در روزهای سخت :

خود نمایی جانانه سمن های گلستان در کارزار تقابل با کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۹:۵۵:۵۹
کد خبر: ۹۷۸۷۴۰
در روزهای سخت پایان سال 98 سمن های مردم نهاد استان گلستان در جنگ نابرابر مقابل ویروس کرونا با دل و جان پای کار آمده اند و جانانه در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ نجمه جهان تیغ؛ سمن های مردم نهاد همیشه به عنوان بازوی بسیار قوی در کنار دولت در تمامی زمان هایی که کشور دچار مشکلات شده است ثابت کرده اند که با جان و دل پای کار می آیند و گام های موثری در عبور از بحران ها با همت مردم بر میدارند.

در روزهایی که جهان و همچنین کشور ما در تقابل با ویروس منحوس کرونا می باشد سمن های مردم نهاد استان گلستان با بهره گیری از ظرفیت مادی و معنوی خیرین و مردم به صورت خود جوش اقدام به انجام فعالیت در راستای تقابل با این ویروس کرده اند.

خبرنگار برنا در این خصوص گفتگویی با سید جواد بنی کمالی دبیر کارگروه سمن های استان در کمیته پیشگیری از بیماری کرونا ترتیب داده که در ذیل آمده است:

WhatsApp Image 2020-03-16 at 18.27.26

** در بدو شیوع ویروس کرونا در استان گلستان سمن های مردم نهاد استان چه اقدامی را ترتیب دادند و با توجه به شرایط موجود، تبادل نظر و هماهنگی فعالیت ها به چه نحوی صورت میگیرد؟

 

به محض شیوع این بیماری در گلستان سمن های استان جلساتی را با دستگاه های دریافت کننده مجوز خود برگزار کردند که در این جلسات مقرر شد تا هماهنگی فعالیت ها، تبادل نظر و جلسات با توجه به شرایط موجود در فضای مجازی در قالب تشکیل گروه صورت بگیرد.

 

** آیا دانشگاه علم پزشکی گلستان با سمن های مردم نهاد استان در مقابله با ویروس کرونا تعامل داشته است؟

 

بله. نماینده دانشگاه علوم پزشکی گلستان به صورت مستمر وفعال در جلسات حضور پیدا میکند و برنامه ریزی ها به گونه ایی است که اطلاع رسانی به عموم مردم با نظارت و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شکل میگیرد تا مطالب علمی و اثبات شده در فضای مجازی جهت آگاهی مردم قرار بگیرد.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مجموعه مرکز بهداشت در خصوص استریلیزه و ضد عفونی ماسک و لباس های پرستاری و همچنین در امر توزیع با سمن های استان همکاری دارند.

 

** با توجه به استرس و ترس حاکم بر جامعه ناشی از شیوع این بیماری سمن های مردم نهاد استان چه اقداماتی در رابطه با ایجاد آرامش و اطلاع رسانی در بین مردم در بستر فضای مجازی و فضای حقیقی داشته اند؟

 

فعالیت های انجام شده در خصوص کاهش اضطراب ناشی از این بیماری در بین مردم در دو حوزه صورت گرفته است که یک مرحله مربوط به بیمارانی است که متاسفانه به کرونا مبتلا شده اند که روانشناسان بالینی در جهت کاهش استرس و امید بخشی  به این افراد  و خانواده آنان مشاوره میدهند.

مرحله ی دوم مربوط به حوزه پیشگیری می باشد که در فضای مجازی و همچنین در جلسات حضوری در مجموعه های مختلف با رعایت نکات ایمنی تمام تلاش خود را جهت ارائه مطالب موثق و علمی که به دور از مطالب ضد و نقیض فضای مجازی می باشد کرده ایم.

WhatsApp Image 2020-03-16 at 18.29.40

** آیا سمن های مردم نهاد استان در مقابله با ویروس کرونا با مجمع خیرین نیز همکاری دارند؟

 

صددرصد. بعد از آغاز خدمات اولیه، نمایندگان سمن ها با مراجعه به خیرین و معرفی این افراد توسط مردم خدمات خوبی در مقوله تامین کالاهای مورد نیاز و اقلام اولیه ارائه و قدم های مثمر ثمری با حضور این عزیزان در این روزها برداشته شد.

 

** با توجه به شرایط موجود در بیمارستان ها آیا سمن های مردم نهاد اقدامی مبنی بر اینکه بیماران خاص در این ایام با فرایند درمان خود دچار مشکل نشوند انجام داده است؟

 

بله. علاوه بر کمکی که این بیماران از سوی انجمن ها و بنیاد های مخصوص به خود ،دریافت می کنند  سمن های مردم نهاد نیز خدماتی نظیر ماسک، دستکش، وسایل شوینده  و ارائه موارد آموزشی در حوزه پیشگیری را به این افراد و خانواده های آنان ارائه داده است تا این عزیزان که در معرض خطر بیشتری هستند نسبت به این بیماری آگاهی لازم را پیدا کنند.

WhatsApp Image 2020-03-16 at 18.28.29

** سمن های مردم نهاد استان در تولید محتوا در خصوص توصیه های بهداشتی و همچنین کمپین "در خانه بمانیم" تا کنون چه تولیداتی داشته اند؟

 

در بخش علمی تیم تولید محتوا تولیداتی در قالب پیام های آموزشی درحوزه پیشگیری و بعد اجتماعی این بیماری( کمپین "در خانه بمانیم" ) طراحی و ارائه شده است وهمچنین در خصوص مسافرت های نوروزی پیام هایی طراحی و در فضای عمومی شهر توزیع شد که مورد الگو برداری سایر سمن ها در استان های دیگر نیز قرار گرفت.

 

** سمن های مردم نهاد استان در خصوص تامین، تولید و توزیع اقلام بهداشتی در بین خانواده های کم برخوردار اقدامی انجام داده است؟

 

بله .در ابتدای شیوع این بیماری با توجه به کمبود ماسک در سطح داروخانه ها سمن ها در شهرستان های مختلف استان اقدام به تولید ماسک نمودند و بعد از آن لباس های مورد نیاز برای افرادی که مکان های عمومی را ضد عفونی میکردند تولید شد و در حال حاضر با  توجه به وسعت کار طرح تجهیز امکانات درمانی را در دستور کار قرار داده ایم تا با کمک خیرین بتوانیم این نیازها را که شامل گان و مواد ضد عفونی کننده است تامین کنیم.

WhatsApp Image 2020-03-16 at 18.28.59

** آیا در ضد عفونی اماکن مختلف فعالیتی از جانب تشکل های مردم نهاد انجام شده است؟

 

بله. سمن های استان در ضد عفونی مساجد، محلات، مدارس و عابر بانک ها که تردد بیشتری در روز های ابتدای شیوع صورت میگرفت در کنار متولیان دیگر فعالیت داشند.

 

** حرف آخر:

در پایان از مردم، کادر درمان، سمن ها و تمام کسانی که در مقابله با این بیماری زحمت کشیده اند و در حال حاضر نیز در حال ارائه خدمت هستند تشکر میکنم و برای کسانی که با این بیماری درگیر می باشند آرزوی سلامتی دارم و همچنین امیدوارم به زودی کشورعزیزمان از این ویروس رهایی یابد.

 

 

نظر شما