آیا واقعا خون بیماران شفایافته، مبتلایان به کرونا را نجات می‌دهد؟

۱۳۹۹/۰۳/۰۲ - ۱۳:۲۶:۵۳
کد خبر: ۹۸۷۷۹۳
آیا واقعا خون بیماران شفایافته، مبتلایان به کرونا را نجات می‌دهد؟
در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید ۱۹، استفاده از پلاسمای خون کسانی است که از این بیماری شفا یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ چندین کلینیک از جمله بیمارستان دانشگاه مونستر در آلمان، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از پلاسمای خون بیماران شفا‌یافته، به عنوان "روش ایمن‌سازی منفعل" هستند.

آنتی‌بادی‌های ضدویروس به احتمال زیاد در خون افراد بهبود‌یافته وجود دارد و می‌تواند از طریق پلاسمای خون (یعنی خون رهایی یافته از سلول‌ها) به بیماران بستری منتقل شود و سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کند.

علاوه بر بیمارستان دانشگاه مونستر، چندین کلینیک در حال برنامه‌ریزی این روش درمانی بوده و تقریباً هزار نفر از افراد بهبود یافته که آماده اهدای پلاسمای خون هستند، در دانشکده پزشکی هانوفر (MHH) ثبت‌نام کرده‌اند.

ایده چنین درمانی به اندازه تحقیقات ایمونولوژیک که اواخر قرن ۱۹ آغاز شد، قدیمی است. اولین موفقیت بزرگ با چنین روش ایمن‌سازی از آن پزشک آلمانی؛ امیل فون بهرینگ بود که توانست با انتقال آنتی‌بادی‌ها از خون اسب، بیماران مبتلا به دیفتری را درمان کند.

راینر بلاکزیک، رئیس موسسه پزشکی انتقال خون در MHH و یکی از مبتکران پروژه پلاسما می‌گوید: بر خلاف سایر داروهای مورد بحث مانند اویگان و کلروکین،استفاده از پلاسمای خون به‌هیچ‌وجه عوارض جانبی ندارد. البته یک شرط این روش‌درمانی این است که اهدا کنندگان نباید هیچ نوع بیماری خطرناک آلوده‌کننده خون مانند ایدز یا هپاتیت داشته باشند.

اما پزشکان چینی نیز توانسته‌اند شرایط ۱۵ بیمار مبتلا به عفونت کووید ۱۹ را که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل بوده و به درمان دارویی پاسخ نمی‌دادند، با این روش جدید تا حد زیادی بهبود دهند.

گفتنی است که طرح پلاسمادرمانی در چند شهر و بیمارستان در ایران از جمله بیمارستان مسیح دانشوری در تهران آغاز شده است.

 

نظر شما