آغاز احداث بزرگترین پروژه آزمایشگاه مرکزی جامع دانشگاهی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۱۲:۲۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۱۰۱۵۲
آغاز احداث بزرگترین پروژه آزمایشگاه مرکزی جامع دانشگاهی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان
مراسم کلنگ زنی احداث بزرگترین پروژه آزمایشگاه مرکزی جامع دانشگاهی کشور به همّت خیر نیک اندیش، مهندس مهدی استکی همزمان با آغاز احداث مجموعه مسکونی ویلایی 8 واحدی استادان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ در این مراسم که با حضور هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی و جمع کثیری از واقفان و خیّرین آموزش عالی برگزار شد، معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به شرایط سخت و پیچیده‌ کشور، گفت: باید به سویی حرکت کنیم تا بتوانیم از تمامی دارایی‌های معنوی و مادی خودمان بهره‌برداری حداکثری را داشته باشیم.

سید حسن قاضی عسگر با بیان این که یکی از مدل‌های بسیار موفق در سطح دنیا از چند سال گذشته تاکنون تأسیس آزمایشگاه‌های مرکزی است، افزود: باید ایده راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی و خرید تجهیزات را با هدف بهره‌وری حداکثری و هزینه حداقلی انجام بدهیم تا بتوانیم به تمامی جامعه دانشگاهی استان و به ویژه در دانشگاه صنعتی اصفهان سرویس دهی مناسبی داشته باشیم.

وی با تأکید بر حمایت این آزمایشگاه از تحقیقات کاربردی مورد نیاز کشور، به تغییر وضعیت بودجه نسبت به گذشته و مشکلات دریافت بودجه برای خرید دستگاه های آزمایشگاهی اشاره کرد وگفت: این تهدید یک فرصت برای حرکت در مسیر ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی در داخل کشور است و خوشبختانه تعداد زیادی از همکاران ما در ساخت دستگاه‌ها وارد شدند و زمینه ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را فراهم کرده‌اند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به افزایش تقاضای دستگاه‌های مورد نیاز برای آزمایشگاه‌ها در کشور، ادامه داد: در حال حاضر ساخت هر نوع دستگاهی در کشور کاملاً به صرفه بوده و آزمایشگاه مرکزی می‌تواند یک بازار مناسب برای آن ها باشد.

وی با قدردانی از خیّر ارجمند آقای مهندس استکی، افزود: خوشحالم که در کشور به حدی از توسعه‌یافتگی رسیده‌ایم که خیّر ما در ساخت آزمایشگاه مرکزی برای دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کند.

قاضی عسگر ابراز امیدواری کرد که این آزمایشگاه هر چه زودتر به مرحله بهره‌برداری برسد تا همه دانشگاهیان استان و کشور بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اهمیت لحاظ شدن اولویت در خرید دستگاه‌هایی که در استان وجود ندارد، تصریح کرد: اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، سرویس دهی با ایجاد ارزش افزوده و اطمینان خاطر اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برای انجام آزمایشات لازم در نزدیکی خود، از جمله مزایای راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ است.

دانشگاه صنعتی اصفهان بهترین جایگاه را به لحاظ تولید کیفی علم در کشور دارد

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست به معرفی این دانشگاه و فعالیت های گوناگون آن پرداخت و گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور به لحاظ وسعت است که با470 عضو هیئت علمی تاکنون حدود 45 هزار دانش آموخته به کشور تقدیم کرده است.

سید مهدی ابطحی با بیان این که هدف از پایه گذاری دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه فناوری در کشور است، افزود: برنامه تحول این دانشگاه که حاصل مدیریت خردمندانه دوره گذشته است، راهنما و نقشه راه دانشگاه در مدیریت فعلی نیز می باشد.

وی با اشاره به این که یکی از اهداف کلان برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان دستیابی به مرجعیت علمی دانشگاه در آسیا است، تصریح کرد: طبق آمار مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (ISC) تولید علم در کشور رشد خوبی داشته است و توانسته ایم جایگاه 16 جهان را کسب کنیم، اما در مقایسه کیفی خیلی از کشورها وضع بهتری از ما دارند.

ابطحی در ادامه تصریح کرد: در مقایسه ISC که دانشگاه های برتر ایران را با 10 دانشگاه برتر جهان مقایسه کرده است، دانشگاه صنعتی اصفهان بهترین جایگاه را به لحاظ تولید کیفی علم در کشور دارد. همچنین در سال 2018 استناد به مقالات این دانشگاه حدود 16 هزارمورد بوده که در این میان بیشترین استناد به این مقالات را دانشگاه های آمریکایی و پس از آن دانشگاه های آلمان، ایتالیا و انگلستان انجام داده اند که همه از کشور های پیشرو در علم به شمار می روند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: 10 دانشگاهی که بیشترین مقاله مشترک با دانشگاه صنعتی اصفهان را داشته اند نیز، همگی از برترین دانشگاه های دنیا محسوب می شوند که از میان آن ها می توان به MIT و A&Mاشاره کرد.

وی بین المللی شدن دانشگاه را از جمله اهداف کلان پیش رو عنوان کرد و با تأکید بر این که در این زمینه شبکه سازی های بسیار خوبی انجام شده است، افزود: در سال 2019 دانشگاه های سوئیس که از بهترین دانشگاه های اروپا محسوب می شوند، تعداد 338 مقاله مشترک با ایران داشته اند که از این میان حدود یک سوم آن مربوط به دانشگاه صنعتی اصفهان است.

ابطحی برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی، بین‌المللی سازی محتوا و قالب آموزشی دانشگاه، برگزاری کارگاه‌ها، دوره ها و مدرسه‌های فصلی، ایجاد شعبه دانشگاهی درکشور سنگال در زمینه مهندسی نفت و تعمیق و گسترش ارتباطات بین‌المللی برای انجام امور آموزشی و پژوهشی بین الملل را برخی از اقدامات دانشگاه صنعتی اصفهان برای دست یابی به هدف بین المللی شدن این دانشگاه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: دعوت از دانشمندان خارجی برای ارائه سمینار، کارگاه آموزشی، مشاوره در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، برگزاری مدرسه بین المللی زمستانی در دانشگاه با محققان اتریشی در زمینه ریاضیات، انتخاب و اجرای طرح تحقیقاتی مشترک با حمایت وزارت علوم اتریش و ایران در زمینه ریاضیات،گسترش برنامه های آموزشی مشترک با کشور سوئیس، تلاش برای پایه ریزی گروه آموزشی خارج از کشور و فعالیت‌های آموزشی بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی از دیگر این اقدامات است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه فناوری و نوآوری را از دیگر اهداف این دانشگاه دانست و افزود: آن چه که ما به عنوان موفق ترین پارک علم و فناوری کشور می شناسیم شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان با حضور 540 شرکت دانش بنیان و واحد فناور است که از این میان 37 شرکت توسط استادان این دانشگاه پایه گذاری شده و خروجی آن تاکنون 15 کارخانه تولید محصول بوده است.

ابطحی در ادامه افزود: وقتی کشور دچار بحران می شود نقش دانشگاه شناخته می شودو تا زمانی که کشور در شرایط عادی می تواند فناوری را بخرد و به جای مهندسین، مسئولین خرید صنایع فعال باشند نیازی به دانشگاه نخواهد بود.

وی با اشاره به بحران حوزه سلامت کشور در چند ماه گذشته ادامه داد: از اسفند 98 تا کنون دانشگاه تمام توانش را برای پاسخ به جامعه گذاشته تا سلامت جامعه را حفظ کند. فناوری های بسیار متنوعی در دانشگاه شکل گرفت، از دستگاه های مختلف ضد عفونی کننده خانگی و صنعتی تا تولید ماسک و پارچه های مورد نیاز و ماشین آلاتی که تولید پارچه های ماسک را انجام می دهد، تولید کیت های تشخیص کرونا و کیت های تشخیص سریع، همه از دستاورد های دانشگاه صنعتی اصفهان در مبارزه با ویروس کرونا بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن قدردانی از همه خیرینی که تا کنون با کمک های مادی و معنوی خود به رشد و اعتلای این دانشگاه کمک کرده اند، افزود: ما در حالی با دانشگاه های برتر دنیا رقابت می کنیم که بودجه سالانه ما هیچ تناسبی با بودجه آن ها ندارد و این یک مشکل بزرگ برای دانشگاه های داخل کشور است.

 خود را مدیون معلمان و استادان خود در طول زندگی می‌دانم

همچنین در این نشست، مهندس مهدی استکی، خیّر نیک اندیش بانی احداث ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان است که به دلیل عارضة قلبی در جلسه حضور نداشت در یک ارتباط تصویری به بیان نکاتی پیرامون این اقدام ارزشمند پرداخت.

وی با اشاره به سوابق تحصیلی خود در دانشکده فنی دانشگاه تهران و متعاقب آن تجربیات عمرانی، صنعتی و فرهنگی در بخش های مختلف کشور، افزود: خود را مدیون معلمان و استادان خود در طول زندگی می‌دانم و برای طلب مغفرت به سوی کلیه معلمان و استادان خود به همراه ادای دین کلی نسبت به کشور اسلامی‌مان مبلغی برای شروع و تکمیل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان هدیه خیریه به عنوان باقیات و صالحات و طلب مغفرت از بارگاه حق‌تعالی به استادان و دانشجویان عزیز اهداء می نمایم.

در ادامه این مراسم فرزند این خیّر نیک اندیش نیز با اشاره به دغدغه پدرخود برای خدمت در راستای ارتقاء جامعه، گفت: پیشنهادهای مختلفی برای انجام یک کار خیر ماندگار مطرح شد اما در نهایت با پیگیری های آقای نیلی، ارتباط خیلی خوبی با دانشگاه صنعتی اصفهان و ریاست محترم این دانشگاه شکل گرفت که منجر به طرح ساخت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان گردید.

مهندس مسعود استکی با تأکید بر این که این بنا با انجام یک مطالعه اساسی و اصولی با فرآیندی استاندارد و منطبق با ضوابط دقیق احداث خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم با گسترش چنین مراکزی در کشور ارتباط میان دانشگاه و بخش خصوصی و صنعت توسعه یابد و اثرات آن به وضوح در سطح جامعه و ارتقای رفاه اجتماعی مشاهده گردد.

گفتنی است: ساختمان جدید آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان بزرگترین پروژه آزمایشگاه مرکزی جامع دانشگاهی کشور با هدف توسعه فعالیت های آزمایشگاهی و پژوهشی دانشگاهی و صنعتی با 5 هزار متر مربع زیربنا در سه طبقه شامل 57 آزمایشگاه در مدت 18 ماه به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین همزمان با آیین شروع عملیات اجرایی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان، پروژه ساخت مجتمع مسکونی ویلایی 8 واحدی کوی استادان این دانشگاه در زمینی به مساحت 2 هزار و400 متر مربع، با هدف توسعه امکانات رفاهی اعضای هیئت علمی آغاز شد که این پروژه نیز ظرف مدت زمان 18 ماه به بهره برداری خواهد رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز