برنا گزارش می‌دهد:

به بهانه روز ملی صنعت و معدن؛ صنعت اصفهان تنها فولاد و ذوب آهن نیست

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۳:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۲۵۸۳
به بهانه روز ملی صنعت و معدن؛ 
صنعت اصفهان تنها فولاد و ذوب آهن نیست
امروزه صنایع گردانندگان چرخ اقتصادی این کشور هستند و اکثریت مردم ایران به طور مستقیم و غیر مستقیم از صنایع کسب درآمد دارند اما ناگفته نیست که این روزها تمامی اقشار و به خصوص صنعتگران ضربات مهلکی از سوی ویروس کرونا دریافت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ هر ساله دهم تیرماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 75، روز صنعت و معدن نام گذاری شده تا بیش از پیش به اهمیت صنایع در کشور پی ببریم و با استفاده از برنامه ریزی دقیق و راهکارهای مناسب بتوانیم مشکلاتی که امروزه صنایع و صنعتگران را درگیر خود کرده است، برطرف نماییم.

امروزه صنایع گردانندگان چرخ اقتصادی این کشور هستند و اکثریت مردم ایران به طور مستقیم و غیر مستقیم از صنایع کسب درآمد دارند اما ناگفته نیست که این روزها تمامی اقشار و به خصوص صنعتگران ضربات مهلکی از سوی ویروس کرونا دریافت کرده اند که مشاهده می‌شود برخی از صنایعی که پشتیبان نداشته اند در شرایطی مجبور به تعدیل نیرو و در شرایطی هم مجبور به تعطیلی واحد خود شده اند که بسی جای تاسف دارد.

در این خصوص استان اصفهان با دربر داشتن بسیاری از واحدها و کارخانه های صنعتی در خود و باتوجه به شیوع کرونا نیاز به برنامه ها و راهکارهای مناسب تری برای پابرجا نگه داشتن صنایع خرد دارد تا از تعطیلی این صنایع جلوگیری شود و در نتیجه شاهد افزایش اشتغال در این صنایع خرد باشیم.

اگر کمی به پای درد و دل صنعتگران استان اصفهان بنشینیم، قطعا از مشکلاتشان خواهند گفت، برخی از آنان بر این باورند مدیران استانی و حتی شخص وزیر صمت تنها تمرکز خود را روی کارخانه های بزرگ می‌گذارند و حتی در بازدیدها تنها به مشکلات کارخانه های وسیع توجه می‌کنند، در ارتباط با این موضوع، صنعتگران خواهان این هستند تا با رسیدگی بیشتر و اعطای تسهیلات دولتی به آنان مشکلاتشان به حداقل برسد و مسئولین به جای حضور در صنایع مادر، بازدیدهایی از شهرک های صنعتی داشته باشند.

cover_1440

به نظر می‌رسد مسئولان صنایع خرد را رها کرده‌اند

در ادامه حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 در مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان با اشاره به مشکلات صنایع و صنعتگران خرد در استان اصفهان، گفت: در ابتدای کلام روز ملی صنایع و معادن را به همه صنعتگران کشور و به خصوص صنعتگران استان اصفهان تبریک می‌گویم و امیدوارم تا این روز بهانه‌ای برای رسیدگی به مشکلات صنایع و صنعتگران باشد.

وی افزود: در بسیاری از مناسبت ها بازدیدهایی توسط وزیر صمت و مسئولان استانی از شرکت ها و کارخانه های شناخته شده دولتی و نیمه دولتی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن انجام می‌شود که این بازدیدها دردهای صنعت اصفهان را درمان نمی‌کند چراکه مسئولان تاحدودی صنایع خرد استان را فراموش کرده‌ و آنان را در مشکلات خود رها کرده اند.

خدماتی که صنایع خرد به استان می‌دهند کم نیست

رئیس کمیسیون اصل 44 در مجلس دهم با بیان اینکه صنایع خرد در استان اصفهان می‌توانند خدمات شایانی به ارمغان آورند، تصریح کرد: صنایع خرد از جهات مختلف برای استان اصفهان سودمند هستند، برای مثال یک صنعت خرد با یک سرمایه گذاری کمتری نسبت به صنایع بزرگ می‌توانند به مرحله تولید و فروش دست پیدا کنند و از جهت دیگری می‌توانند با اضافه کردن خط تولید، آمار اشتغال زایی در استان را افزایش دهند و این امر در دیدگاهی کلی سبب می‌شود تا شاهد رشد اقتصادی استان شویم.

فولادگر عنوان کرد: امروز صنایع ما مشکلات فناوری ندارند بلکه مشکلات اقتصادی و موجود نبودن مواد اولیه است که صنایع را تا حدودی با مشکلات مواجه کرده است که از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود با اعطای تسهیلات و هموار کردن مسائل اداری به جای پرداختن به صنایع بزرگ دست صنعتگران صنایع خرد را بگیرد و سبب رشد این صنایع شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاها مسئولان می‌گویند، صنایع خرد می‌توانند مشکلاتشان را در جلسات مربوطه مطرح نمایند، اما باید متذکر شویم این امر تا حدودی صحیح است چراکه بازدید یک مسئول از یک کارخانه می‌تواند سبب معروفیت و رشد رسانه‌ای آن کارخانه شود که باتوجه به این مهم صنایع خرد از این امر محروم هستند.

1581779

بازدیدهای مسئولین از صنایع بر اساس پروتکل های تشریفات است

همچنین ایرج موفق در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در اصفهان با تبریک روز ملی صنعت و معدن به تمامی خانواده صنعتی کشور گفت: بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن فرصتی است تا در پرتو منویات مقام معظم رهبری، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را چراغ راه خویش قرار داده و با همکاری و همراهی بخش دولتی و خصوصی در راستای توسعه استان و ایران اسلامی گام برداریم.

وی با تشریح جزئیات بخش های صنعتی در استان اصفهان  و بازدیدهای مسئولین کشوری از صنایع موجود در استان، تصریح کرد: در استان اصفهان صنایع به چهاردسته تقسیم شده اند که دسته اول صنایع ملی مانند: ذوب آهن، فولاد مبارکه و پلی اکریل نامیده می‌شوند، دسته دوم صنایع بالای 100 نفر هستند که صنایع بزرگ نامیده می‌شوند، دسته سوم صنایع بین 50 تا 100 نفر هستند که صنایع متوسط نامیده می‌شوند و دسته چهارم صنایع کمتر از 50 نفر هستند که صنایع خرد نامیده می‌شوند، حال باتوجه به این تقسیم بندی ها بر اساس پروتکل های تشریفات مسئولینی که وارد استان می‌شوند، اصل کار آن ها در هنگام ورود افتتاحیه ها هستند و در مرحله بعد بازدیدهایی که از کارخانه ها به عمل می‌آورند بر اساس مشکلات موجود برنامه ریزی شده‌اند.

خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی ساماندهی کننده  مشکلات صنعتگران هستند

رییس سازمان صنعت معدن وتجارت استان اصفهان افزود: در استان اصفهان بیش از هشت هزار واحد صنعتی در حال فعالیت هستند و به واسطه این امر نمی‌توان از همه این واحدها بازدید به عمل آورد و باتوجه به اینکه در استان خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی را دارا هستیم نمایندگان این مراجع، نمایندگان صنایع خرد به حساب می‌آیند و مشکلات صنعتگران باید توسط مراجع ذکر شده ساماندهی شود و به سازمان صمت ابلاغ شود تا به مشکلات ورود نماییم و در سازمان صمت بر اساس اولویت بندی و مشکلات حاد، مشکلات استانی و ملی را دارای ارجحیت می‌دانیم.

موفق در پایان با اشاره به تعدد واحدهای صنعتی خرد در استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به بخشی از صنایع خرد به صورت جداگانه رسیدگی کنیم، حق صنایع خرد دیگر استان که از آن‌ها بازدید به عمل نیامده است نادیده گرفته می‌شود که این امر درست نیست و از طرفی کمبود وقت اجازه نمی‌دهد تا به بررسی جزء به جزء واحدهای صنعتی خرد بپردازیم لذا از این واحدها می‌خواهیم مشکلات خود را با خانه صنعت و معدن و یا با اتاق بازرگانی درمیان بگذارند.

به گزارش برنا اصفهان، به طور کلی دست یافتن به اجماع نظر و عمل به راهکارهای مناسب برای توسعه صنعتی اولین و مهمترین گام همکاری هر دو بخش دولتی و غیر دولتی است تا با مبنای همکاری و انسجام ملی، شاهد جهش کمی و کیفی فعالیت های تولیدی صنعتی کشور باشیم.

 

گزارش از پارسا راستگو خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز