بنای مزار امامزاده احمد بیمرغ گناباد مرمت شد

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۱۳:۰۶:۵۶
کد خبر: ۹۸۴۶۲۵
بنای مزار امامزاده احمد بیمرغ گناباد مرمت شد
جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از مرمت بنای امامزاده احمدبن موسی کاظم در بیمرغ گناباد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، احسان زهره‌وندی امروز یک‌شنبه 17 فروردین‌ماه 1399 با اعلام این خبر افزود:  «برای مرمت این اثر تاریخی استحکام بخشی ساقه گنبد و دیوار چینی با آجر سنتی همراه با بندکشی با گچ زبره انجام شد.»

او ادامه داد: «برای ساماندهی و بام‌سازی این بنا به روش سنتی، ابتدای لایه های فرسوده بام جمع آوری شد، سپس بام آجر فرش و بندکشی شد.»

 بنای آرامگاه شاهزاده سلطان احمد ابن موسی الکاظم(ع)  در 35 کیلومتری شرق گناباد نزدیک به روستای بیمرغ واقع است. بقعه با طرح و نقشه هشت ضلعی که گنبد بر فراز آن ایجاد شده در میان محوطه ای مشجر قرار گرفته است. بر پیرامون دیوار فضای داخلی بنا کتیبه‌ای قرآنی به چشم می خورد که به خط ثلث نگارش یافته است. به درستی روشن نیست اولین بقعه درچه تاریخی بر پا شده اما سنگ قبر موجود در فضای معماری بنا حاوی تاریخ 1053 هـ .ق حاکی از آن است که در دوره صفویه و مقارن با این عصر بقعه ای در این مکان وجود داشته و مرحوم حاج حسنعلی بیک آن را مرمت کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز