خبرگزاری برنا گزارش می‌دهد:

سینما مُرد، از بس که جان ندارد

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۱۴:۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۰۱۱۵۱۰
سینما مُرد، از بس که جان ندارد
سینماهای کشور پس از بازگشایی تمامی مشاغل وبعد از گذشت چهارماه، طبق دستور رئیس جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا به شرط حضور 50 درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد اما این بازگشایی با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا نه تنها قطعی نبوده، بلکه راه چاره‌ای برای خسارت‌های وارده به سینما نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ سکوت، سالن را فراگرفته و پرده سینما بسته است؛ گویی تیتراژ فیلم به اتمام رسیده و دوستداران سینما سالن را ترک کرده و همه از پایان داستان در حیرت‌اند.

چهارماه است که این پرده نقره‌ای، نه داستان‌های خوب، بد و جلف را نمایش داده و نه قصه‌ روز صفر را روایت کرده است. نه صدای خنده‌های مردم به طنازی رضا عطاران به گوشش رسیده و نه گریه‌هایشان پای دردهای پیمان معادی، زیر درخت گردو را شنیده است.

کرونا که مهمانی ناخواند بود و این روزها هم‌خانه شده و زخم‌های زیادی بر پیکره کشور زده است، زخم‌های اقتصادی، سیاسی، گردشگری، علمی، فرهنگی و هنری. هر زخم به آرامی التیام یافت و رو به بهبودی حرکت کرد بجز زخمی که بر جان هنر کنگر خورد و لنگر انداخت.

پس از پایان ماه رمضان و همزمان با عید فطر، طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت مشاغل مختلف از جمله مشاغل پر خطر بلامانع اعلام شد و با این تصمیم، قرنطینه برای مردم پایان یافت. کتابخانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و... فعالیت خود را آغاز کردند اما سینماها اگرچه در آمار وزارت بهداشت کمترین انتقال ویروس کرونا را داشت، اما همچنان تعطیل ماند.

تعطیلی سینما نه تنها باعث خسارت‌ مالی به سینما شده بلکه ابهاماتی را به همراه داشته است. اگرچه رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا از بازگشایی سینماها از اول تیر ماه خبر داد اما با توجه به وعده های پیشین، مبنی بر بازگشایی دلخواه سینماها در اردیبهشت ماه و عید فطر و همچنین  شیوع مجدد ویروس کرونا، بازگشایی سینماها نه تنها قطعی نبوده، بلکه راه چاره‌ای برای خسارت‌های وارده به سینما نیست.

استقبال مردمی از جشنواره فیلم فجر اصفهان

هدر رفت 7 ماه از سال سینما

محمد پناهی نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر در گفت و گو با خبرنگار برنا، با اشاره به آسیب‌های وارد شده از تعطیلی سینماها، گفت: در این مدت که سینما تعطیل بود، تعدیل نیرو نداشتیم و تنها چهار نفر از نیروهای سینما تعویض شدند و در این سه ماهه حدود 300میلیون تومان حقوق کارمندان و کارکنان پردیس سینمایی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان سینمایی به ازای هر سالن سینما،  10میلیون وام به سینمادار تعلق خواهد گرفت که این مبلغ در ازای خسارت وارده شده به پردیس‌های سینمایی بسیار ناچیزاست. پردیس سینمایی سیتی سنتر میزان فروش بلیطی که در تعطیلات عید داشت با 5 ماه از کل سال و فروش بلیط در تعطیلات عید فطر با یک ماه از سال سینما برابری می‌کرد، که متاسفانه این موقعیت مناسب را از دست داد و پس از بازگشایی سینماها ایام محرم و صفر را در پیش داشته و در مجموع 7 ماه از سال سینما هدر رفته است.

پناهی نژاد با بیان اینکه سال گذشته فروش بلیط در سینماهای کشور حدود 300میلیارد تومان بود، گفت: امسال با توجه به شرایط موجود و تعطیلی طولانی مدت سینماها در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن درآمد سینماهای کشور به 100 میلیارد تومان خواهد رسید. مسئولین برای جبران این مشکل تصمیمات زیادی گرفته‌اند که تا کنون عملیاتی نشده است اما پیشنهاد می‌شود با حذف ارزش افزوده از بلیط فروشی به جبران خسارت مالی سینما کمک کنند.

وی ادامه داد: در پروتکل‌های بهداشتی مقرر شده است، بین هر سانس حداقل یک ساعت زمان برای ضدعفونی سالن در نظر گرفته شود که این زمان باعث از بین رفتن دو سانس در سینما شده و فروش بلیط به میزان 40درصد ظرفیت سینما، درآمد سینما را به یک سوم می‌رساند. همچنین فیلم‌های قوی جشنواره فجر برای اکران فیلم‌هایشان در چنین شرایطی باید ریسک کرده و اگر فیلم قوی اکران نشود با کاهش فروش بلیط مواجه خواهیم شد.

پناهی نژاد با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پردیس سینمایی سیتی سنتر، تصریح کرد: پردیس سینمایی سیتی سنتر به دلیل گستردگی و فضای مدرنی که دارد، همچنین به دلیل حضور در مجموعه اصفهان سیتی سنتر، از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، تمامی پروتکل‌های بهداشتی را حتی بیشتر از موارد تعیین شده ویژه سینماها، رعایت کرده است.

استقبال مردمی از جشنواره فیلم فجر اصفهان

جبران خسارت با برنامه‌ریزی برای فروش مستقیم فیلم‌ها

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر با بیان اینکه جهت جبران خسارت‌های وارد به سینما، پیشنهاد فروش مستقیم فیلم در جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را پیشنهاد داده‌ایم، گفت: اگر چند میلیارد بودجه‌ای که برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان از طرف شهرداری اصفهان و سازمان فارابی تامین میشود را در صدور 500هزار بلیط  با قیمت فعلی سینما سرمایه گذاری کرده و بین پرسنل و مدارس و مهدکودک‌ها پخش شود، تعداد زیادی از شهروندان به تماشای فیلم های کودک می‌نشیند و این مبلغ به طور مستقیم به سینمادارو تهیه کننده فیلم میرسد که باعث جبران بخشی از خسارت‌های وارده به سینما شده و دغدغه فرهنگی مردم به صورت رایگان پوشش داده می‌شود.

پناهی نژاد ادامه داد: جشنواره‌ی کودک هیچ درآمدی برای سینما ندارد و بیشتر حمایت سینماها از جشنواره را نشان میدهد، همچنین در جشنواره فجر بیشتر هزینه صرف خرید فیلم‌ها شده که میزان فروش بلیط در قبال هرینه‌های خرید فیلم بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: در پردیس سینمایی سیتی سنتر علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی، برگزاری همایش‌ها، پاتوق فیلم کوتاه، کنسرت و جلسات نقد سینمای هنرو تجربه را داریم که برای این مباحث پروتکل هایی را تنظیم کرده و به استانداری اصفهان پیشنهاد داده‌ایم. برگزاری کنسرت مشکلات بیشتری دارد و برای هر کنسرت ده‌ها گروه درگیر هستند و هزینه‌های بیشتری را میطلبد؛ این موضوع بین شرکت‌ها و گروه‌های موسیقی در حال پیگیری است تا با توافق در کاهش هزینه، برگزاری کنسرت‌ها آغاز شده که در خوش بینانه ترین حالت ممکن با فروش بلیط 50درصد از ظرفیت سالن، پیش بینی می‌شود تا پایان سال 30 کنسرت در شهر اصفهان برگزار شود.

سینماهای کشور در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد فروش را تجربه کرده اما با 6درصد کاهش مخاطب مواجه شده است. همچنین مجموع فروش سینماها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایشی نزدیک به ۵۳ میلیارد تومان داشته اما تعداد مخاطبان سینما بیش از ۲ میلیون نفر کمتر شده است.

مهمترین دلیل کاهش مخاطب را باید تعطیلی سه هفته‌ای سینماها در ماه اسفند به‌دلیل شیوع کرونا دانست. تعطیلی‌ای که باعث شد فیلم‌های تازه اکران شده از جمله فیلم پرفروش "خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری" ناکام بماند.

استقبال مردمی از جشنواره فیلم فجر اصفهان

خسارت 8 میلیارد تومانی سینماهای استان اصفهان در تعطیلات سه ماهه

محمدعلی جعفری، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار برنا، با اشاره به دریافت نامه بازگشایی سینماها گفت: سینماهای استان اصفهان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده از ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند اما هم‌اکنون منتظر اعلام ضوابط بازگشایی سینماها در استان اصفهان هستیم که باید از طرف ستاد استانی مقابله با کرونا ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه خسارات وارد شده به سینماها با بازگشایی جبران نمی‌شود، ادامه داد: بازگشایی سینما تنها به چرخه اقتصاد کمک کرده و وضعیت سینما را از رکود و ثبات خارج می‌کند. میزان خسارت وارد شده به سینماها حدود 8 میلیارد تومان در سه ماهه سال تخمین زده شده است و امیدواریم با استقبال مردم و بهبود شرایط، رونق به سینما بازگردد.

کارمندان سینمایی از بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: در جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های خوبی روی پرده رفت که اگر این فیلم‌ها در چرخه اکران قرار گیرد، مخاطبان زیادی را جذب می‌کند.

جعفری با اشاره به تعدیل نیرو توسط سینماداران، تصریح کرد: نیروهای سینمایی اغلب بیمه هستند و اگر بیمه قانونی رسمی باشند از بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد. خوشبختانه سینماهای خصوصی و دولتی استان اصفهان در این زمینه تعدیل نیرو نداشته‌اند.

وی افزود: تعدادی فیلم در نوبت اکران نورزوی قرار داشت که با توجه به شرایط حاکم، اکران نشد. باید منتظر بود تا تهیه کننده و شرکت توزیع فیلم آمادگی خود جهت اکران را اعلام کنند. هنوز مشخص نیست پس از بازگشایی سینما چه فیلم‌هایی در نوبت اکران قرار دارند.

سینما برای دولت بی اهمیت است!

به گفته سید مصطفی حسینی، مدیر عامل «موسسه سبز» باز نشدن سینماها یک کارشکنی است، چراکه ابتدا قرار بود اردیبهشت‌ماه سینماها بازگشایی شود، اما این‌طور نشد. بعد ماجرای بازگشایی در عید فطر پیش آمد که باز هم این اتفاق رخ نداد و حالا صحبت از بازگشایی سینما در اواخر خرداد است. گویا موضوعی وجود دارد که دوستان توجه و اصراری به بازگشایی سینماها ندارند و عزمی از سوی هیچ نهادی برای این مسئله دیده نمی‌شود. پس مطمئن باشید فکر دیگری پشت این موضوع است که از این شرایط معلق، بیشترین بهره و سود را می‌برد.

وی اهمیت مسائل تهیه‌کنندگان و فیلمسازان را برای دولت بیشتر از مسئله سینما دانست، گفت: سینما؛ اساسِ کار و زیرساخت است اما گویی اهمیتی ندارد و به دست فراموشی سپرده شده است. اگر سینما از بین برود، کارگردان یا تهیه‌کننده، فیلم را باید کجا نمایش دهند؟ گویا یادمان رفته است که به واسطه سینما، سینماگر شده‌ایم. کسانی که طی سال‌ها به واسطه سینما شناخته شده‌اند، نباید به گذشته پشت کنند و بگذارند چراغ این صنعت به خاموشی رود. با وجود آنکه بسترهایی نظیر نمایش خانگی یا اکران آنلاین فرصت‌های تازه‌ای برای عرضه آثار فراهم آورده، اما همه می‌دانیم هیچ‌گاه جایگزین سینما نبوده و نیستند. کما اینکه سینما تنها هنری است که با واسطه مکان عرضه‌اش شناخته می‌شود و این مکان اصالت دارد اما متأسفانه سینما خیلی مظلوم است و کسی به این مظلومیت فکر نمی‌کند.

کیمیاصادقی خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

 

نظر شما