحیح والدین‌ و مسوولان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ نزدیک به 2  هفته است که قرنطینه های خانگی برای غلبه بر ویروس غیرقابل درمان کرونا آغاز شده و همه توصیه ها و تاکیدات به سمت پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به این بیماری رفته است.

ترس از کرونا، پویش های متعددی را ایجاد کرده کمپین هایی که با شعار «در خانه می مانیم» سعی می کنند از تردد در شهر و خروج خانواده به بیرون از خانه جلوگیری کنند.

نوجوانی که تا قبل از انتشار این ویروس روزهای خود را با حضور در مدرسه و شرکت در کلاس های متعدد آموزشی و پرداختن به ورزش در باشگاه های ورزشی به شب می رساند اکنون با خانه ماندن گذشت زمان را بسیار سنگین تر احساس خواهد کرد.

چنین فرزندانی بی حوصله می شوند و گاه از کوره به در می روند و بر والدین خود فشارهای متعدد عصبی وارد می کنند، در کنار تصمیمات و اقدامات آموزش و پرورش برای تدریس مجازی و آموزش از راه دور، اندکی آگاهی از نحوه غنی سازی این اوقات می تواند شرایط را به گونه بهتری تغییر دهد و علاوه بر خلق ایده های ناب در بالابردن نشاط روحی آنان تاثیرگذار باشد.

در گام نخست از صدا و سیما شروع می کنیم، مرکز صدا و سیمای ملی و استانی همانند پزشکان و سربازان خط درمان که به سلامت جسم می پردازند، وظیفه ای بزرگ برعهده دارند و باید بتوانند با خلق برنامه های متنوع و شناخت روحیات گروه های هدف، جاذبه ایجاد کنند، جاذبه ای که بتواند از زمان به دست گرفتن گوشی همراه و یا بازی های رایانه ای در دانش آموزان بکاهد و با غنی سازی محتوا و در پیش گرفتن رویه ای متفاوت، نگرش این گروه سنی به برنامه های داخلی را تغییر دهد و توجه آنان را به خود معطوف کند.  

دعوت از فرزند برای انجام روزانه ورزش و تحرک بدنی موجب ترشح هورمون‌های سروتونین و اندروفین که هورمون شادی است و نیز دوپامین که هورمون لذت است، می‌شود، انجام تحرکات بدنی، نوجوان را از رخوت و بی حوصله گی رها می کند و حس سرزندگی به او می بخشد.

این روزها فرصت مناسبی برای آشتی دانش آموزان با کتابخوانی و توجه به کتب غیردرسی است و باید با استفاده بهینه از ساعاتی که در خانه هستیم فکر، ذهن و روح فرزندان را با استفاده از کتب متنوع ارتقا دهیم و این پیوند را با یار دیرینه حفظ کنیم.

بخش اصلی بی حوصلگی نوجوان در خانه با برنامه ریزی صحیح والدین رفع می شود، دعوت از فرزند برای تغییر چیدمان خانه و پرورش ایده های خلاقانه بخصوص در این روزها که با روزهای خانه تکانی و نزدیکی به شروع سال نو مصادف شده، راهکار مناسبی است که به نوجوان حس مفیدبودن می بخشد و او را از احساس انزوا و تنهایی جدا می کند.

در خانه ماندن اعضای خانواده در روزهای قرنطینه، روابط چهره به چهره را بالا می برد و احساس تعلق نسبت به دیگران باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که مانع از افسردگی و کسالت می شود از همین رو نشست ها  و گفت و گوهای صمیمانه در این روزها به شد توصیه می شود چرا که این امر در کاهش اضطراب و بالارفتن سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است.

از سوی دیگر نوع تغذیه در سلامت جسم و روح تاثیر دوچندان دارد، براساس تحقیقات انجام شده، مواد غذایی حاوی سروتونین، اُمگا تری و فولیک اسید در درمان افسردگی موثر است که باید در کنار موادغذایی که این روزها برای افزایش سیستم ایمنی بدن توصیه می گردد استفاده شود.

بنابراین خانواده با تنظیم یک برنامه مدون می‌تواند زندگی دانش آموز را از یکنواختی خارج کند چراکه سرانجام این روزهای قرنطینه ای به پایان می رسد و آنچه که مهم است حفظ بهداشت و سلامت جسم و روان در این قرنطینه خانگی است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز