در نشست هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مطرح شد:

ابتلای ۴۵۰ نفر از کادر درمان اصفهان به کرونا

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۱۸:۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۰۴۲۰۹۶
ابتلای ۴۵۰ نفر از کادر درمان اصفهان به کرونا
قائم‌مقام و معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: حدود ۵۰۰۰ نفر کادر درمان در کل کشور و ۴۵۰ نفر در حوزه بهداشت و درمان استان اصفهان به کرونا مبتلا شدند و حدود ۱۶۰ نفر در کشور بر اثر این بیماری به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ عباسعلی  در نشست هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی،  گفت: سلامت و امنیت دو مسأله اساسی است که سازمان نظام پزشکی در امر سلامت همگام با دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مراکز،  این وظیفه را برعهده دارند و با یادآوری دوران جنگ تحمیلی، این جهاد و ایثارگری هنوز ادامه دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه خبرنگاری جزو مشاغل سخت است، گفت: همان‌طور که جامعه پزشکی در خط مقدم کرون است، خبرنگار در خط مقدم اطلاع‌رسانی است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در 95 درصد مطب‌ها

وی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها، بیان کرد:  از سوی معاونت درمان، مطب‌ها مورد بازدید قرار گرفت، ۹۵ درصد مطب‌ها رعایت پروتکل داشتند و در تعدادی از درمانگاه‌ها مشکل وجود داشت و طی جلسه‌ای این قضیه تبیین شد که جامعه پزشکی، خود، به عنوان سرمشق و الگو پروتکل را رعایت کند.

خادمی در رابطه با پرداخت مالیات توسط پزشکان و نداشتن کارت‌خوان توسط عده‌ای از آن‌ها، عنوان کرد: رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کردند، اکثر پزشکان تا آخر بهمن که موعد ثبت کارت‌خوان بود، درخواست خود را ثبت کردند و می‌توانند توافق کنند، درصدی را نسبت به سال قبل افزایش انجام ‌دهند، برای پرداخت مالیات، مشکل خاصی وجود ندارد و هماهنگی خوبی بین سازمان نظام پزشکی و سازمان مالیات وجود دارد.

درآمد پزشکان به دلیل کرونا کاهش یافته است

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: آنچه مورد توجه است این است که  امسال مطب‌ها چند ماهی تعطیل بوده و این روزها جامعه پزشکی میزان زیادی از درآمدشان کم شده است، سازمان نظام پزشکی در زمینه همکاری با سازمان مالیاتی، همکاری لازم را دارند.

وی در خصوص اختلاف فاحش کارانه پزشکان و پرستاران، گفت: این مسأله در حدود قانون است ولی در طرح تحول سلامت برای پرستان، کارانه خوبی دیده شده بود و کارانه پزشکان نیز به همراه پول بیمه دو سال بعد داده می‌شود و این اختلاف، قانونی و ذاتی است.

خادمی در خصوص باز بودن مطب پزشکان، گفت: همه مطب‌ها اجازه فعالیت دارند ولی اعمال دندانپزشکی و اعمال زیبایی ممکن است اگر وضعیت بدتر شود محدودیت داشته باشند و با جلسه مشترکی که با معاونت بهداشت دانشگاه داریم به مطب‌ها اعلام می‌کنیم.

برای زمستان ذخیره ماسک صورت گیرد

وی در خصوص نوع ماسک عنوان داشت: آنچه مربوط به کادر درمان می‌شود، ماسک N99 و N95 است، تولید ماسک در شهر اصفهان خوب است و حتی بیشتر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور توسط اصفهان، پوشش داده می‌شوند و کادر درمان حداقل از ماسک سه لایه جراحی که دارای لایه مخصوصی است، استفاده می‌کنند؛ اما ماسک‌های دست‌ساز برای مردم نیز ۶۰ الی ۷۰ درصد جلوگیری می‌کند.

خادمی در ادامه افزود: در جاهایی مثل دندانپزشکی، پیشنهاد این است که از ماسک N95 و N99 استفاده کنند که در دانشگاه، با قیمت مناسب در دسترس است، البته باید اکنون ذخیره ماسک صورت گیرد تا در فصل زمستان با مشکلی روبه‌رو نشویم.

نذر خون و پلاسما در ماه محرم انجام شود

رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان با اشاره به ماه محرم، گفت: هزینه نگهداری بیمارستان‌های کرونایی زیاد است و همایش همدلی مؤمنانه سبب کمک به افراد صدمه ‌دیده از کرونا شد این بار هم اگر بخواهیم حسینی عمل کنیم باید دست‌به‌دست هم دهیم با اهدای پلاسما، اهدای خون، نذر سلامت، در این ماه محرم فرهنگ ایثارگری محرم را محرم کرونایی کنیم.

ابتلای 5 هزار نفر از کادر درمان به کرونا در کشور

محسن مصلحی نیز در خصوص پیشنهادات مشخص سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت برای کرونا، با ابراز تأسف از دست دادن تعدادی از کادر درمان بر اثر کرونا، توضیح داد: حدود ۵۰۰۰ نفر کادر درمان در کل کشور و ۴۵۰ نفر در حوزه بهداشت و درمان   استان اصفهان به کرونا مبتلا شدند و حدود ۱۶۰ نفر در کشور بر اثر این بیماری به شهادت رسیدند، سازمان نظام پزشکی به‌عنوان یک نهاد، نقطه نظرات و تعاملاتی دارد؛ این به معنای جدال و یا انفعال نیست.

قائم‌مقام و معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: آنچه در مقوله‌هایی مثل کرونا یا طرح تحول سلامت اتفاق افتاد، توقع بود، نقطه نظرات صاحب سلامت کشور بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، کشورهای پیشرفته در حوزه سلامت و در بحث کرونا، به بهداشت اهمیت زیادی دادند و در سیاست‌گذاری‌ها، محکم و بدون تناقض ورود کردند، این‌ها مواردی است که سازمان نظام پزشکی در خصوص آن گلایه دارد.

استفاده از فناوری سلامت در کشور سرعت بیشتری پیدا کند

وی در خصوص ورود سازمان نظام پزشکی به حوزه آی‌تی، بیان داشت: این مسأله در سال‌های اخیر مطرح شده و مربوط به کرونا نیست، استفاده از آی‌تی در حوزه سلامت در کشور ما باید سرعت بیشتری پیدا کند؛ در مسأله کرونا کشورهایی مثل هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و چین توانستند فاصله‌گذاری هوشمند را اجرا کنند و از آی‌تی با آنالیز اطلاعات، استفاده کنند؛ سازمان نظام پزشکی نیز با تمهیداتی به دنبال جبران کمبودها است.

مصلحی بیان‌کرد: تقسیم بیمارستان‌ها به کرونایی و غیرکرونایی برای تمرکز بیشتر برای بحث درمان است، یک سری از کادر درمان در بیمارستان، کرونا نگرفتند به دلیل اینکه آنجا بیشتر رعایت می‌کردند، ما فرض می‌کنیم هر بیماری کرونا داشته باشد، علائم بالینی و وضعیت بیمار برای ما مهم است.

قائم‌مقام و معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پزشکی اصفهان، در خصوص تعرفه‌های پزشکی، بیان کرد: آذر هرساله پیشنهاد سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه‌های سال بعد به بیمه اعلام می‌شود، آذر سال گذشته، کرونا نبود تعرفه‌ای برای امسال با توجه به حداقل‌های تورم و حقوق دستمزد اعلام شد که فرمول آن به این صورت بود که  جز فنی بر اساس تورم دولت و جز حرفه‌ای بر اساس حقوق و دستمزد حساب شود، ولی علی‌رغم تورم در حوزه‌های مختلف، ۵ الی ۱۰ درصد افزایش تعرفه‌های پزشکی اتفاق افتاد که عملاً برخی مراکز تشخیص توان ادامه فعالیت را ندارند یا با کیفیت کمتری ارائه دهند.

خطر ورشکستگی در خدمات پزشکی 

وی ادامه داد: هزینه‌های پروتکشن جایی در تعرفه دیده نشده است، دستور بازنگری توسط رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه داده شده که هنوز نتیجه ملموسی مشاهده نشده است، سازمان‌های بیمه‌گر باید متقبل هزینه‌ها شوند و این  خطر ورشکستگی و افت کیفیت در خدمات پزشکی را بالا می‌برد، ضمن اینکه استقبالی از مراکز توسعه درمانی نمی‌شود.

مصلحی در خصوص پاداش کادر درمان که با بیماری کرونا درگیر هستند، توضیح داد: مکاتبه‌ای توسط سازمان با رییس دانشگاه علوم‌پزشکی صورت گرفته است، در جلسات نیز تذکر داده شده است، البته انجام این کار دست نظام ‌پزشکی نیست.

کامران منتظری نیز در خصوص مسائل انتظامی مربوط به سازمان نظام پزشکی، اظهار کرد: درگیری با ویروس‌های مختلف در چندساله اخیر وجود داشت و هر بار با شرایط خاص کنترل و یا واکسن بهبود می‌یافت، برای کرونا شرایط گرفتاری، شدید بود، علائم یکنواخت نبود و به سرعت تیم‌هایی برای خط اول تشخیص تا خط آخر درمان و فوت تشکیل شد.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان در ادامه با اشاره به تأثیرات کرونا، افزود: در این مسیر تمام کادر درمان، از پزشکان عمومی تا رشته‌های تخصصی و کادر آموزشی مثل طب داخلی، وارد شدند و عده‌ای در این راه آلوده شدند، اختلال در درمان از جمله آثار کرونا است، زمانی که بیمار تصادفی می‌آورند و تست کرونای مثبت دارد و کادر، بدون پروتکشن کامل، درمان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اختلالات مسیر درمان از دیگر آثار کرونا است، مجبور شدند بعضی بیمارستان‌ها را از خط درمان خارج کنند؛ مریض‌ها مراجعه نمی‌کردند یا از مراجعه می‌ترسیدند هم‌چنین با مراجعین بدحال‌تر روبه‌رو شدیم؛ از دیگر آثار، اختلال در مسیر آموزش بود، قسمت اساسی درمان بیماران کرونا در مراکز آموزشی انجام می‌شد و افراد نیروهای آموزشی یا حذف شدند و یا فقط روی آموزش کرونا متمرکز شدیم و دانشجو و دستیار نیز با کرونا درگیر شدند.

منتظری با اشاره به اینکه  تاکنون ۲۴ نفر از همکاران متخصصین بیهوشی اصفهان و ۴ نفر از دستیاران بیهوشی، تست کرونای مثبت داشتند و در اصفهان در این رشته فوتی نداشتیم، افزود: خانواده‌های کادر درمان آسیب دیدند حفظ روحیه آن‌ها خیلی سخت است، به گفته کادر درمان وقتی فردی متوجه می‌شود که جز کادر است از او فرار می‌کند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اصفهان در خصوص الزهرا و ونتیلاتور و دپو شدن آن، توضیح داد: هیچ ونتیلاتوری یک ساعت در بیمارستان الزهرا بیکار نماند؛ ۴۷ ونتیلاتور در بخش‌ها و ۷۴ عدد نیز در آی‌سی‌یو به مریض‌ها وصل بود، ۱۱ ونتیلاتور بک آپ نیز وجود دارد، این بک‌آپ الزهرا توانست مراکز دیگر را حفظ کند، این تصمیم که الزهرا وارد درمان کرونا نشود، تصمیم صحیحی بود چرا که در غیر این صورت، درمان روی زمین می‌ماند.

وی در خصوص تخلفات کرونا، بیان کرد: اگر قصوری در پرونده در خصوص کرونا، اتفاق افتد، مثل بقیه پرونده‌ها عمل می‌کنیم، فقط یک نکته در مورد کرونا وجود دارد این است که اگر کسی برای درمان غیر اورژانسی به مرکزی مراجعه کرد و  آن‌جا به کرونا مبتلا شد، باید جوابگو باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز