ابتکار ذوب آهن برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۳:۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۰۰۳۸۶۴
ابتکار ذوب آهن برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب
به منظور کاهش مصرف آب در ذوب آهن اصفهان با وجود افزایش تولید، میزان برداشت از آب رودخانه زاینده رود کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،مدیر آبرسانی شرکت ذوب اهن اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری بالغ بر هزار میلیارد تومان به منظور کاهش مصرف آب، پساب شهرستان‌های زرین شهر بالغ بر ۶۰ لیتر بر ثانیه و فولادشهر بالغ بر ۱۹۰ لیتر بر ثانیه را خریداری کرده و همچنین در صدد هستیم تا پساب شهرستان نجف آباد و شهرستان‌های اطراف را نیز خریداری نموده و به شرکت انتقال دهیم تا نیاز به آب رودخانه را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم.

مهرداد اسماعیلی با اشاره به راهکارهای این شرکت در کاهش مصرف آب افزود : استفاده از پساب در سیکل‌های کثیف کارخانه نظیر خنک کردن سرباره، مدیریت مصرف آب با نصب مولتی پمپ‌های آب صنعتی و آشامیدنی و مدیریت مصرف و فشار از دیگر عواملی است که با کنترل آن توانستیم مصرف آب در شرکت را کاهش دهیم.

مدیر آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: یکی از نقاط پر مصرف آب در ذوب آهن اصفهان تعداد ۲۰۰ برج‌ خنک کننده  است که از سال ۸۱ به خاطر تبخیر زیاد آب در این برج‌ها شروع به اصلاح ساختاری آن‌ها نمودیم و سعی شده سالیانه ۱۰ برج خنک کننده را باسازی و نوسازی کنیم. اخیرا برنامه ریزی کردیم تا از برج‌های هیبریدی، استفاده کنیم، زیرا این برج‌ها علاوه بر کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف آب، در زمینه کاهش آلایندگی نیز بسیار موثر است.

مهرداد اسماعیلی گفت: این شرکت با برنامه ریزی‌های و تعریف پروژه‌های مختلف  از حدود ۲۰ سال گذشته سعی کرد تا میزان مصرف خود را از زاینده رود کاهش دهد. سال ۷۹ میزان برداشت آب از زاینده رود ۳۲ میلیون متر مکعب بود و این رقم در سال ۹۷ به ۱۴ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است، و علی رغم افزایش ۶۰ درصدی تولید هر ساله ۲۰ درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال قبل داریم که این رقم بسیار قابل توجه است.

او هدف این مدیریت را کاهش و مدیریت بهینه مصرف آب در شرکت دانست و تصریح کرد: ساخت تصیفه خانه پساب، اصلاح برج‌های خنک کننده و بازسازی و نوسازی شبکه فرسوده شرکت از برنامه‌هایی است که در سال جاری در صدد انجام آن هستیم.

 

نظر شما