جدیدترین یافته ها درباره ابتلا به ویروس کرونا/ بهبود یافتگان کرونا تا ۱۰ روز بعد از بهبودی ناقل هستند

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۲:۵۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۳۴۸۴۶
جدیدترین یافته ها درباره ابتلا به ویروس کرونا/ بهبود یافتگان کرونا تا ۱۰ روز بعد از بهبودی ناقل هستند
قائم مقام معاونت آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان گفت: افرادی که کرونا گرفته اند و خوب شده اند، پس از اینکه تمامی علائم شان از بین رفت، به احتمال زیاد تا 10 روز هم همچنان ناقل بیماری خواهند بود و توصیه شده تا 14 روز، خود را قرنطینه کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ علیرضا مقتدری، قائم مقام معاونت آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان گفت: افرادی که ویروس کرونا به بدنشان راه پیدا می کند، به احتمال زیاد بین 3 تا 14 روز ممکن است طول بکشد تا علائم شان بروز کند (هرچند بسیاری از افراد روز چهارم یا پنجم، علائم شان شروع می شود)... در برخی هم البته ممکن است هیچ وقت این علائم بروز نکند (ناقلین بی علامت و البته بسیار خطرناک)

وی ادامه داد: فرد مبتلا به کرونا، از 2 روز قبل از اینکه علائمش بروز کند، ناقل بیماری به اطرافیان خود خواهد بود (یعنی درست در وقتی که هیچ علامتی ندارد و شاید خودش و اطرافیانش تصور کنند که سالم است)؛ بخش مهمی از انتقال کرونا به سایرین هم در همین مرحله رخ می دهد، چون افراد خیلی مراقبت نمی کنند (با تصور اینکه مبتلا نیستند).

قائم مقام معاونت آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افرادی که کرونا گرفته اند و خوب شده اند، افزود: پس از اینکه تمامی علائم شان از بین رفت، به احتمال زیاد تا 10 روز هم همچنان ناقل بیماری خواهند بود و توصیه شده تا 14 روز، خود را قرنطینه کنند (توجه شود که 14 روز بعد از «بهبودی کامل» و نه بر خلاف چیزی که برخی منابع به اشتباه گفته اند، 14 روز پس از شروع بیماری!)

مقتدری ادامه داد: تست سرولوژی(آزمایش خون) خیلی برای تشخیص کرونا، فایده ندارد و بیشتر برای شناسایی افرادی استفاده می شود که در گذشته کرونا گرفته اند و در خونشان، آنتی بادی کرونا وجود دارد. تنها تست های مورد تایید، تست آزمایش خلط و نیز تست مخاط انتهایی بینی، هستند (هر دو در ایران انجام می شوند). تست خلط به دلیل اینکه توسط خود فرد هم می تواند انجام بشود و راحت تر است، بیشتر توصیه می شود. اگر نتیجه تست خلط یا تودماغی مثبت بود، تقریبا با قطعیت می توان گفت که کرونا دارید.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر در گذشته با فرد مبتلا به کرونا تماس داشتیم و شک داشتیم که ممکن است مبتلا شده باشیم یا خیر، چه موقعی، تست کرونا بدهیم؟» اظهار کرد: برای انجام تست نباید عجله کنید، چرا که در روزهای اول ورود ویروس به بدن شما، به احتمال زیاد آزمایش ها نمی توانند آن را شناسایی کنند. اگر همان روز یا فردایش تست بدهید، 100 درصد جواب تست شما به غلط منفی خواهد شد. اگر 4 روز بعدش تست بدهید، باز هم به احتمال 40 درصد، تست شما به غلط منفی خواهد شد (در حالی که واقعا مبتلا شده اید و ویروس در حال تکثیر در بدن شماست)

وی افزود: حتی اگر علائم شما شروع شده باشد، باز تا سه روز بعداز آن، تست های آزمایش خلط و انتهای بینی، به احتمال 20 درصد ممکن است به غلط به شما بگویند که کرونا ندارید (در حالی که دارید، یعنی از هر 5 نفر مبتلای دارای علامت، به 1 نفر به اشتباه گفته می شود که کرونا ندارد). این احتمال های خطا، ضرورت قرنطینه کردن و احتیاط حداکثری در صورت مواجهه با فرد مبتلا به کرونا و یا تردید در ابتلای خودتان را گوشزد می کند.

قائم مقام معاونت آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان گفت: تست خون(سرولوژی) تا مدتها بعد از ابتلای شما به کرونا، جوابش مثبت نمی شود. در واقع در اواخر بیماری تان (که دیگر آب از سرتان گذشته) جوابش می تواند مثبت شود. لذا تست خون(سرولوژی) به هیچ وجه برای تشخیص توصیه نمی شود و بیشتر جنبه تحقیقاتی و اپیدمیولوژیک دارد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک گفت: تمامی موارد گفته شده، ضرورت استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با افراد و پرهیز از حضور در اجتماعات را گوشزد می کنند. کرونا هنوز نه واکسن و نه درمان دارد و نه می توانیم به نتایج آزمایش های انجام شده، 100درصد اعتماد کنیم. بیایید مسئولانه رفتار کنیم و احتیاط حداکثری را ادامه دهیم، هم برای حفظ جان خودمان و هم برای حفظ جان دیگران.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز