پاسخ به شبهات درباره نامگذاری سالن تازه احداث شده در گلستان شهدا؛

نام فردوس بر خیمه گلستان شهدا قطعی نیست

۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۱۰:۰۸:۵۲
کد خبر: ۱۰۱۷۱۸۲
نام فردوس بر خیمه گلستان شهدا قطعی نیست
در خصوص مطلب منتشرشده پیرامون نامگذاری سالن تازه احداث شده به نام « سالن اجتماعات فردوس»، در حال حاضر خیمه حسینیه گلستان شهدا برپا و درحال استفاده است و هیچ اقدامی در زمینه تغییر نام این خیمه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،اداره ارتباطات شهرداری اصفهان در پاسخ به برخی مطالب منتشر و نقل شده پیرامون پروژه احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا و طرح شبهاتی در خصوص نامگذاری این سالن، توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد:

١-طرح ایجاد و ساخت این سالن، مطالبه چند ساله ای بود که در این دوره مدیریت شهری با هدف پاسداشت مقام شامخ شهدا و فراهم شدن مکانی مناسب و درخور به منظور برگزاری رویدادهای مذهبی، بزرگداشت حماسه ها و یادواره رشادت شهدای گرانقدر در گلستان شهدا، در دستور کار قرار گرفت. 

این طرح سال ها مطرح بوده اما به نتیجه نرسیده بود. با تصویب شورای اسلامی شهر و دستورشهردار اصفهان اکنون این پروژه با صرف حدود ٧٠٠ میلیارد ریال اعتبار در مدت ١۵ ماه در آستانه تکمیل و آماده بهره برداری است. در ابتدا قرار بود دیگر نهادها در اجرای این پروژه مشارکت داشته باشند اما در نهایت شهرداری به تنهایی این اعتبار را برای آزادسازی، ساخت و احداث سالن هزینه کرد تا پروژه ای در شأن مقام شامخ شهدا به مردم شهیدپرور استان و خانواده معزز ایثارگران تقدیم نماید. همچنین مراحل آزادسازی و عملیات اجرایی این پروژه، دشواری های خاصی داشت که خوشبختانه به مدد شهدا و همکاری مالکان به خوبی پیش رفت.

٢- امسال در هفته دفاع مقدس همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس این سالن به بهره برداری خواهد رسید و در اختیار بنیاد شهید، مجموعه های فرهنگی، خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و سایر برنامه ریزان فرهنگی شهر و استان قرار خواهد گرفت. هدف شهرداری اصفهان از اجرای این پروژه بر زمین مانده، تحقق بخشیدن به تفکر خدمت صادقانه به خانواده شهدا و تلاش در راستای تعمیق و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت بوده است.

٣-در خصوص مطلب منتشر و نقل شده پیرامون نامگذاری سالن تازه احداث شده به نام « سالن اجتماعات فردوس»، لازم است تأکید شود در حال حاضر خیمه حسینیه گلستان شهدا برپا و درحال استفاده است و هیچ اقدامی در زمینه تغییر نام این خیمه صورت نگرفته است؛ حال آنکه برداشتی که از این مطلب می شود این است که نام این خیمه تغییر یافته است. این درحالی است که نام جدید، مربوط به احداث مجموعه جدید در گلستان شهدا است. یکی از دلایل استفاده از عنوان «فردوس» برای سالن اجتماعات جدید، قابل تشخیص و قابل تفکیک بودن آن برای مردم در اعلام برنامه ها و جلوگیری از سردرگمی آن ها است.

در نامگذاری این سالن، به سنخیت نام با مکان اشاره شده بر اساس آیه ١١ سوره مبارکه مومنون (الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ؛ همانان که بهشت فردوس را به ارث مى‌برند و در آنجا جاودان مى‌مانند) توجه شده است. عالی ترین درجه ای که در سوره مومنون برای مومنین در نظر گرفته شده، بهشت است که عنوان فردوس از این حیث انتخاب شده و در تابلو نیز این آیه شریفه قرآن کریم درج خواهد شد.

۴-نام خیمه حسینی در کنار اینکه یک نام خاص برای سالن موجود، محسوب می شود، می تواند به معنای هر خیمه ای که فریاد «یا حسین» در آنجا شنیده می شود و پرچم حضرت اباعبدالله(ع) در آن به اهتزار در می آید، اطلاق شده و به عنوان یک نام عام تلقی شود. از این رو در نصب تابلو سالن اجتماعات جدید نیز می توان از این نام بهره برد. با این وجود شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص فرآیند نامگذاری نیز در کنار خانواده شهدا و خادم آن ها بوده و پیش از زمان افتتاحیه به منظور هم اندیشی های لازم در این زمینه با نظر این عزیزان، اعلام آمادگی می کند.

 

نظر شما