در نشست تسهیلات دهی بانک ها در دوران بحران مطرح شد:

اعلام آمادگی بانک ها برای کمک به رفع مشکل نقدینگی واحدهای دارای توجیه سودآوری

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۵:۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۰۲۲۰۹۶
اعلام آمادگی بانک ها برای کمک به رفع مشکل نقدینگی واحدهای دارای توجیه سودآوری
در نشست تسهیلات دهی بانک ها در دوران بحران که به همت کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کاربرگزار شد بانک ها برای کمک به رفع مشکل نقدینگی واحدهای دارای توجیه سودآوری اعلام آمادگی نمودند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، غلامرضا اخوان فرید، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار در این نشست گفت: در سال جهش تولید و در شرایطی که با تحریم های ظالمانه آمریکا مواجه بوده و در دوران پسا کرونا به سر می بریم، نیازمند تعامل و همفکری هر چه بیشتر بخش خصوصی، بانک ها و مسئولین دولتی برای عبور از برهه حساس کنونی هستیم.

وی افزایش سقف تسهیلات بانکی در استان اصفهان را از جمله خواسته های بخش خصوصی برای محقق شدن جهش تولید و عبور از شرایط حساس کنونی دانست و تصریح کرد: این در حالی است که تاکنون تنها این درخواست از سوی بانک صنعت ومعدن محقق شده و لازم است بانک های دیگر نیز این مهم را عملیاتی نمایند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در خواست وثایق ملکی توسط بانک ها از تولید کننده در قبال پرداخت تسهیلات، دریافت معوقات بانکی با نرخ سود مضاعف، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان درقالب انواع سپرده ها و عدم قبول آزادسازی وثایق ملکی به اندازه بازپرداخت تسهیلات را از جمله چالش های فعالان اقتصادی در حوزه بانکی عنوان کرد.  اخوان فرید در ادامه تسریع در روند اعطای تسهیلات بانکی به فعالان اقتصادی و افزایش سطح اختیارات سرپرستی بانک های استان را در روند بهبود کار و تولید کشور موثر دانست. وی همچنین عدم پذیرش ارز متقاضی از سوی بانک مرکزی برای واحدهایی که اقدام به ثبت سفارش نموده اند را موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و ماندن اجناس در گمرک دانست و خواستار همفکری بانک ها با بانک مرکزی برای رفع این مشکل شد. اخوان فرید در نظر گرفتن یک فرم ثابت برای اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی را درست ندانست و خواستار بازنگری این موضوع شد.

در ادامه اصغر اخوان مقدم، نایب رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار با بیان اینکه تاکنون جلسات ستاد تسهیل نتایج مثبتی برای کمک به تولید استان داشته است، افزود: در این جلسات از حدود 2300 پرونده بررسی شده بیش از 800 پرونده دارای روند مثبت بوده اند.

وی افزود: اکنون از سوی دبیرخانه کمیسیون هماهنگی بانک های استان، همتی برای کمک به رفع مشکلات بانکی فعالان اقتصادی استان ایجاد شده و  واحدهای تولیدی مشکل داربه شرط توجیه سودآوری، مورد حمایت بانک ها قرار خواهند گرفت. عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان افزود: تشکیل کمیته های راه اندازی کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل با حضور یک واحد تولیدی معتبر به عنوان مشاور بانک و کمک بانک ها به صورت اختصاصی یا مشترک برای راه اندازی مجدد این واحدها، کمیته تامین دلیل برای نحوه محاسبات سود بانکی با حضور شورای بانکها، نمایندگان دادستان، مشاورین حقوقی اتاق بازرگانی و کنسرسیوم بانکی با همکاری دبیرخانه کمیسیون هماهنگی بانک های استان از جمله راهکارهای پیشنهادی کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار برای کمک به رفع مشکلات بانکی فعالان اقتصادی است. اخوان مقدم هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی برای کمک رسانی به واحدهای تولیدی دارای مشکل عنوان کرد.

محمد نورآزادی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان نیز با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور به عنوان یک رکن اقتصادی در سال جهش تولید، کمک به واحدهای تولیدی را بر خود واجب می داند، افزود: این مسئولیت تنها از طریق درک متقابل از فضای کشور و توانایی های طرفین امکانپذیر خواهد بود. وی تصریح کرد: استان اصفهان رتبه دوم اعطای تسهیلات در کل کشور را دارا بوده و در بحران کرونا تنها بخشی که مجاهدانه بدون تعطیلی در صف خدمت ایستاد بانک ها بودند.

نورآزادی گفت: امروز در استان اصفهان مشکل کمبود نقدینگی وجود نداشته و منابع خوبی برای تخصیص به فعالان اقتصادی وجود دارد.  دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان، هزینه کرد تسهیلات در جای مناسب را بسیار مهم دانست .

وی ایجاد کنسرسیوم بانکی را برای تامین نقدینگی مناسب واحدهای تولیدی مهم ارزیابی نمود. نورآزادی در ادامه با بیان اینکه مکررا اعلام کرده ایم که واحدهایی که با مشکل نقدینگی مواجه هستند به ما معرفی نمایید، افزود: تاکنون هیچ واحدی به ما معرفی نشده است.

وی از اعلام آمادگی بانک ها برای کمک به رفع مشکل نقدینگی واحدهایی که توان اشتغالزایی داشته و منابع را در جای خود مصرف می نمایند، خبر داد و از اتاق بازرگانی اصفهان خواست تا به عنوان پیش قراول این مساله و کمک کننده به بازپس گیری تسهیلات اخذ شده و برگردانده نشده از سوی برخی واحدهای تولیدی، برای بازگرداندن این منابع به چرخه تولید به بانک ها کمک کنند.

وی خردجمعی، درک متقابل و هم افزایی بین واحدهای تولیدی و بانک ها را در کمک به حل مشکلات حوزه بانکی موثر دانست و گفت: معتقدم تعطیل کردن یک واحد تولیدی خیانت به کشور است و با همدلی می توان از این امر جلوگیری نمود.  وی بخش زیادی از مشکلات موجود در کشور را مربوط به مدیریت دانست و تاکید کرد: باید مدیران دستگاه های مختلف عزم جدی برای ایجاد فضای امن برای فعال اقتصادی داشته باشند.

همچنین محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان افزایش حد اعتباری و ابلاغ طرح رونق 99 در تمامی بانک ها و اخذ مالیات بر سپرده های ثابت بانکی و در عوض اعطای یارانه سود سپرده ها به تولیدکنندگان واقعی را در شرایط موجود موثر دانست و بر ضرورت بهره مندی از پتانسیل موجود در ستاد تسهیل استان برای کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی تاکید کرد.

محمدجواد بگی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز مدیریت سنتی واحدهای تولیدی و عدم بکارگیری دانش روز و مشکلات بانکی، مالیاتی و بیمه ای را از جمله عارضه های واحدهای خارج شده از چرخه تولید بیان کرد و خواستار مساعدت ویژه بانک ها برای راه اندازی مجدد واحدهای تعطیل شد. وی در ادامه اختصاص شعب ویژه عملیات بانکی مخصوص صاحبان صنایع، تفویض اختیار به مدیران شعب، تشکیل کنسرسیوم تخصصی بانکی، اعطای نرخ سود ترجیحی از سوی بانک های تخصصی صنعت و تولید و رتبه بندی اعتبار سنجی مشتریان را از جمله پیشنهادات شرکت شهرک های صنعتی استان برای کمک به فعالان اقتصادی عنوان کرد.

محسن ایروانی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان نیز گفت: صرف تزریق منابع بانکی و تسهیلات نمی تواند نجاتبخش واحدهای تولیدی مشکل دار باشد و لازم است اقدام کارشناسی دقیقی در این حوزه انجام شده و بسته ای از اقدامات حمایتی برای بنگاه ها در نظر گرفته شود.

حمیدرضا باقری، مدیر سرپرستی بانک سپه استان اصفهان استفاده از ظرفیت های قانونی موجود مانند کارگروه اشتغال و ستاد تسهیل را برای رفع مشکلات واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل مهم ارزیابی کرد و گفت: ارایه پیشنهادات از طریق اتاق بازرگانی اصفهان به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و شورای پول و اعتبار می تواند راهگشا باشد. وی افزود: بانک آمادگی دارد که به منظور آشنایی فعالان اقتصادی با نحوه و مدارک موردنیاز اخذ تسهیلات بانکی کلاس آموزشی برگزار نماید.

مرتضی سامتی، عضو کمیسیون بهبود و توسعه محیط کسب و کار؛ دخیل کردن بانک ها در مدیریت شرکت های تولیدی و سرمایه گذاری به عنوان صاحب سهام را در کمک به رفع مشکلات حوزه بانکی فعالان اقتصادی مهم دانست.

نظر شما