شهردار اصفهان:

لایحه‌ای برای کمک به هیئت‌های مذهبی دارای مجوز/ به هویت تاریخی چهارباغ اهمیت دهیم

۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۱۴:۵۲:۳۵
کد خبر: ۱۰۴۶۹۵۴
لایحه‌ای برای کمک به هیئت‌های مذهبی دارای مجوز/  به هویت تاریخی چهارباغ اهمیت دهیم
شهردار اصفهان با اشاره به تعطیلی چهار جایگاه سوخت سی. ان. جی شهر برای انجام فرایند استانداردسازی و به روز رسانی گفت: جایگاه‌های سوخت «ردانی پور» و «همدانیان» روز گذشته بازگشایی شده است و جایگاه‌های «گلستان» و «شفق» نیز در صورت تأیید اداره استاندارد تا سه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، قدرت‌الله نوروزی امروز _پنجشنبه ۳۰ مردادماه ۹۹_ در برنامه رادیویی "شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو" با تبریک روز جهانی عکاسی به عکاسان خبری، شهری و مستند، اظهار کرد: این افراد با هنر خود زبان گویای تصاویر بوده و با گذر زمان خوبی‌ها، زیبایی‌ها، زشتی‌ها و نازیبایی‌ها را منعکس می‌کنند.

وی با گرامیداشت یکصدمین سالگرد تأسیس آموزش و پرورش، افزود: تلاش معلمان و اساتید آموزش و پرورش همواره در راستای "انسان‌سازی" بوده که باید قدردان زحمات آنها بود.

شهردار اصفهان با اشاره به فرارسیدن ایام محرم، تصریح کرد: شهرداری تلاش می‌کند که نام و یاد امام حسین (ع) را زنده نگه دارد از این رو شهر با پرچم‌های مشکی سیاه پوش شده است.

وی ادامه داد: به احترام ماه محرم برنامه "هر یکشنبه، یک افتتاح" به مدت یک ماه برگزار نمی‌شود البته در تمام این ۱۱ برنامه چندین افتتاح و کلنگ‌زنی صورت گرفت و چهار برنامه به تعویق افتاده را در سایر برنامه‌ها جبران خواهیم کرد.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر شهر به یک کارگاه بزرگ عمرانی در زیر زمین و حاشیه شهر تبدیل شده است، گفت: کارگاه‌های کوچک متعدد عمرانی در مناطق مختلف شهر فعال است و فعالیت‌هایی همچون احداث خیابان، ورزشگاه و پارک، پیاده رو سازی، پیرایش شهری، اصلاح معابر در دست اقدام است.

وی با اشاره به پروژه ساماندهی میدان امام حسین (ع)، خاطرنشان کرد: در ادامه اجرای پیاده راه سازی چهارباغ، میدان امام حسین (ع) نیز سنگ‌فرش می‌شود و این اقدام در خیابان سپه تا اتصال به میدان امام (ره) ادامه می‌یابد.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از شرایط بودجه شهرداری، اظهار کرد: بودجه شهرداری در سه سال به اندازه یکصد سال گذشته رشد کرده زیرا از مبلغ دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در مدیریت شهری همدلی تبلور پیدا کرده و شهرداری مظهر وحدت و انسجام برای خدمت‌رسانی به شهروندان شده است.

لایحه‌ای برای کمک به هیئت‌های مذهبی دارای مجوز

نوروزی با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط کرونا شور و حال سال‌های قبل را در ماه محرم در مساجد و تکایا نخواهیم داشت، گفت: در این راستا ستاد ملی کرونا به عنوان دستگاه متخصص دستورالعمل‌هایی ابلاغ کرده که بر اساس آن لایحه‌ای آماده و هفته آینده تقدیم شورای اسلامی شهر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این لایحه شهرداری درخواست ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خریداری و تأمین اقلام مرتبط با رعایت پروتکل‌ها همچون دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای ارائه به هیئت‌های مذهبی دارای مجوز را به شورای شهر ارائه کرده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه محرم امسال مجوز برپایی ایستگاه صلواتی و چایخانه در نقاط مختلف شهر صادر نمی‌شود، گفت: در شرایط به وجود آمده اتوبوسرانی سرویس دهی به هیئت‌های مذهبی شهر نخواهد داشت، البته تمام این تمهیدات برای حفظ و تأمین سلامت شهروندان است.

وی با اشاره به در پیش رو بودن هفته دولت و هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: تا پایان سال‌جاری اصفهان سرشار از تحول برای بهره برداری از دسترنج سه ساله شهرداری است.

رفع مشکلات قراردادهای قبلی برای خرید اتوبوس

وی با اشاره به خرید اتوبوس‌های جدید برای شهر، تصریح کرد: در سال‌های قبل بابت خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس باید ۱۳۷ میلیارد تومان پرداخت می‌شد، اما تنها ۲۰ میلیارد تومان از هزینه‌ها پرداخت شده بود که این اتفاق نارضایتی طرف قرارداد را به همراه داشت و قصد فسخ قرارداد را داشت از این رو با انجام گفت و گو و مذاکرات ۸۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شد.

شهردار اصفهان ادامه داد: در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری علیرغم مشکلات مالی متعدد با ارائه قطعه زمینی به ارزش ۴۰ میلیارد تومان به عنوان معوض و پرداخت پنج میلیارد تومان در مرحله نخست و ۱۲ میلیارد تومان در مرحله بعد به این مشکلات غلبه کردیم.

وی گفت: همچنین شهرداری در دوره گذشته قراردادی برای خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر منعقد کرده بود، بدون آنکه به تعهدات مالی قرارداد عمل شود از این رو شرکت مربوطه قصد فسخ قرارداد را داشت، اما تدابیر لازم در این باره نیز به کار گرفته شد.

نوروزی با بیان اینکه سال گذشته شهرداری اصفهان به عنوان تنها کلانشهر کشور موفق به دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و خرید یکصد دستگاه اتوبوس جدید شد، افزود: در حال حاضر تعداد ۸۰ اتوبوس وارد شده و ۲۰ اتوبوس دیگر نیز تا چند ماه آینده تحویل می‌شود تا شهروندان بیشتر در رفاه باشند.

استانداردسازی جایگاه‌های سی. ان. جی شهر

وی با اشاره به تعطیلی چهار جایگاه سوخت سی. ان. جی شهر برای انجام فرایند استانداردسازی و به روز رسانی، تصریح کرد: سال ۸۵ دستورالعملی برای استانداردسازی جایگاه‌ها ابلاغ شده بود و پس از آن در سال ۸۹ تعداد ۱۳ ایستگاه علی‌رغم ابلاغ دستورالعمل‌ها، بدون دریافت استانداردهای لازم راه اندازی شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سال ۹۶ تعداد هشت جایگاه سوخت سی. ان. جی شهر استانداردسازی شد، افزود: سال گذشته نیز اقداماتی برای استانداردسازی جایگاه‌های سوخت سی. ان. جی انجام شد، اما با توجه به افزایش مراجعه رانندگان به دلیل گرانی نرخ بنزین، باید ضریب اطمینان افزایش می‌یافت.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه استانداردسازی جایگاه‌های سوخت سی. ان. جی «ردانی پور» و «همدانیان» انجام و از روز گذشته بازگشایی شده است و جایگاه‌های «گلستان» و «شفق» نیز در صورت تأیید اداره استاندارد تا سه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

نوروزی تاکید کرد: جایگاه‌های سوخت سی. ان. جی از سوی اداره استاندارد برای افزایش ایمنی مکان و امنیت بیشتر مردم تعطیل می‌شود که امیدواریم با انجام این اقدامات سوخت گیری خودروها در فضای امن انجام شود.

مخالفت شورای ترافیک با دسترسی خیابان مفتح به بزرگراه آقابابایی

وی با اشاره به پیاده روسازی خیابان میثم در منطقه ۱۰، گفت: پیاده روسازی خیابان میثم همزمان با احداث این خیابان انجام شده، اما به دلیل جدیدالاحداث بودن و شکل گیری ساختمان‌های جدید، به بخشی از پیاده روها آسیب وارد شد که در بودجه امسال رقم مورد نیاز برای رفع خرابی‌ها در نظر گرفته شده است.

شهردار اصفهان در ارتباط با اتصال خیابان مفتح به اتوبان شهید آقابابایی، اظهار کرد: طول خیابان مفتح ۹۰۰ متر است که ۵۰۰ متر آن اجرا و مابقی خیابان بر سر راه زمین‌های کشاورزی قرار دارد از این رو شورای ترافیک موافق دسترسی این خیابان به اتوبان نیست.

وی ادامه داد: منطقه ۱۰ در حال توسعه است و باید برای تأمین زیرساخت‌های آن تدابیر لازم مورد توجه قرار گیرد.

طرح «محدوده ترافیکی» جایگزین طرح زوج و فرد خودروها

نوروزی با اشاره به مشکل تردد ساکنان محدوده زوج و فرد به دلیل اعمال جریمه خودروهای آنها با دوربین‌های ثبت تخلف، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک اجرای طرح محدوده ترافیکی جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد که در طرح جدید بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تخفیف برای ساکنان محدوده در نظر گرفته شده تا مشمول جرایم سنگین نشوند.

وی در خصوص اتمام طرح‌های میدان امام علی (ع) و بهره‌برداری از پروژه تجاری زرین، اظهار کرد: پروژه میدان امام علی (ع) با پیچیدگی‌های خاص ابتدا به عنوان پروژه ملی مطرح، اما پس از گذشت زمانی کوتاه با تحریم مردمی (ذی‌نفعان) مواجه شد از این رو کمیته مردمی برای تعامل معتمدان و کسبه با شهرداری شکل گرفت زیرا معتقدیم با مشارکت و تشکیل کمیته مردمی می‌توانیم مشکلات کسبه این میدان را رفع کنیم.

رونق بخشی به میدان امام علی (ع)

شهردار اصفهان تصریح کرد: برای فضای زیرین میدان امام علی (ع) که کاربری مشخصی نداشت، تصمیم گرفتیم با یک بررسی دقیق و کارشناسی بهترین کاربری برای آن تعریف و با بخش خصوصی مشارکت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فروشگاه رفاه در فضای زیرین میدان امام علی (ع) دایر و فضای کسب و کار در این میدان رونق گرفته و میزان رفت و آمد شهروندان افزایش یافته است.

نوروزی در خصوص ایستگاه متروی میدان امام علی (ع) گفت: این ایستگاه به عنوان بزرگترین ایستگاه متروی اصفهان احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای رونق بخشی به سطح میدان امام علی (ع) نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است، افزود: از فردا _جمعه ۳۱ مردادماه ۹۹_ بازار کتاب اصفهان به این میدان انتقال پیدا می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه تجاری کمر زرین، اظهار کرد: پس از تکمیل این پروژه ۴۰۰ مغازه تجاری بخش شرقی میدان امام علی (ع) آزادسازی و به این مجموعه تجاری انتقال می‌یابند.

توجه به هویت تاریخی چهارباغ

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف در محور چهارباغ، گفت: چهارباغ بالا، چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین هر کدام هویت جداگانه دارد، به عنوان مثال جا به جایی حتی یک کاشی در چهارباغ عباسی نیاز به تأیید میراث فرهنگی دارد.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری برای اجرای طرح‌های مورد نظر در چهارباغ عباسی با چالش‌های زیادی رو به رو بوده است، تصریح کرد: اگر سابقه تاریخی چهارباغ و هویت آن نبود، موافق رنگ در نظر گرفته شده برای سنگ آبراهه چهارباغ به شکل کنونی نبودیم و استفاده از رنگ آبی نیلوفری را مد نظر قرار می‌دادیم، اما اصل فعالیت‌ها حفظ هویت است.

وی تاکید کرد: باید اصلاحاتی با استفاده از علم و دانش در عرصه رنگ در چهارباغ عباسی صورت گیرد که در این راستا مذاکراتی با دانشمندان عرصه رنگ و افرادی که با رنگ هنر می‌آفرینند همچنین با نورپردازان برای بهبودی شرایط این محور به عنوان قلب شهر انجام می‌شود زیرا معتقدیم هر روز باید به زیبایی‌های چهارباغ افزوده شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه چهارباغ پایین نیز یکی از سرمایه‌های بزرگ شهر به شمار می‌رود، گفت: در خیابان چهارباغ بالا نیز باید نورپردازی متفاوت انجام شود.

وی اظهار کرد: شهرداری در صدد است در مسیر خط یک مترو حدفاصل ایستگاه عاشق آباد تا صفه برای زوائد مربوط به هواکش‌های مترو که خارج از سطح زمین قرار گرفته، کاور زیبا طراحی کند تا این نازیبایی‌ها به نقاطی زیبا و قابل استفاده تبدیل شود؛ البته در این راستا چالش‌ها و موانعی وجود دارد که دستگاه‌های مربوطه باید همکاری بیشتری داشته باشند.

نظر شما