رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان

شهرداران مناطق به هر شکلی از تغییر کاربری اراضی باغات و زمین‌های با کاربری فضای سبز خودداری کنند

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۳:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۱۵۶
شهرداران مناطق به هر شکلی از تغییر کاربری اراضی باغات و زمین‌های با کاربری فضای سبز خودداری کنند
رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر گفت: امید است با ارائه حساسیت اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهرداری اصفهان هرچه سریعتر نسبت به احیای مجدد اراضی ناژوان متعلق به شهرداری که بر اثر خشکسالی سالهای گذشته متحمل خسارت های زیادی گردیده اقدام و تمامی توان خود را در جهت ایجاد پارک طبیعی مناسب در حاشیه رودخانه زاینده رود به کار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ فتح الله معین صبح امروز در صحنه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه، کلانشهر اصفهان را در سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ و قبل از آن را می‌توان از مصادیق تعریف شده باغشهر نامید، اظهار داشت: به خاطر داریم که باغات متعدد و اراضی کشاورزی در مسیر خیابان های امام خمینی، رباط، خانه اصفهان، ملک شهر، آبشار، مشتاق، ادامه جی، خوراسگان، آتشگاه و ده ها امکان دیگر جلوه ای خاص به شهر اصفهان بخشید و آب و هوای شهر را زبانزد ایرانیان و گردشگران دیگر کشورهای جهان کرده بود.

وی افزود: سبزی و طراوت شهر اصفهان به حدی بوده که یکی از جهانگردان در قرن ۱۹ میلادی می نویسد که از دامنه کوه صفه به جهت وجود باغات و درختان سر به فلک کشیده به سختی می توان گنبد های مساجد را مشاهده کرد.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: سرانه فضای سبز در اصفهان از سال ۱۳۵۵ تا کنون کاهش زیادی را نشان می‌دهد که مشکلات ایجاد شده ناشی از آن را نیز در سال‌های اخیر مشاهده نموده ایم، از این میزان فضای سبز شهر اصفهان تنها قسمت کوچکی از آن که همان بیشه و باغات منطقه ناژوان است که به صورت تقریبا یکپارچه باقی مانده که می‌توان آن را تنها مجاری تنفسی باقی مانده برای شهر اصفهان نامید.

معین اضافه کرد: این منطقه به مانند لقمه آماده همواره مورد طمع زمین‌خواران و بساز بفروش های شهر اصفهان قرار داشته و به عناوین مختلف سعی در بلعیدن آن داشتند تا آن منطقه را نیز وسیله ای برای ثروت اندوزی بیشتر قرار دارد هزینه بسیار زیاد تملک اراضی با کاربری فضای سبز به عنوان نیاز حداقلی، شهرداری مجبور به تملک آنها می شود که نشان می دهد که درآمدهای جزئی ناشی از تغییر کاربری های فضای سبز و باغات به مناطق مسکونی و تجاری به صورت چند برابر صرف خرید اراضی با مقیاس کوچکتر جهت تبدیل به اراضی فضای سبز میشود.

وی تصریح کرد: تاکنون علیرغم فراز و نشیب‌های زیاد منطقه ناژوان به‌طور نسبتا مناسب حفظ شده است شهرداری اصفهان تلاش کند که با تمام توان از آن منطقه حفاظت و از هر نوع اقدام و تصمیم که منجر به تغییر در منطقه شود جداً خودداری نماید.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حقوق قانونی مالکین و صاحبان حق در اراضی ناژوان عادلانه و به نحوی مطلوب تامین و پرداخت شود منصفانه نیست که هزینه فضای سبز و تولید اکسیژن شهر اصفهان به جمع محدودی از شهروندان متحمل و پرداخت نمایند.

معین اضافه کرد: حفاظت منطقه ناجا نیازمند عنایت مدیریت عالی استان استاندار اصفهان و معاونین و ادارات کل و سازمانهای متعددی است که امیدواریم اهمیت موضوع توسط استاندار و سایر مدیران مورد توجه قرار گیرد که این تنها فرصت باقیمانده در این کلانشهر بین المللی است.

وی تصریح کرد: با توجه به مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر جهت عوارض تامین اکسیژن در شهر و تحقق بخشی از آن نسبت به فعال سازی جریان تملک و پرداخت حقوق مردم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم به عمل آید.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: معاون خدمات شهری و سازمان پارکها و فضای سبز در قابل پارک طبیعی نسبت به های مجدد باغات و اراضی تملک شده و تامین آب مورد نیاز به هر شکل ممکن اقدام و از احداث ابنیه و ایجاد سطح سخت در منطقه جداً بپرهیزند.

معین اظهار کرد: امکان استفاده معقول و منطقی شهروندان فراهم تا همه آنها از فضای سبز طبیعی بهره مند شوند با توجه به مسیر غالب باد های شهر اصفهان که عمدتاً از غرب به شرق است لزوم حفظ و احیای منطقه اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برای چندمین بار تذکر می‌دهم که شهرداران مناطق به هر شکلی از تغییر کاربری اراضی باغات و زمین‌های با کاربری فضای سبز خودداری کنند که این امر موجب ایجاد هزینه‌های هنگفت برای نسل آینده و خیانت در حق آنان خواهد بود، امید است با ارائه حساسیت اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهرداری اصفهان هرچه سریعتر نسبت به احیای مجدد اراضی ناژوان متعلق به شهرداری که بر اثر خشکسالی سالهای گذشته متحمل خسارت های زیادی گردیده اقدام و تمامی توان خود را در جهت ایجاد پارک طبیعی مناسب در حاشیه رودخانه زاینده رود به کار گیرد.

نظر شما