رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان:

مردم در طرح برنامه جامع شهر اصفهان مشارکت کنند

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۱:۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۰۵۹۳۸۵
مردم در طرح برنامه جامع شهر اصفهان مشارکت کنند
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اکنون چالش‌ها و مؤلفه‌های مطلوب شهر با اتخاذ دیدگاه‌های شهروندان کسب شده و برنامه در مرحله تدوین گزینه نهایی چشم‌انداز برای آینده ۱۰ ساله شهر است بنابراین نیاز داریم شهروندان در این مرحله نیز مشارکت کرده و به سوالاتی که از آنان برای تدوین چشم‌انداز پرسیده شده پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ شیرین طغیانی با بیان اینکه برنامه جامع، شخصیت یک شهر را متمایز و آینده آن را هدایت می‌کند، اظهار کرد: در سال‌هایی که تهیه طرح‌های جامع شهرهای توسعه یافته دنیا به موزه‌ها سپرده شد، مسیر توسعه شهری در بسیاری از کشورها مانند ایران از طریق همان برنامه‌ها آغاز شد و اکنون بیش از نیم قرن است که شهرهای کشور با طرح‌های جامع مسیر توسعه خود را طی می‌کنند.

وی افزود: دلیل منسوخ شدن طرح‌های جامع، دو بعدی بودن آن‌ها بود یعنی خروجی آن به نقشه‌های دو بعدی ختم می‌شد در حالی که نگاه به یک شهر تنها به پهنه زمینی و مسائل کالبدی آن محدود نمی‌شود و باید مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی آن نیز مورد توجه باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به دلیل آنکه نمی‌توانستیم چنین توقعی از طرح‌های جامع با رویکرد قدیم داشته باشیم، چاره‌ای جز این نبود که برای اصفهان برنامه‌ای متفاوت را تدوین کنیم بدین سبب شهرداری و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص به یک نقطه‌نظر مشترک رسیدند و اصفهان به عنوان پایلوت برنامه جامع با رویکرد نوین در کشور انتخاب شد.

وی ادامه داد: ابتدا علاوه بر اصفهان پنج شهر دیگر نیز به عنوان پایلوت انتخاب شده بودند اما به دلیل ظرفیت‌های فنی و قابلیت‌های موجود، تصمیم گرفته شد این موضوع تنها در اصفهان اتفاق بیفتد هرچند که از ابتدا چالش‌های زیادی را برای تدوین آن تجربه کردیم.

طغیانی اضافه کرد: از پاییز سال ۹۷ و پس از انعقاد تفاهم‌نامه میان شهرداری، شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی، تدوین برنامه جامع شهر منطقه اصفهان در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت و اکنون این برنامه به ایستگاه چشم‌انداز رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین تفاوت‌های این برنامه توجه ویژه به جلب مشارکت شهروندان است، خاطرنشان کرد: اولین برنامه اصفهان طرح کُکس بوده که در سال ۱۳۳۷ توسط مشاوران آلمانی تدوین شد و پس از آن اولین طرح جامع اصفهان با نام طرح جامع ارگانیک در سال ۵۲ ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اولین طرح تفصیلی اصفهان با عنوان طرح توسعه شهری در سال ۵۷ تدوین شد و از سال ۶۷ که طرح جامع شهری تدوین و ارائه شد، تاکنون اصفهان صاحب برنامه جامع نبوده است؛ پس از آن نیز تنها طرح تفصیلی اصفهان در سال‌های ۷۲ تا ۷۵ تهیه شد و طرح بازنگری تفصیلی که در ۹۰ تصویب شده بود، در سال ۹۴ ابلاغ شد بنابراین اکنون پس از گذشت ۳۲ سال اصفهان نیازمند یک طرح جامع با رویکرد نوین است.

وی افزود: با آغاز فرایند تدوین برنامه، مدیران و مردم که برای مشارکت در فاز برنامه‌ای کم‌تجربه بودند تمرین مشارکت کردند.

طغیانی با اشاره به ویژگی مشکل‌سو بودن برنامه، تصریح کرد: برنامه نباید غیرواقعی باشد و لازم است دغدغه مردم و مشکلات شهر در آن پیش‌بینی شده باشد یعنی زمانی که موضوعات اقتصادی و محیط زیستی در اولویت شهر است در برنامه، مستقیم سراغ آن‌ها می‌رویم.

وی گفت: لیستی از مشکلات شهر در برنامه جامع ذکر می‌شود اما قرار نیست برای حل آن‌ها راهکارهای قطعی و خطی ارائه شود بلکه سناریوهای مختلف با توجه به شرایط موجود رویکرد برنامه را مشخص می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برنامه‌های پیشین همگی از یک نقطه شروع و به نقطه‌ای دیگر ختم می‌شد اما در رویکرد نوین قابلیت بازگشت و بازبینی در برنامه گنجانده شده و قرار نیست براساس آن برای مشکلات شبیه هم راهکارهای مشابه اتخاذ شود.

وی ادامه داد: پیشتر در اکثر برنامه‌ها و طرح‌ها مشاورانی انتخاب می‌شدند که غیربومی و بدون اطلاع از جزئیات شهر اصفهان بودند و برای این شهر برنامه تدوین می‌کردند اما در رویکرد نوین، مشاور نقش تسهیلگر را داشته و شورای راهبری برای هدایت برنامه شکل می‌گیرد.

طغیانی افزود: شورای راهبری تاکنون ۱۷ عضو از نهادهای عمومی، خصوصی و گروه‌های مردم نهاد را در خود جای داده و برحسب نیاز اعضای جدید نیز به آن اضافه می‌شوند؛ شورای شهر به عنوان نماینده مردم رئیس این شوراست و معاونت شهرسازی شهرداری و معاونت شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیران شورا هستند.

وی با بیان اینکه نقش نهادهای غیردولتی در شورای راهبری حائز اهمیت است، ادامه داد: شورای راهبری با هفت کمیسیون تخصصی خود همه موضوعات را رصد می‌کند و جمع‌بندی آن در کمیسیون تلفیق، به طور کلی بحث و بررسی می‌شود؛ به عبارتی در ذیل اقدامات این شورا مدیریت یکپارچه شهری محقق خواهد شد مثلاً دبیر کمیسیون اقتصادی، اتاق بازرگانی و دبیر کمیسیون محیط زیست، اداره کل محیط زیست است تا از این طریق بتوان تمام دستگاه‌ها را به مشارکت گرفت.

وی با اشاره به بررسی مشکلات، مطلوبیت‌ها، ظرفیت‌ها و روندهای تأثیرگذار بر شهر در رویکرد جدید برنامه جامع، اضافه کرد: برای شناخت و تحلیل مشکلات شهر ۳۳ جلسه با حضور ۱۷ قشر شهروندی از جمله زنان، کارگران، هنرمندان، سالمندان و حتی مهاجران مقیم اصفهان تشکیل شد و این افراد درحالی در جلسات حضور می‌یافتند که برایشان قابل باور نبود که مدیران شهر قرار است نظر مردم را برای آینده اصفهان بخواهند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به‌طور مثال مردم اصفهان درخصوص فضای کسب و کار، شرایط نامناسب اکوسیستم کسب و کار و درآمد ناکافی در حوزه گردشگری را مشکلات کلیدی شهر عنوان کردند.

وی ادامه داد: برای شناخت مطلوبیت شهر قرار بود شش هزار نفر با حضور در محلات شهر اطلاعات لازم را کسب کنند اما با توجه به شیوع کرونا، این بخش در ۴۵ جلسه مجازی با حضور ۵۶۰ نفر و در حد انتقال ۲۰ هزار پیام پیش رفت.

طغیانی گفت: اکنون چالش‌ها و مؤلفه‌های مطلوب شهر با اتخاذ دیدگاه‌های شهروندان کسب شده و برنامه در مرحله تدوین گزینه نهایی چشم‌انداز برای آینده ۱۰ ساله شهر است بنابراین نیاز داریم شهروندان در این مرحله نیز مشارکت کرده و به سوالاتی که از آنان برای تدوین چشم‌انداز پرسیده شده پاسخ دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز