رئیس کل دادگستری استان البرز خبر داد:

ارزش اراضی رفع تصرف شده در سال ۹۹ به ۷۰ هزار میلیارد ریال رسید

۱۳۹۹/۰۲/۲۰ - ۱۳:۱۰:۱۴
کد خبر: ۹۹۹۵۸۰
ارزش اراضی رفع تصرف شده در سال ۹۹ به ۷۰ هزار میلیارد ریال رسید
رئیس کل دادگستری استان البرز در تبیین نتایج تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز» گفت: از ابتدای سال تاکنون میزان اراضی آزادسازی شده حدود 700 هکتار است که ارزش ریالی آن بیش از 70 هزار میلیارد ریال است.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، حسین فاضلی هریکندی در نشست صمیمی با «شورای راهبری مجمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) استان البرز» با اشاره به اقدامات تحولی انجام شده در دادگستری استان گفت: طرح تحول قضایی استان که به عنوان یک الگوی مدون در بین دادگستری‌های کشور شناخته می‌شود حاصل بررسی‌ها، نیازسنجی‌ها و اقدامات کارشناسی و نشست‌های مختلف با اقشار، گروه‌ها و نخبگان استان بود که در طی چندین ماه انجام شد و به تناسب نیازهای بومی، طراحی و پس از تایید رئیس قوه قضائیه وارد فاز عملیاتی شد.

وی افزود:‌ بسیاری از اقدامات انجام شده در ذیل این طرح که مشتمل بر بیش از 100 برنامه و 8 محور است به دلیل نتایج پربار مورد استقبال دادگستری استان‌های دیگر قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است.

 بیشترین درصد ورودی پرونده در کشور

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز برگزاری نخستین دوره کارآموزی قضات، جذب قضات و نیروهای اداری، افزایش فضای فیزیکی و توسعه عدالت در پوشش خدمات قضایی در سطح استان را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد و متذکر شد: با اینکه از نظر تعداد قضات و کارمندان جزو 5 استان کم‌برخوردار کشور هستیم همزمان دارای بیشترین درصد ورودی پرونده در بین استان‌های دیگر نیز هستیم که برقرای توازن بین این کمبودها و ورودی، نیازمند فعالیت جهادی و تحولی است.

وی تصریح کرد: استان البرز یکی از استان‌های دارای بیشترین تعداد پرونده‌های مانده در کشور بود که با اجرای طرح تحول قضایی و در راستای اجرای بخشنامه رئیس قوه قضائیه تا پایان سال 1398 بیش از 50 درصد پرونده‌های مسن یا داری عمر بیش از یک سال مختومه شد و مترصد هستیم تا پایان شهریور امسال، پرونده مسنی در استان نداشته باشیم.

رفع مشکل مالیاتی شهرک صنعتی اشتهارد

عالی‌ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز حمایت از رونق تولید، حفظ و پایداری اشتغال و رفع موانع تولید را از محورهای مورد پیگیری دادگستری در یک سال اخیر برشمرد و بیان کرد: در این زمینه نشست‌های متعددی با فعالان اقتصادی و تولید کنندگان در کلیه حوزه‌های قضایی استان داشته‌ایم و این نشست‌ها در هیچ شرایطی حتی دوران شیوع کرونا متوقف نشد که در نتیجه منجر به پایداری اشتغال و رفع موانع تولید در استان شده است.

وی متذکر شد: مشکل مالیاتی شهرک‌های صنعتی اشتهارد برای سال‌ها موجب ناامیدی صاحبان صنایع مستقر در این شهرستان شده بود که با پیگیری‌های انجام شده از سوی همه مدیران استان و پس از سفر آیت‌الله رئیسی، این موضوع محقق شد که می‌تواند با توجه به پتانسیل‌های این شهرستان که یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی خاورمیانه است منجر به جهش تولید شود.

تهیه نقشه اراضی تغییر کاربری یافته استان البرز

فاضلی هریکندی همچنین به تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز» اشاره کرد و گفت: تغییر کاربری اراضی زراعی یکی از آسیب‌های جدی در استان بود که در سفر آیت‌الله رئیسی نیز مورد تاکید قرار گرفت که بدین منظور در دادگستری استان اقدام به آمایش سرزمینی بر اساس نقشه‌های GIS کردیم و اراضی دارای بیشترین تغییر کاربری، شناسایی و برای نخستین بار نقشه کاربری استان تهیه شده است.

وی ادامه داد: دادگستری در قانون تکلیف مستقیمی در زمینه مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی ندارد و این مسئولیت بر عهده ادارات متعددی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اداره کل راه و شهرسازی، راهداری و محیط زیست واگذار شده و دستگاه قضایی نقش نظارتی دارد اما متوجه شدیم اگر فقط در انتظار انجام تکالیف قانونی این دستگاه‌ها باشیم در سال‌های آتی اثری از فضای سبز و اراضی زراعی استان باقی نخواهد ماند بنابرین قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییرکاربری استان البرز را ایجاد کردیم.

 ارزش 70 هزار میلیاردی اراضی رفع تصرف شده

فاضلی هریکندی با تبیین نتایج تشکیل این قرارگاه گفت: از ابتدای سال تاکنون میزان اراضی آزادسازی شده حدود 700 هکتار است که ارزش ریالی آن بیش از 70 هزار میلیارد ریال است و بنابر اعلام منابع استانی حجم آزادسازی انجام شده در 50 روز اخیر با هفت سال گذشته برابری می‌کند.

در ابتدای این نشست تعدادی از اعضای شورای راهبری مجمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) استان البرز برخی از مشکلات استانی در زمینه تحقق جهش تولید، حمایت از صاحبان صنایع و رفع موانع تولید را مطرح کردند که رئیس کل

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز