شناسایی رفتارهای مختلف ویروس کرونا در بدن!

۱۳۹۹/۰۱/۳۱ - ۰۶:۰۰:۰۱
کد خبر: ۹۸۹۸۱۹
شناسایی رفتارهای مختلف ویروس کرونا در بدن!
تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که ویروس کرونای جدید در همه میمون‌ها عفونت ایجاد نمی‌کند. میمون رزوس بیشترین شباهت بروز علائم این ویروس را نسبت به انسان داشته و این میمون به‌عنوان جانور آزمایشگاهی برای آزمایش‌های واکسن کووید 19 در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در حال حاضر مطالعات و پژوهش‌های بسیاری در رابطه با ویروس کرونای جدید، اثرات آن در بدن و عواقب آن در سراسر جهان انجام می‌شود. از میان این پژوهش‌ها، پزشکان چینی دست به تحقیقاتی در مورد اثر ویروس کرونای جدید و پیشرفت آن روی سه نوع مختلف میمون ازجمله میمون رزوس (rhesus macaque)، میمون خرچنگ خوار دم‌دراز (crab-eating macaque) و میمون مارموست معمولی (common marmoset) زدند.

این محققان اعلام کردند که در تحقیقات مشخص‌شده، اولین دسته، میمون‌های رزوس، بیشترین اثرات را نسبت به بیماری کووید 19 نشان داده است. در ادامه آن‌ها اظهار داشتند که ویروس کرونای جدید در نمونه‌های خون و همچنین ترشحات ناشی از بینی، گلو و سایر اندام‌های هر سه جنس میمون شناسایی‌شده‌اند. البته افزایش درجه حرارت بدن فقط در میمون رزوس مشاهده‌شده است و در برخی از نمونه‌های این گروه، دمای بدن تا 9/40 درجه سانتی‌گراد نیز رسید. نتایج بررسی‌ها مشخص کرد که میمون رزوس آسیب‌پذیرترین نوع میمون در برابر ویروس کرونای جدید و بیماری کووید 19 بود.

اولین آزمایش‌ها که شامل ابتلای حیوانات به ویروس کرونای جدید بود، توسط محققان چینی در اواسط ماه فوریه (اواخر بهمن‌ماه) سال جاری انجام شد. این آزمایش‌ها تأیید کرد که این ویروس می‌تواند حیوانات را آلوده کرده و همان علائم را که در انسان ایجاد می‌شود، از خود بروز دهد.

پس‌ازآن، محققان آمریکایی آزمایش‌های مشابهی را روی میمون رزوس انجام دادند و اثبات کردند که علائم ویروس کرونای جدید در این حیوان همان علائمی است که در انسان بروز می‌کند. این باعث شد میمون رزوس به‌عنوان نمونه حیوان مناسب برای آزمایش واکسن و تحقیقات روی ویروس کرونای جدید در نظر گرفته شود.

دانشمندان موسسه زیست‌شناسی پزشکی آکادمی علوم چین و همکارانشان از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های استانی گوانگدونگ (Guangdong) متعهد شدند تا در آزمایشگاه‌ها اثرات این ویروس را روی دو گونه دیگر میمون‌ها، میمون خرچنگ خوار دم‌دراز و میمون مارموست معمولی، بررسی کنند و میزان آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر ویروس کرونای جدید مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند.

میمون خرچنگ خوار دم‌دراز از نزدیکان میمون رزوس محسوب می‌شود درحالی‌که میمون مارموست معمولی ازنظر تکامل با انسان و میمون رزوس و حتی دیگرگونه‌های میمونی اروپایی فاصله زیادی دارد. البته میمون‌های مارموست معمولی به‌عنوان جانوران آزمایشگاهی برای مطالعات عفونت، بیماری‌های واگیردار، مسمومیت‌ها و مشکلات پیری به کار گرفته می‌شوند.

متخصصان چینی در این پروژه تلاش کردند از هرگونه میمون، 12 تن را به دوز بالای ویروس کرونای جدید آلوده کنند و سپس به‌طور مداوم تغییراتی که در سلامت این جانوران مشاهده می‌شود را به دنبال اثراتی که این ویروس در بخش‌های مختلف بدنشان به‌جا می‌گذارند، گزارش دهند.

این مشاهدات تفاوت معنی‌داری در الگوی شیوع این بیماری نشان داد. به‌طور خاص، بیماری ویروس کرونای جدید تقریباً هیچ تأثیری بر سلامت میمون مارموست نداشت. البته اثر این ویروس در بدن آن‌ها ثبت‌شده است اما این ویروس‌ها در این میمون‌ها ذات‌الریه یا افزایش دمای بدن ایجاد نکردند.

در مقابل، هر دو گونه دیگر میمون‌ها، میمون رزوس و میمون خرچنگ خوار دم‌دراز، علائم بیماری کووید 19 را بروز دادند، هرچند این علائم در میمون رزوس نسبت به همتایان جاوایی خود (میمون خرچنگ خوار دم‌دراز) بسیار قوی‌تر بود.

به‌طور خاص، تمام میمون‌های رزوس دچار تب شدید شدند. آن‌ها بین 6 تا 30 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند و ریه‌ها و قلب آن‌ها به عفونت ناشی از عوارض این بیماری دچار شدند.

به‌طورکلی محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اولین داروهای بیماری کووید 19 و واکسن‌های این بیماری باید روی میمون‌های رزوس آزمایش شوند نه روی دیگر میمون‌هایی که در برابر بیماری کووید 19 آسیب‌پذیر نیستند.

 

نظر شما