در نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مطرح شد:

افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب در دوران زرد کرونا/ اصفهان دچار تنش آبی است

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۱۴:۳۹:۵۵
کد خبر: ۱۰۱۹۸۰۰
افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب در دوران زرد کرونا/ اصفهان دچار تنش آبی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: امروزه شاهد افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب را در دوران زرد کرونا هستیم و از مردم درخواست داریم با توجه به محدودیت هایی که در زمینه آب وجود دارد و با توجه به پیک مصرف تابستان، مدیریت بهتری در زمینه مصرف آب داشته باشند و از آب مصرفی برای رعایت بهداشت کمتر استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ هاشم امینی پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب و برق در کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه براساس سیاست‌های وزارت نیرو، هفته اول تیرماه هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق نام گذاری شده است، گفت: نام گذاری این هفته به دلیل توجه آحاد جامعه به صرفه جویی و اهمیت به مشکلات و کمبود آب است. استان اصفهان در 365 روز سال آموزش در صرفه جویی در مصرف آب را داشته که این آموزش‌ها اهمیت خوبی در توسعه زیر ساخت‌های خدمات شهری داشته و استان اصفهان را با دیگر استان‌ها متمایز کرده است.

وی با اشاره به دلایل اصلی و مهمی که باعث شده شرکت آب و فاضلاب استان موفقیت های نسبی را کسب کند، ادامه داد: با توجه به فشارهایی که بر شرکت آبفا و مردم وارد  بوده است باعث شده  که در استان اصفهان ما تنش نداشته باشیم که این موضوع، وابسته به فرهنگ‌سازی و فرهنگ بالای مردم استان اصفهان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و آب و فاضلاب روستایی استان، افزود: یکی از برنامه های وزارت نیرو یکپارچه‌سازی  بخش تامین و توزیع آب شرب و بهداشت و تامین آب روستا بود به همین دلیل شرکتی تحت عنوان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شکل گرفت و ساختار سازمانی آن به کلی تغییر کرد.

امینی ادامه داد: به جهت ساختار دولتی و کمبود اعتبارات و قوانین حاکم بر شرکت آبفار، این شرکت با عقب افتادگی هایی در زمنیه تامین آب شرب روستاها مواجه بود،  یکپارچه سازی این دو شرکت، باعث کاهش هزینه های دولت شده و سطح کیفیت خدمات در روستاها را افزایش داد. یکی از رویکردهای شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در بودجه ۹۹ روستا محور شده است تا بتوانیم  سطح خدماتی روستاها را با برنامه جهادی و منسجم با همان هزینه سابق به شهرهای همجوار نزدیک کنیم.

وی با اشاره به دیگر اقدامات وزارت نیرو گفت: پویش (الف.ب ایران) دیگر اقدامات وزارت نیرو بود که این پویش با هدف افتتاح پروژه در استان های مختلف شکل گرفته است. با توجه به اینکه سال99 به نام سال "جهش تولید"  نام گذاری شده است، اعتقاد داریم زیر ساخت آب و برق زیرساخت‌های اساسی تولید و اشتغال است و در این راستا برنامه‌هایی داریم که اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده در اواخر سال 98 ادامه داد: هفت پروژه با اعتبار ۷۸۷میلیارد تومان در اواخر اسفند ماه به بهره برداری رسید که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بهره برداری و افتتاح این پروژه‌ها به صورت آنلاین انجام شد. یکی از این پروژه‌ها بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان بود که با اعتبار فاینانس چین فاز اول پروژه به بهره برداری رسید.

امینی افزود: احداث شبکه فاضلاب محلات پیرامونی شهر اصفهان از جمله برنامه هایی بود که در محلاتی در خیابان‌های امام خمینی، کاوه، جاده فرودگاه، حصه انجام و شبکه فاضلاب این مناطق به اتمام رسید. همچنین آب رسانی به شهر باغشاد و هشت روستای لنجان از جمله اقدامات شرکت آبفا استان اصفهان بود. همچنین این وعده را به مردم باغ بهادران میدهیم که باغ بهادران را به زودی به تصفیه خانه بابا شیخ علی متصل کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به موضوع آب پایدار در روستا از جمله اقداماتی است که شرکت آب و فاضلاب در حال پیگیری است، تصریح کرد: در برنامه امسال در قالب پویش (الف.ب ایران) آب رسانی به شهر دهاقان و گلشن و ۱۳ روستا اطراف را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در ایام کرونا و قرنطینه تمام تلاش شرکت بر این بود که قطعی آب نداشته باشیم و امروزه شاهد افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب را در دوران زرد کرونا هستیم و از مردم درخواست داریم با توجه به محدودیت هایی که در زمینه آب وجود دارد و با توجه به پیک مصرف تابستان، مدیریت بهتری در زمینه مصرف آب داشته باشند و از آب مصرفی برای رعایت بهداشت کمتر استفاده کنند.

امینی ادامه داد: شرکت ابفا علاوه بر رسالت سازمانی خود، در زمان همه‌گیری ویروس کرونا در قالب مسئولیت های اجتماعی سازمان در ۲۲ اسفند 98 خط تولید مایع ضد عفونی کننده ژاول را راه اندازی کرد که شهرداری برای ضدعفونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از آن استفاده کنند.

وی افزود: دیگر اقدامات شرکت در سال جدید اصلاح و بازسازی ۲۴۰کیلومتر شبکه آب اصفهان است که در سال ۹۸ حدود ۲۳7 کیلومتر از این شبکه تکمیل شده بود. همچنین با توجه به یکی از مطالبات جدی مردم در محلات قائمیه، بلوار شفق و گلزار افت فشار آب بوده است که مخزن ده هزار متر مکعبی با اعتبار بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان احداث خواهد شد و این افت فشار را رفع خواهیم کرد. از دیگر اقدامات جدی شرکت ابفا هوشمندسازی شبکه‌های آب و فاضلاب است که انجام خواهیم داد. حفر و تجهیز چاه‌ها در بخش های روستایی که 17 حلقه چاه در برنامه راهبری سال 99 در نظر داریم. اجرای 310 کیلومتر لوله‌ی آب در شهر ها و روستاهای استان خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: در بحث آب بدون درآمد و پرت شبکه‌ در شهرستانها برنامه‌هایی را خواهیم داشت که هم اکنون در حوزه شهری با ۱/۱۶ کمترین استان در کاهش آب بدون درآمد و پرت شبکه هستیم. با توجه به فرسودگی شبکه‌های روستایی، روستاهایی که بالای 35 درصد پرت شبکه دارند در برنامه اصلاح شبکه قرار خواهیم داد.

امینی افزود: در بخش فاضلاب در سال 99، برنامه ریزی شده است 220 کیلومتر شبکه‌های شهر ها و روستاهای استان را توسعه دهیم، همچنین در راستای استفاده از فناوری های روز دنیا در حوزه فاضلاب، 367 کیلومتر شبکه‌های فاضلاب را ویدیو متری خواهیم کرد. تصویه خانه‌های فاضلابی که دچار مشکل شده و بوی این تصفیه خانه‌ها باعث آزار مردم شده از جمله تصفیه خانه شهرستان‌های سمیرم، ورزنه، قهدریجان و شمال و جنوب اصفهان را بازسازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به خدمات ویژه مشترکین گفت: سامانه 1522 برای ارائه خدمات 23 گانه هوشمند کرده تا 24 ساعته در خدمت شهروندان باشد و مشترکین برای انجام امور خود نیازی به حضور در شرکت آبفا نداشته باشند. حذف قبوض کاغذی یکی از اقدامات بزرگ شرکت ابفا بود و امیدواریم در آینده با توجه به برنامه‌های دولت الکترونیک از ظرفیت‌های مجازی بیشتر استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: در استان اصفهان متوسط آب مصرفی برای هر خانوار در ماه ۱۱ متر مکعب و استاندارد  کشوری ۲۰متر مکعب است. استان اصفهان دچار تنش آبی است و استاندار اصفهان در این باره جلسات متعددی را برگزار کرده است.

امینی افزود: آبفا استان اصفهان در صنعت پژوهش و تحقیقات جایگاه ویژه دارد و توانسته رتبه اول ارتباط با صنعت را کسب کند. و تا کنون دو هم‌نت در دانشگاه صنعتی با همکاری کانون ملی نخبگان استان برگزار کرده‌ایم. همچنین اولین واحد تله متری فاضلاب در کشور با همکاری دانشگاه صنعتی افتتاح کردیم  که در کیفیت آب استان تاثیر بسزایی داشته است.

نظر شما