نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست در برنامه رادیویی صدای شهر:

فاصله طبقاتی، تاب آوری اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۱۹:۳۱:۵۷
کد خبر: ۱۰۰۵۱۷۸
فاصله طبقاتی، تاب آوری اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است
کرونا وضعیت اقتصادی و معیشتی را دچار چالش کرده و قشر متوسط و ضعیف را بیشتر تحت فشار قرار داده است. زنان سرپرست خانوار، فروشگاه های موادغذایی و ... از جمله مواردی هستند که کرونا بر اقتصاد آنها تاثیر گذاشته و در این میان صنعت گردشگری نیز آسیب جدی دیده است.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، فریده روشن در برنامه زنده رادیویی صدای شهر اظهار کرد : از اواخر سال گذشته شیوع کرونا شهر اصفهان را دچار تنش هایی کرده است البته این تنش در کل دنیا وجود دارد.

وی افزود : کرونا وضعیت اقتصادی و معیشتی را دچار چالش کرده و قشر متوسط و ضعیف را بیشتر تحت فشار قرار داده است. زنان سرپرست خانوار، فروشگاه های موادغذایی و ... از جمله مواردی هستند که کرونا بر اقتصاد آنها تاثیر گذاشته و در این میان صنعت گردشگری نیز آسیب جدی دیده است.

نائب رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در بحث کرونا موضوع سالمندان نیز مهم است و سالمندان و افراد دارای بیماریهای زمینه ای باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به افزایش شکاف طبقاتی بین اقشار مختلف مردم اظهار داشت: طی چندین سال گذشته ضریب جینی افزایش یافته و ادامه کرونا فاصله طبقاتی را افزایش می دهد و تاب آوری اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.

روشن اضافه کرد: اگر تاب آوری اجتماعی از بین برود انزوا، خود فراموشی و پرخاشگری در سطح شهری مثل اصفهان افزایش می یابد. تاب آوری اجتماعی در مناطق شهری اصفهان تفاوت زیاد دارد. این تاب آوری به مباحث مذهبی، بهداشتی و اجتماعی بر می‌گردد. مناطق ۵-۳-۱  تاب آورتر هستند، اما مناطق حاشیه ای به دلیل مهاجرت و اتفاقات از این دست کمتر تاب آور هستند که وضعیت اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی نیز بر میزان تاب آوری شهر تاثیر دارد.

وی گفت: در وضعیت اپیدمی کرونا که شهروندان را مجبور کرده است مدام از خود مراقبت کنند، ایجاد افسردگی، بیماری های روانی و... در کشور و شهر اصفهان ایجاد شده است و ناشادی افسردگی را در شهر اصفهان افزایش داده است.

  نایب رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: باید برای دوران پساکرونا آماده باشیم و با ایجاد اقدامات و موقعیتهای نشاط افزا، شادی را به شهر بیاوریم زیرا که امروز شهروندان بیم و اضطراب دارند و باید آنان را جهت غلبه بر این ترس اضطراب توانمند کنیم البته کمیته فرهنگ شهروندی نیز راه های مراقبت از سلامت روان را به صورت مستمر از طریق فضاهای تبلیغاتی حقیقی در سطح شهر و فضای مجازی به شهروندان عزیز آموزش میدهد و لازم است که شهروند هویت گرا، مشارکت جو و شهروند سالم باید پس از کرونا جدی گرفته شود.

روشن تصریح کرد: استرسی که آموزش مجازی برای دانش آموزان ایجاد کرده است را با مدیران آموزش و پرورش مطرح کردیم و حتی شورای شهر آمادگی کمک به معلمان و مدیران مدارس را دارد و می تواند با استفاده از مشاوران مشکلات این روزهای آموزشی را تصحیح کنیم.

وی گفت: کرونا علاوه بر تهدید فرصت هایی نیز ایجاد کرده است، نحوه برخورد با اصول بهداشتی که در آینده قطعا بهتر خواهد بود، موضوع ایجاد بستر مجازی که کاهش آلودگی و بهبود وضعیت زیست محیطی را شامل شد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: کرونا مشخص کرد که همدلی و همراهی بسیار مناسبی بین مردم شهر اصفهان و مسئولین وجود داشته و دارد و نشان میدهد که مردم شریف شهر اصفهان همانگونه که در دوران دفاع مقدس محکم و جانانه در صحنه حضور داشتند، در عرصه مقابله با کرونا نیز پشت این ایستادگی، ایثار و همدلی را به نمایش میگذارند و برای حمایت از کادر درمان حاضر در جبهه سلامت هم مردم و هم شورای شهر وارد شده است و برای حمایت از آنها همه محکم ایستاده اند.

وی اضافه کرد: تقویت مردم سالاری، رعایت حقوق زنان و افزایش گفتگو در خانواده ها امر مهمی است که نهاد خانواده را مستحکم کرده و در رفع بسیاری از مشکلات خانواده ها موثر است.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید از مردانی که پابه پای همسرانشان در این روزهای بحرانی فعال بودند تشکر کرد، البته افزایش سرانه مطالعه  و استفاده از اینترنت از پیامدهای مطلوب کرونا بود، همچنین محیط زیست نفس کشید و این یکی از بهترین اتفاقاتی بود که کرونا برای ما به همراه آورد.

روشن تصریح کرد: جلسات متعددی در شورای شهر با اصناف داشته ایم، در ابتدای شیوع در خصوص تعطیلی ها صحبت کردیم و انصافا اصناف با تعطیلی به موقع همکاری کردند، اما در خصوص زیان و آسیبی که دیده اند لازم است که دولت مساعدت و حمایتهای لازم را از اصناف داشته باشد و امیدوارم در حوزه پروژه های تعطیل شده شهر، با شروع پروژه ها شهروندان را بیشتر به کار بگیریم که از نظر مالی با طرح هایی که در شهر انجام بدیم تعطیلی ها را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: خوشحالیم که کرونا در اصفهان شیب نزولی پیدا کرده است و امیدواریم این ویروس هر روز ضعیف تر شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز