مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خبر داد:

اصفهان دو سال را عاری از آنفولانزای پرندگان گذراند

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۱۱:۴۵:۲۴
کد خبر: ۱۰۴۴۰۷۱
اصفهان دو سال را عاری از آنفولانزای پرندگان گذراند
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: دو سال است که ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان گزارش نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، شهرام موحدی با اشاره به اینکه ویروس، عامل بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان است، اظهار داشت: ویروس آنفولانزا انواع مختلفی دارد؛ بعضی از آنها فقط پرندگان را مبتلا می‌کند و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان هم می‌شوند.

وی افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناخته می‌شود و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا تابو بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات را شکست، گفت: ویروس کووید ۱۹ ثابت کرد که بسیاری از ویروس‌ها بین انسان و حیوان مشترک است و این موجود هوشمند می‌تواند به سهولت جمعیت انسانی را آلوده کند.

وی با بیان اینکه ویروس کووید ۱۹ تلنگری جدی بر پیکر سیستم بهداشت و درمان وارد کرد، اظهار داشت: این ویروس نشان داد که «زئونوزها» چگونه می‌توانند ضربه مهلکی بر جمعیت انسانی وارد کنند و باید با آگاهی بخشی و تقویت اقدامات پیشگیرانه از انتقال این ویروس‌ها جلوگیری کرد.

موحدی با یادآوری اینکه شیوع ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان نظیر سایر ویروس‌های مشترک انسان و حیوانات با حمایت دامپزشکی استان اصفهان برچیده شد، تصریح کرد: اگرچه برای شکست دادن ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان، دامپزشکان با به خطر انداختن جانشان در شرایط نامطلوبِ مرغداری‌ها مانع از انتشار این ویروس شدند اما هیچ گاه تلاش‌های آنها در رسانه‌ها منعکس نشد.

وی افزود: دو سال است که ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان گزارش نشده است.

اندکی غفلت شیوع مجدد آنفولانزای پرندگان را در بر دارد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اقدامات جدی در خصوص از بین رفتن ویروس آنفولانزا فوق حاد پرندگان در استان اصفهان تصریح کرد: همواره ویروس در طبیعت موجود است و با اندکی غفلت شیوع پیدا می‌کند. اگر در یک مرغداری یا روستایی نشانه‌ای از بیماری آنفولانزا مشاهده شد، لازم است همه مرغداران و روستاییان منطقه با دامپزشکی همکاری کنند تا جلوی انتشار این بیماری گرفته شود.

وی هشدار داد: با توجه به کمبود نهاده‌های طیور و جا به جایی این نهاده‌ها در مرغداری‌ها احتمال شیوع آنفولانزا فوق حاد پرندگان افزایش پیدا می‌کند.

نظر شما