۶ نشانه ضعف سیستم ایمنی و راههای تقویت آن

۱۴۰۱/۰۳/۱۳ - ۱۳:۰۶:۵۲
کد خبر: ۹۹۹۵۲۳
۶ نشانه ضعف سیستم ایمنی و راههای تقویت آن
در میان همه گیری ویروس کرونا (COVID-19)، بسیاری از افراد برای سالم ماندن اقدامات احتیاطی دیگری را انجام می دهند. شستن دستها به مدت 20 ثانیه و در قرنطینه ماندن برای جلوگیری از شیوع ویروس مهم است. با این وجود داشتن سیستم ایمنی قوی که می تواند در مقابل میکروب هایی که ممکن است با آنها روبرو شوید ایم، مهم است. با برنا همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اگر متوجه شده اید که اغلب بیمار هستید، احساس خستگی می کنید یا علائم دیگری دارید که نمی توانید تشخیص دهید، ممکن است به معنای تضعیف سیستم ایمنی بدن باشد.

در ادامه علائم هشدار دهنده و آنچه می توانید انجام دهید برای تقویت سیستم ایمنی بدن را بررسی کنید:

اگر اسهال ، نفخ یا یبوست مکرر دارید ، این می تواند نشانه ای از ضعف سیستم ایمنی بدن باشد

1. سطح استرس شما بالا است

تصادفی نیست که شما بعد از یک پروژه بزرگ در محل کار یا به دنبال یک وضعیت عاطفی در خانه ، مریض می شوید. طبق گزارشی از انجمن روانشناسی آمریکا، استرس طولانی مدت پاسخ سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند.

استرس باعث کاهش لنفوسیت های بدن ، گلبول های سفید خون می شود که در مبارزه با عفونت کمک می کنند. اگر سطح لنفوسیت ها را پایین بیاورید ، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس هایی مانند سرماخوردگی قرار دارید.

2. شما همیشه سرماخوردگی دارید:

برای بزرگسالان کاملاً طبیعی است که سالانه دو یا سه بار دچار سرماخوردگی شوند. بیشتر افراد طی هفت تا 10 روز بهبود می یابند. در طی این مدت، سیستم ایمنی بدن سه تا چهار روز طول می کشد تا آنتی بادی ها را تولید کرده و با میکروب های مزاحم مبارزه کند.

اما اگر دائماً در حال ابتلا به سرماخوردگی هستید یا سرماخوردگی دارید که بهبود نمی یابد  این یک نشانه واضح است که سیستم ایمنی بدن شما در تلاش برای ادامه کار است.

3. شما مشکلات گوارشی زیادی دارید: 

اگر اسهال ، نفخ یا یبوست مکرر دارید ، این می تواند نشانه ای از ضعف سیستم ایمنی بدن باشد. تحقیقات نشان می دهد نزدیک به 70 درصد سیستم ایمنی بدن شما در دستگاه گوارش شما قرار دارد. باکتریها و میکروارگانیسم های مفیدی که در آنجا زندگی می کنند از روده شما در برابر عفونت محافظت می کنند و سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی می کنند.

مقادیر کم از این باکتری های مفید روده می تواند شما را در معرض خطر ویروس ها، التهاب مزمن و حتی اختلالات خود ایمنی قرار دهد.

4.  بهبودی زخمهای شما کند است:

بعد از سوختگی، بریدگی یا خراشیدن پوست شما وارد حالت کنترل آسیب می شود. بدن شما برای محافظت از زخم با ارسال خون غنی از مواد مغذی در برابر آسیب ، به بازسازی پوست جدید کمک می کند. 

این روند بهبودی به سلولهای ایمنی سالم بستگی دارد. اما اگر سیستم ایمنی بدن شما لاغر است، پوست شما نمی تواند دوباره تولید شود. درعوض، بهبود زخمهای شما طولانی می شود.

5. شما عفونت های مکرر دارید :

اگر به نظر می رسد با عفونت های مکرر نبرد می کنید ،سیستم ایمنی بدن شما ممکن است پرچم های قرمز را برای شما ارسال کند. آکادمی آلرژی آسم و ایمنی آمریکا گزارش می دهد که علائم نقص ایمنی احتمالی در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

- بیش از چهار عفونت گوش در یک سال

- در طی یک دوره یک ساله دو بار دچار ذات الریه شده اید.

- رنج از سینوزیت مزمن یا بیش از سه قسمت سینوزیت باکتریایی در یک سال

- نیاز به بیش از دو دوره آنتی بیوتیک در سال

6. همیشه احساس خستگی می کنید:

اگر خواب کافی دارید و هنوز هم از خستگی رنج می برید، ارزش این را دارد که فکر کنید سیستم ایمنی بدن شما در تلاش است تا به شما چیزی بگوید یا نه. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما تلاش می کند ، سطح انرژی شما نیز چنین می شود. دلیل این است که بدن شما در تلاش است تا انرژی خود را برای تأمین سیستم ایمنی بدن خود ذخیره کند تا بتواند با میکروب ها مقابله کند.

***راه هایی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن:

اگر علائم هشدار فوق آشنا هستند، باید به سیستم ایمنی بدن خود توجه بیشتری کنید. چند تغییر در شیوه زندگی و عادت های جدید می توانند سیستم ایمنی بدن را قوی و سالم نگه دارند:

- یک رژیم متعادل بخورید.

- به اندازه کافی بخوابید. 

- به طور منظم ورزش کنید.

- دست هایتان را بشویید.

- واکسن دریافت کنید.

- وزن سالم خود را حفظ کنید.

- سیگار نکشید.

- سعی کنید استرس را به حداقل برسانید.

سیستم ایمنی بدن شما مهم سلامتی است، بنابراین هرچه بیشتر بتوانید از آن محافظت کنید بهتر است.

 

نظر شما