رئیس مجمع جوانان استان البرز: ( پیک نوروزی ۹۹ )

از ظرفیت تمام جوانان در برنامه های مجمع استفاده می کنیم / تشکیل شوراهای محله محور جوانان در البرز

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۴۱۶۴
از ظرفیت تمام جوانان در برنامه های مجمع استفاده می کنیم / تشکیل شوراهای محله محور جوانان در البرز
رئیس مجمع جوانان استان البرز گفت: مجمع جوانان استان البرز، با در نظر گرفتن ظرفیت تمام جوانان استان، از اقشار، احزاب، تفکرها و تخصص های مختلف در برنامه های خود استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز؛ "ان جی او" یا سازمان غیردولتی، مجموعه ای متشکل از گروهی افراد داوطلب است که بدون وابستگی به دولت و به صورت غیرانتفاعی و عام‌المنفعه، با تشکیلات سازمان‌یافته برای اهداف و موضوعات متنوع فرهنگی، اجتماعی، خیریه، تخصصی و صنفی فعالیت می‌کنند.

امروزه بسیاری از متخصصان مسائل اجتماعی معتقدند که در قرن 21، اداره جوامع بشری بدون حضور هماهنگ و مؤثر سه رکن مهم آن یعنی دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی امکان‌پذیر نیست.

در واقع سازمان‌های غیردولتی یکی از استوانه‌های جامعه مدنی هستند که در کنار دولت، بازوی قدرتمندی برای احقاق حقوق عامه محسوب می‌شوند.

اصطلاح سازمان غیردولتی به معنایی که امروزه در سطح بین‌المللی مصطلح شده است، سابقه بسیار اندکی در ایران دارد و جهت تطبیق بیشتر رویکردها و جهت‌گیری‌ها با شرایط داخلی و بومی‌سازی بهتر این سازمان، واژه" سمن" جایگزین  "ان جی او" شده است که مخفف و کوتاه شده سازمان های مردم نهاد می باشد.

پایه‌های ابتدایی و اولیه سازمان‌های غیر دولتی در ایران در جوامع شهری به صورت مشارکت مردمی ‌در امور مربوط به اداره خانوارهای بی‌سرپرست، کاریابی برای بیکاران، دستگیری از مستمندان، تأسیس پرورشگاه، دارالمجانین، درمانگاه، مدرسه و… توسط افراد خیر و معتمدان محلی بنا نهاده شد.

در حال حاضر آمار واحدی از تعداد سازمان‌های غیردولتی فعال در کشور موجود نیست، اما بر اساس تعریف خاصی که مرکز آمار از این‌گونه سازمان‌ها داشته است، یک سرشماری در سال 1383 از این سازمان‌ها صورت گرفت که بر اساس آن نزدیک به 6848 سازمان غیردولتی دارای مجوز در ایران مشغول به فعالیت هستند که مراکز عمده مجوز دهنده به این سازمان‌ها، نیروی انتظامی، وزارت کشور سازمان ملی جوانان، بهزیستی و سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است.

بر طبق این آمار، عمده‌ترین فعالیت‌های این سازمان‌ها در حوزه فرهنگی، آموزشی، امور حمایتی و خیریه و قرض الحسنه بوده و عمده‌ترین منبع تأمین هزینه سازمان‌های غیردولتی در ایران نیز کمک‌های مردمی و تسهیلات و اعتبارات دولتی است، که این نشان دهنده نقش پررنگ دولت و مردم در حمایت و تقویت این تشکل‌هاست.

استان البرز یکی از استان های فعال کشور در زمینه ایجاد و تشکیل سازمان های مردم نهاد است که با حضور و همکاری جوانان متخصص، متعهد و شایسته، توانسته حجم بالایی از تعداد سازمان های مردم نهاد و اعضا را به خود اختصاص دهد.

رئیس مجمع جوانان استان البرز در این رابطه به خبرنگار برنا توضیح داد: امسال انتخابات دور دوم مجامع استانی در سطح کشور برگزار شد و استان البرز یکی از استان هایی بود که بیشترین تعداد نفرات در پای صندوق رأی حضور پیدا کردند و اعضای مجمع استان البرز را انتخاب کردند.

محسن انصاری ادامه داد: البته البرز به دلیل تعداد سمن ها استان اول نبود، ولی به جهت تعداد شرکت کنندگان رتبه ی اول را در سطح کشور داشت و با توجه به تعداد سمن ها، انتظار این بود که تعداد بیشتری از اعضا در انتخابات شرکت کنند.

وی، نحوه برگزاری این انتخابات را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از میان اعضای دور قبلی، فقط 2 نفر توانستند به دومین مجمع استانی راه پیدا کنند و این یعنی یک رقابت سالم.

انصاری اضافه کرد: سمن ها متوجه این قضیه شده بودند که باید به افرادی رأی بدهند که بیشتر وقت گذاشته اند و بیشتر دل سوزانده اند و این، یک نگاه مثبت در سازمان های مردم نهاد البرز بود که توانستند با تغییر 9 نفر از اعضای قبل، 9 نفر جدید را وارد مجمع جدید کنند و در نهایت یک تیم 11 نفره ی یکدست، خوب و با سطح تحصیلات بالا به مجمع استان راه پیدا کردند.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از نکته های جالب این دوره از انتخابات مجمع استان البرز این است که افراد با گرایش های مختلف و تخصص های گوناگون در این مجمع حضور دارند و این توانست کمک کند که ما بتوانیم در اولین گام، آیین نامه ی داخلی خود را برای اولین بار در کشور تدوین کنیم و به عنوان اولین استان در کشور به سرعت کمیسیون های 10 گانه ی مجمع را تشکیل دادیم.

انصاری با اشاره به اهدای احکام کمیسیون های 10 گانه ی مجمع جوانان استان البرز برای اولین بار در کشور، افزود: ما تا به امروز با گذشت 3 ماه از انتخابات دور جدید، 13 جلسه ی رسمی داشته ایم و 6 جلسه ی غیررسمی با مسئولین مختلف که در نوع خودش نسبت به کل کشور، آمار قابل توجهی است؛ زیرا برخی از مجامع در سطح کشور هستند که هنوز کمیسیون های خود را تشکیل نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: این کمیسیون ها بر مبنای ظرفیت و توانمندی جوانانی است که پس از فراخوان مجمع ثبت نام کرده اند و بین خودشان انتخابات هیئت رئیسه برگزار شد و هر کمیسیونی دارای ارکان هیئت رئیسه است و نفرات مختلفی که زیرمجموعه آنها هستند.

انصاری با بیان این که تقریبا 225 نفر در کمیسیون های 10 گانه مجمع جوانان استان البرز عضو هستند، گفت: این، نشان از حضور فعال و مشارکت نهادمند و خوب حوزه ی جوانان در استان البرز است که توانسته ایم به این اتفاق دست پیدا کنیم و این حرکت خوب را شروع کنیم.

وی همچنین بیان داشت: خوشبختانه هر کمیسیون مجمع استان البرز، از بدو تشکیل که حدود 15 روز می گذرد، دو جلسه برگزار کرده و این جلسات، خروجی های بسیار خوبی داشته است؛ برنامه های بسیار خوبی را در سطح استان پیش بینی کرده اند و قرار است که عملیاتی شود.

رئیس مجمع جوانان استان البرز، با اشاره به فعالیت های کمیسیون های ده گانه استان عنوان کرد: یکی از مهم ترین دستاوردهای این کمیسیون ها این است که در بحث کرونا با دانشگاه علوم پزشکی کاملا همراه شدیم و در نقاط مختلف استان البرز، سمن های ما اقلام بهداشتی را در سطح استان به خصوص مناطق محروم توزیع و در جهت کمک به آموزش های همگانی در ایستگاه هایی که تعبیه شده است، اقدام کردند.

وی یادآور شد: این نشان می دهد که در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، هرجا که دولت و نظام نیاز به کمک داشته باشد، سمن ها پای کار هستند؛ چه برای شاد کردن دل مردم، چه برای آموزش دادن مردم و حتی در موضوعات مختلف تخصصی دیگر نیز سمن ها به صورت داوطلبانه و رایگان پای کار هستند و وقت می گذارند.

انصاری از برنامه های مهم انجام شده ی سازمان های مردم نهاد، به تدوین آیین نامه ی داخلی مجمع، جلسه با وزیر ورزش و جوانان، تشکیل کمیسیون های 10 گانه و برنامه ریزی برای تشکیل شوراهای محله محور جوانان اشاره کرد و گفت: بنا داریم شوراهای محله محور جوانان را حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه 99 تشکیل دهیم که بر اساس آن، هر یک از اعضای مجمع مسئول تشکیل این شوراها در مناطق مختلف شده است.

وی از شناسایی 17 منطقه برای تشکیل شوراهای محله محور جوانان یاد کرد و افزود: برای هر منطقه، یکی از اعضای مجمع مسئول پیگیری شده اند و بعضی از مناطقی که نزدیک به هم بودند و می شد یک عضو هم آنجا را مدیریت کند، هر دو منطقه بر عهده یک عضو قرار داده شده است.

انصاری هدف از تشکیل شورای محله محور جوانان را احصاء مشکلات و اولویت های حوزه ی جوانان در مناطق مشخص شده از طریق این شورا عنوان کرد و گفت: مجمع نیز برای تأمین اعتبار و اجرای برنامه هایی که شورا در هر منطقه ای تصمیم می گیرد از این شورا حمایت خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده با تشکیل شوراهای محله محور جوانان، یک کار میدانی و عملیاتی بزرگ توسط مجمع جوانان استان البرز به انجام برسد.

انصاری تأکید کرد: در این رابطه نیز به جوانان مسئولیت داده می شود تا هم مسئولیت پذیری در قبال جامعه را آموزش ببینند و هم مشکلات جوانان را از نزدیک لمس کنند و به ما اعلام نمایند و ما هم در سطح استان بتوانیم با تعاملی که با مسئولین و دستگاه ها و خیرین داریم، تا حدودی مشکلات این مناطق را در حوزه ی جوانان برطرف کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ما حدود 15 هدف را در نظر گرفته ایم که از جمله ی آن، همکاری با دستگاه های دولتی استان در خصوص رفع نیازهای جوانان در آن بخش است که کمیته ی پیگیری مصوبات، پیگیر این جریان هستند که اجرایی شود.

رئیس مجمع جوانان استان البرز در پایان اذعان داشت: ما به عنوان مجمع جوانان استان البرز، با در نظر گرفتن ظرفیت تمام جوانان استان، از اقشار، احزاب، تفکرها و تخصص های مختلف در برنامه های خود استفاده خواهیم کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز