چرا اثرات کرونا در بچه‌ها ماندگاری بیشتری دارد؟

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۱۷:۳۰:۰۸
کد خبر: ۹۹۳۷۸۳
چرا اثرات کرونا در بچه‌ها ماندگاری بیشتری دارد؟
یک روانشناس معتقد است که اثرات روانی ناشی از شیوع کروناویروس و درگیری چندماهه خانواده‌ها با این بیماری نوظهور ماندگارتر است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر پرویز صیادی به شرایط خاص کودکان در مواجهه با این بیماری همه‌گیر پرداخت و اظهار کرد: درک بچه‌ها از پدیده‌ها متفاوت از بزرگسالان است و از همین رو آسیب‌پذیرترند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های ناشی از واقعیات و پدیده‌هایی مثل این بیماری در کودکان ماندگارتر است ادامه داد: برخلاف بزرگسالان کودکان مدت زمان بیشتری بعد از آن پدیده نیز درگیر آن خواهند بود.

این تحصیلکرده روانشناسی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کاستن از آسیب‌های ناشی کرونا در کودکان و نوجوانان تاکید و خاطرنشان کرد: باید از هم‌اکنون برای دوران پساکرونایی کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی شود نباید منظر ماند تا کرونا کاملا از بین برود و بعد برای آن دوره برنامه‌ریزی کرد.

دکتر صیادی به اثرات قرنطینه طولانی بر این قشر از جامعه پرداخت و گفت: به طور مثال می‌توان از هم‌اکنون برای برپایی اردوهای دانش‌آموزی و دیگر برنامه‌های آموزشی ، فرهنگی، تفریحی و...برنامه‌ریزی کرد.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای بچه‌هایی که در بحران کرونا داغدار شدند به طور ویژه‌تری تاکید و اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های ناشی از شرایط تدفین و سوگواری‌ها در دوران کرونایی، ممکن است به بروز اختلالات و استرس‌هایی در اینگونه خانواده‌ها و خصوصا کودکان و فرزندان آنها بیانجامد که در این شرایط خاص، امکان تخلیه روانی پیدا نکنند و همین روی بچه‌ها اثرات ماندگارتری خواهد داشت.

این تحصیلکرده علم روانشناسی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر از فضای فعلی حاکم بر خانواده و جامعه تاکید کرد و افزود: باید از همین فضای فعلی هم استفاده کرد نه اینکه به بهانه خطر شیوع بیماری همه چیز را به بعد از رفتن کروناویروس موکول کنیم اگر چه حساسیت در این زمینه به خودی خود چیز بدی نیست اما نباید این حساسیت مانع از استفاده از این فرصت‌ها شود.

مشاور روانشناسی دانشجویان دانشگاه سمنان با بیان اینکه کووید 19 جدا از خطرات و تهدیدهایی که دارد، فرصت‌هایی نیز فراهم کرده، بر ضرورت بهره‌گیری درست از این فرصت‌ها تاکید کرد.

 

نظر شما