فواید و مضرات شگفت انگیز گوجه سبز

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۹:۴۳:۳۵
کد خبر: ۹۹۸۵۰۷
فواید و مضرات شگفت انگیز گوجه سبز
گوجه سبز یکی از میوه های نوبرانه فصل بهار است. بسیار پر طرفدار و در واسط فصل بهار تا اوایل تابستان در دسترس است.

به گزارش برنا؛ گوجه سبز میوه آشنای بهار و از جمله میوه‌هایی ست که پیش از آمدن بهار انتظارش را می کشند. حالا دیگر انتظار بسر آمده و سبد میوه های بسیاری از خانه ها پر است.

گوجه سبز یک میوه کوچک و آبدار، و از پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و دارای هسته سخت است که در کشور فرانسه به عمل آمد. سرشار از ویتامین سی، اسید مالیک و اسید سیتریک است، اما باید توجه کنید مصرف بیش از اندازه گوجه سبز باعث نفخ معده خواهد شد.

گوجه سبز دارای خواص بسیاری برای بدن است. باعث بهبود گوارش، تقویت دستگاه ایمنی بدن، لاغری، سلامت دهان و دندان است.

فواید گوجه سبز

گوجه سبز به آلوی وحشی سبز رنگ معروف است. این میوه سبز دارای مقدار زیادی از پروتئین، چربی(روغن)، انواع کربوهیدرات ها و نمک های معدنی، اسیدهای ارگانیک سبز آن شامل اسید سیتریک، اسید مالیک، تانیک، اسیدبنزوئیک، اسید تاتاریک و …. است و تمامی این مواد برای برطرف کردن تشنگی، اشتها آور، برطرف کننده خستگی را دو چندان می کند.

میزان استفاده از گوجه سبز بستگی به سیستم گوارش شما دارد. مصرف بیش از حد آن باعث نفخ شدید و دل درد خواهد شد. توصیه می‌شود گوجه سبز را با آب میل کنید.

ارزش غذایی گوجه سبز

گوجه سبز دارای خواص بسیار و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. دارای کالری بسیار و در هر 100 گرم آن 5 درصد ویتامین آ ، 5 درصد کلسیم، سرشار از ویتامین ب و 5 درصد آهن و دارای نیاسین و 13 درصد ویتامین ث ، 2 درصد فسفر و 3.6 درصد پتاسیم برای هر فرد تامین می شود.

فرق بین گوجه سبز و آلوچه

گوجه سبز در میان مردم به آلو سبز معروف است. گوجه سبز و آلو سبز از نظر ظاهری با هم فرق دارند. گوجه سبز، کال و نارس اما آلو سبز بصورت تک دانه و آلوی نارس و خام هست.

در شهر های شمالی ایران گوجه سبز را به نام گوجه کال می‌نامند. عده ای از هموطنان ما گاها آن را گوجه باغی می‌نامند.

گوجه سبز و آلوچه: گوجه سبز به گوجه سبز نرسیده گفته شده ، ولی آلوچه از خاندان آلوهاست و شباهت ظاهری آن به آلوچه یعنی آلوی کوچک نزدیک است.

خواص گوجه سبز

25 خواص بی نظیر گوجه سبز

  1.  بهبود دهنده دستگاه گوارش
  2. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  3. رفع کننده بوی بد دهان
  4. جذب کننده آهن و جلوگیری از کم خونی
  5. سلامت دهنده عضلات
  6. جلوگیری از پیری زود رس
  7. داری آنتی اکسیدان قوی
  8. محافظ سلولهای بدن
  9. محافظت از ریه
  10. جلوگیری از سرما خوردگی، سرفه،آسم و برونشیت
  11. تقویت بینایی
  12. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن سالمندان
  13. ادرار آور و تنظیم کننده اعمال کلیه ها
  14. دفع کننده سنگ مثانه
  15. کاهش کلسترول خون در افراد دیابتی
  16. خاصیت ضد میکروبی و سم زدای کبد
  17. درمان کبد چرب
  18. بهبود دهنده متابولیسم بدن
  19. کمک کننده لاغری و چربی سوز قوی
  20. درمان کننده کم خونی ناشی از فقر آهن
  21. درمان کننده استرس و افسردگی
  22. سلامت پوست و شاداب کننده
  23. درمان کننده شب کوری
  24. پیشگیری کننده از سرطان
  25. درمان کننده یبوست

مصرف گوجه سبز برای افراد مبتلا به نقرس بسیار مفید است . سر شار از ویتامین ب1و ب2و ث است. غنی از آنتی اکسیدان و بدن را در مقابل انواع عفونت ها مقاوم کرده و التهابات بدنی را برطرف می کند. باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است. پتاسیم موجود درآن به عضلات طبیعی قلب کمک شایانی می کند.

افراد مسن و پیری که دوران نقاهت را بسر می برن بهتر است از این میوه خوشمزه و آبدار استفاده کنند. این میوه هم خاصیت مسهل ، هم خاصیت قابض دارد.

رسوبات خون و تنظیم کننده عملکرد معده و روده ای است. استفاده از آن برای افراد دچار رماتیسم و تصلب شرایین مفید و سودمند است.

گوجه سبز دارای طبع سرد و بهتر است با گلپر مصرف شود.

توصیه شده، زنان باردار در مصرف این میوه پر خاصیت مشورت لازم را انجام دهند. زنان بارداری که زمینه بیماری آلرژی غذایی را دارند در مصرف آن دقت و با پزشک خود مشاوره انجام دهند.

لازم به ذکر است کودکان حدود سنین سه سالگی به بعد در مصرف آن احتیاط کنند تا دچار حساسیت نشوند.

نکته: افراد با فشار خون بالا مصرف گوجه سبز همراه با نمک را کنار بگذارند. بهتر است بدون نمک مورد استفاده قرار گیرد تا از خواص آن بهره ببرند.

مصرف بیش از حد گوجه سبز باعث رفلاکس معده و سوزش سر دل خواهد شد. مصرف زیادی آن باعث نفخ معده و ترش و اسیدی بودن گوجه سبز باعث ساییده شدن مینای دندان و درد خاصی در دندان خواهد شد.

مصرف گوجه سبز مفید برای افراد نقرس و روده ای

در چه غذاهایی می توان از گوجه سبز استفاده کرد؟

گوجه سبز

عده ای گوجه سبز را در سبد میوه قرار می دهند و به صورت خام استفاده می کنند. علاوه بر مصرف خام آن می توانید با گوجه سبز غذاهای متفاوتی پخت کنید.

از جمله غذاهای متعددی که می توان گوجه سبز بکار برددر انواع آش ها و خورش ها مثل خورش گوجه سبز و در کنار انواع دلمه ها به عنوان چاشنی استفاده کرد.

به عنوان طعم دهنده و ترش مزه کردن غذاها و جایگزین کردن آن به جای نمک مورد استفاده قرار داد. قرار دادن چند گوجه سبز در کنار خورش بادمجان و انواع خورش مرغ طعم ملس و دلنشینی به این نوع غذاها خواهد داد.

در صورتی که گوجه سبز ها مدتی مانده و شل و نرم شده آن را به عنوان آلو در خورشت ها استفاده کنید.

 روش نگهداری طولانی مدت گوجه سبز

گوجه سبز در فصل بهار موجود و در اوایل تابستان تمام شده و اگر مایل هستید این میوه پر خاصیت را در فصل های دیگر داشته باشید بهتر است گوجه سبز را تهیه کنید و به این صورت نگهداری کنید .

گوجه سبز را خریداری کنید و بشویید و بعد از اینکه کاملا مطمئن شدید خشک شده آنرا در فریزر نگهداری کنید. روش دیگر نگهداری گوجه سبز قرار دادن آن در آب نمک است. این نوع گوجه سبز ها که در نمک نگهداری می شوند مقدار زیادی نمک جذب می کنند. پس بهتر است هنگام استفاده در خورش به خورشتتان نمک کمتری بزنید.

توصیه : بهتر است این میوه را در یخچال به مدت کوتاه نگهداری کنید.

چنانچه افرادی از طعم ترش آن بر حذر هستند می توانند آن را در انواع خورش ها مورد استفاده قرار دهند. مصرف زیاد آن باعث حساسیت موقت در دهان خواهد کرد .

گوجه سبز را نشسته میل نکنید زیرا باعث عفونت دستگاه گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت غذایی را افزایش خواهد داد . پس حتما قبل از استفاده خوب با آب سرد بشویید و بعد از مطمئن شدن از شستن مورد مصرف قرار دهید.

این میوه پر خاصیت را در فصل تهیه و از خواص آن بهره ببرید.

خبرنگار : مهناز علیجانی

نظر شما