معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی با فعالین اقتصادی:

امسال، سال آغاز حضور صنعت در بازار سرمایه است

۱۳۹۹/۰۴/۱۹ - ۱۱:۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۰۲۶۸۸۰
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سال قبل دو نیم درصد انتشار اوراق صنعت به صنعتگران اختصاص داشت و امسال این عدد به بیست و پنج درصد رسیده است و تا کنون 321 واحد اعلام آمادگی حضور در اوراق بورس را داشته اند و این فرصت ویژه ای برای کشور است وصنایع اصفهان و تهران به عنوان صنایع بزرگ کشور، نیاز است در این زمینه ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ سعید زرندی صبح امروز، در نشست تخصصی با فعالین اقتصادی و صاحبان طرح‌های صنعتی گفت: کشور با توجه به شرایط خاصی که دارد دوران سختی را می‌گذراند اما با همه این سختی‌ها با همت صنعتگران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در با موفقیت در حال گذراندن این دوران است.

وی با اشاره به اینکه ارز موضوع اثرگذار در حوزه صنعت کشوراست، ادامه داد: باید برنامه ریزی کنیم تا حد ممکن اثرات منفی تغییرات ارز در صنعت را کاهش دهیم، افزایش نرخ ارز بر جنس وارداتی تاثیر خواهد داشت و باید با کم کردن وابستگی‌ها از این تاثیرات منفی کم کنیم.

زرندی با بیان اینکه سیاست جایگزینی واردات و توسعه صادرات در وزارت صمت در حال پیگیری است، تصریح کرد: در قسمت توسعه صادرات میزان وابستگی را کاهش دادیم اما با توجه به کمبود ارز در صنعت و شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی در کشور، باید در توزیع ارز دقت داشته باشیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات به کشورهای همسایه باعث شده است صنعت ۱۰درصد نسبت به سال قبل رشد کرده  باشد. در توزیع نساجی و صنایع خانگی پیشرفت خوبی داشتیم و اگر در حوزه صادرات به کشور همسایه تمرکز بیشتری داشته باشیم، صادرات کشور کمتراز واردات پوشش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران برای اولین سال اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کند، گفت: در چنین شرایطی با اقتصادی بردوش صنعتگران بخش خصوصی و صادرات غیر نفتی است و از هیچگونه حمایتی در این راه دریغ نخواهیم کرد. تاکنون تفویض اختیار۱۴ استان را آغاز کرده و با توجه به نگاه ویژه‌ای که به انجمن ها داریم 13 انجمن صنایع همگن را در سال گذشته ایجاد کردیم.

زرندی با بیان اینکه ستاد تسهیل  در اختیار صنعت است و مصوبات این ستاد لازم الاجراست، ادامه داد: در تصویب قانون هوای پاک آمده است که هرکسی که میخواهد جواز تاسیس بگیرد باید از محیط زیست استعلام بگیرد، این بند فعالیت ما را قفل کرده است و این اتفاق در سال رونق تولید مشکل ساز است. امیدواریم بتوانیم ماده ۱۱ قانون هوای پاک را اصلاح کنیم و از طریق نمایندگان پیگیر آن هستیم.

وی با بیان اینکه استراتژی جدی ما تامین مالی از بازار سرمایه بوده است و تا کنون موفق بوده ایم؛ پارسال 11 شرکت در بورس و 5 شرکت در فرابورس شرکت کردند و 32هزار و500 میلیارد تومان انتشار اوراق داشتیم. امسال تعیین کردیم که امسال سال آغاز حضور صنعت در بازار سرمایه است. سال قبل دو نیم درصد انتشار اوراق صنعت به صنعتگران اختصاص داشت و امسال این عدد به بیست و پنج درصد رسیده است و تا کنون 321 واحد اعلام آمادگی حضور در اوراق بورس را داشته اند و این فرصت ویژه ای برای کشور است وصنایع اصفهان و تهران به عنوان صنایع بزرگ کشور، نیاز است در این زمینه ورود پیدا کنند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تغییرات نرخ ارز در فولاد و پتروشیمی باعث شد تقاضا های کاذبی در بازار ایجاد شود و سواستفاده هایی شکل گرفت. در پتروشیمی تقاضا از 7 میلیون سال 96 به 12 میلیون در سال 97 رسید و تقاضا دو برابر شد. متاسفانه چنین نگاه هایی که وجود دارد باعث میود سخت گیری ها بیش تر شود.در فولاد مبارکه نیز چنین اتفاقی افتاد. دخالت در صنعت فولاد با کمتر شده و ظرفیت ها اصلاح شود. به همین دلیل تیم پنج نفره ای جهت بررسی و اصلاح ظرفیت ها تشکیل داده ایم که شهر به شهر بررسی میکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز