در جلسه طرح مشکلات فعالان اقتصادی استان با سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت عنوان شد:

اولویت بازرسی ستاد تنظیم بازار در شرایط عدم ثبات اقتصادی بر روی احتکار و امتناع از عرضه است

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۲۱:۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۰۲۶۷۲۲
اولویت بازرسی ستاد تنظیم بازار در شرایط عدم ثبات اقتصادی بر روی احتکار و امتناع از عرضه است
در جلسه تخصصی طرح مشکلات فعالان اقتصادی استان و کشور با سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت عنوان شد: در زمان وجود تورم شدید بخشی از مردم به منظور پرهیز از کاهش ارزش دارایی های خود نقدینگیها را به کالاهای بادوام تبدیل می کنند و این امر موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار خواهد شد.؛ ازاینرو در شرایط موجود به منظور کنترل تقاضای کاذب اولویت بازرسی ستاد تنظیم بازار بر روی احتکار و امتناع از عرضه می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: با توجه به اینکه اصفهان قطب تولید شیر و پروتئین کشور بوده و رتبه دوم تولید مرغ را دارا می باشد، چالش های اجتماعی ناشی از مشکلات تامین نهاده ها اثرات گسترده تری در این استان خواهد داشت. وی افزایش اختیارات سازمان صمت استان اصفهان در این حوزه را در رفع مشکل کنونی مرغداران حایز اهمیت دانست. دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در ادامه، جهانی فکر کردن و منطقه ای عمل نمودن را موجب فائق آمدن بر شرایط بحرانی کنونی دانست و تصریح کرد: سیاست گذاری های منطقه ای در حوزه اقتصاد در این برهه، در صورت مهیا بودن زیرساخت های سیستمی در کاهش تبعات جنگ اقتصادی موجود موثر است.

اصغر اخوان مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه فاصله میان ارز نیمایی و ارز آزاد را موجب ایجاد رانت و انگیزه برای ورود دلالان به حوزه تامین مواد اولیه دانست و بر لزوم ملحق شدن اصناف به سامانه های نظارتی موجود نیزتاکید کرد.

احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان و عضو هیات مدیره کنسرسیوم تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران نیز تعدد صدور مجوز خط تولید در حوزه پروفیل را موجب ایجاد رقابت مخرب و افزایش قیمت نامتعارف عنوان کرد و تخصیص سهمیه نسبت به  قرارداد پروژه را موجب کاهش مشکلات این حوزه دانست. وی خواستار بازنگری و کنترل شبکه توزیع لوله و پروفیل فولادی کشور شد.

حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با بیان اینکه بالغ بر 12 درصد تولید محصولات دامی به اصفهان تعلق دارد، خواستار رفع مشکلات تولیدکنندگان مرغ برای تامین نهاده ها شد و افزود: متاسفانه قیمت های تمام شده برای مرغدار، قیمت های ستاد تنظیم بازار و بازار واقعی نهاده ها با یکدیگر همخوانی ندارد و لازم است این موضوع برطرف شود.

محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در این جلسه با بیان اینکه عدم مشخص شدن دریافت سهمیه نهاده های دام و طیور از سوی مرغداران در سامانه موجب عدم بارگیری محموله های بعدی از سوی واردکننده خواهد شد که این امر دپوی نهاده ها در گمرکات را در پی خواهد داشت، کلامی بخشی از مشکلات کنونی تامین نهاده های طیور را ناشی از بی توجهی بخشی از زنجیره تولید به مشخص شدن دریافت نهاده درخواستی از واردکننده دانست و خواستار اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی استان ها و اتحادیه مرغداران در این خصوص شد. وی همچنین  از ایجاد ساز و کاری برای رفع نواقص سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی در چند روز آینده خبر داد. کلامی افزود: در حال حاضر تامین منابع ارزی در وضعیت مطلوبی قرارگرفته است و در خرداد ماه تامین ارز 800 هزار تن نهاده انجام شده و فرایندهای ترخیص به شدت در حال افزایش سرعت است. سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه در زمان وجود تورم شدید بخشی از مردم به منظور پرهیز از کاهش ارزش دارایی های خود، نقدینگی ها را به کالاهای بادوام تبدیل می کنند و این امر موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار خواهد شد؛ تصریح کرد: ازاینرو در شرایط موجود به منظور کنترل تقاضای کاذب اولویت بازرسی ستاد تنظیم بازار بر روی جلوگیری از احتکار و امتناع از عرضه می باشد.   

همچنین در این دیدار سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص تفویض اختیار مدیریت تقاضای محصولات کشاورزی، پتروشیمی و محصولات فولادی به استان اصفهان قول مساعد داد و اعلام  آمادگی نمود از ظرفیت های سامانه رهتاب برای نظارت و رهگیری جریان کالا و مواد اولیه محصولات کشاورزی و پتروشیمی در سطح شبکه توزیع استفاده شود.

شایان ذکر است در این جلسه سامانه « رهتاب» به عنوان محصول موفق یک شرکت دانش بنیان اصفهانی برای عرضه هدفمند کالاهای سهمیه ای معرفی و اعلام شد که می توان از این سامانه در سطح ملی بهره مند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز