خبرگزاری برنا بررسی می‌کند؛

کلید ابهامات پروژه جنجالی هتل چهارباغ در دست شورای عالی شهرسازی کشور/ نظر مدیران استان تعدیل ارتفاع است

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۵۱۳
کلید ابهامات پروژه جنجالی هتل چهارباغ در دست شورای عالی شهرسازی کشور/ نظر مدیران استان تعدیل ارتفاع است
پروژه ساخت یک هتل در کوچه ارفعی چهارباغ عباسی اصفهان تا جایی ابهام آور بوده که فعالان حوزه میراث فرهنگی و حتی مدیران شهری و استانی را درگیر خود کرده بود، اما مدتی است سرنوشت این پروژه پس از پشت سر گذاشتن ابهامات و فراز و نشیب های فراوان حالا منتظر رای شورای عالی شهرسازی کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ احیای صنعت گردشگری و اکوتوریسم بین‌المللی در استان اصفهان یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه مدیران استانی و شهری قرار گرفته تا بتوانند با ارائه راهکار‌ها و ایجاد صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران، صنعت گردشگری در نصف جهان را رونق ببخشند و به تبع آن جانی دوباره در رگ‌های اقتصادی شهر تزریق کنند. اما گاهی برخی از روندهای توسعه پذیری به دلیل داشتن ابهامات و جنجال‌های اجتماعی سبب می‌شود صنعت گردشگری همچنان در استان اصفهان مظلوم واقع شود و هر روز از جایگاه اصلی خود فاصله بگیرد.

امروزه یکی از مباحثی که همواره در مدیریت شهری مورد توجه قرار می‌گیرد، صداقت کلام و شفافیت در امور است که  گاهی به میان آمدن سخنان ابهام آور و برخی اتفاقات و اقدامات، سبب به چالش کشیده شدن بحث داغ شفافیت و به تبع آن درگیر شدن اذهان در جوامع شهری می‌شوند. در این خصوص چند ماهی است پروژه ساخت یک هتل در کوچه «ارفعی چهارباغ عباسی اصفهان» تا جایی ابهام آور بوده که فعالان حوزه میراث فرهنگی و حتی مدیران شهری، استانی و حتی شورای عالی شهرسازی را درگیر خود کرده است.

همیشه مقصر شهرداری نیست

در خبرگزاری برنا برای پیگیری ابهامات پروژه هتل چهارباغ اصفهان، ابتدا با بررسی نقد‌هایی که بر پروژه هتل چهارباغ بود درصدد گفت و گویی با رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر شدیم؛ شیرین طغیانی در این گفت وگو اظهار کرد: نباید در این امور شهرداری را مقصر بدانیم، چرا که مصوبه ماده پنج و مجوزهای لازم ساخت هتل از میراث فرهنگی اخذ شده بود اما طبق گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان باید برای تکمیل گزارش به ایشان مراجعه کنید و بنده به نوعی اجازه مصاحبه در این خصوص را ندارم.

در ادامه طی تماس های تلفنی مکرری که با علیرضا نصر اصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر برقرار کردیم، ایشان دریکی از این تماس‌ها با بیان اینکه جلسه جدیدی در خصوص این هتل برگزار شده است، به نوعی از پاسخگویی سر باز زد و خاطرنشان کرد: بنده از جزئیات جلسه بی‌اطلاع هستم و جناب شهردار می‌توانند تکمیل کننده گزارش شما باشند.

اگر شورای عالی شهرسازی تصمیمی نگرفت شهرداری کار خود را می‌کند

سرانجام با پیگیری‌هایی که انجام شد، قدرت الله نوروزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری برنا در پاسخ به اینکه مدتی است ساخت هتلی در مجاورت چهارباغ عباسی با گمانه‌زنی و شبهاتی در خصوص کد ارتفاعی، سایه اندازی و مسیر تردد همراه است، پروژه این هتل در کمیسیون ماده 5 در چه مرحله‌ای قرار دارد و در راستای حفظ میراث فرهنگی مرتبط با این پروژه چه اقداماتی انجام شده است، تشریح کرد: صدور پروانه هتل چهارباغ ابتدا با نظرات در کمیسیون ماده پنج تایید و سپس پروانه صادر شد. اما مسائلی مطرح شد که مجدد این پروژه مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر، قرار بر این است تا پروژه ساخت این هتل، مجدد در کمیسیون ماده 5 بررسی و سپس به شورای عالی شهرسازی ارجاع داده شود. هر تصمیمی توسط شورای عالی شهرسازی در خصوص این هتل گرفته شد، اعمال خواهد شد.

همچنین از شهردار اصفهان سوال شد که در رسانه‌ها اخباری منتشر شد که مصوبه رسمی در کمیسیون ماده5 وجود نداشته، بلکه صورت جلسه‌ای با امضای ناقص وجود داشته است؛ این موضوع صحت دارد؟

وی در پاسخ تصریح کرد: باید گفت کمیسیون ماده 5 صورت جلسه ندارد و مصوبه دارد، همچنین احتمالا منظور از این مطلب این بوده که باید این مصوبه در شورای عالی شهرسازی مطرح شود و باید بگویم که مصوبه در شورای عالی شهرسازی بررسی شده است اما اگر تصمیمی در این باره گرفته نشود، شهرداری طبق قانون، کار خود را انجام خواهد داد.

مصوبه کمیسیون به شهرداری ابلاغ نشده است

این درحالی است که چندی پیش محمد بنائیان، معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مصاحبه‌ای گفت: ساخت هتل در حریم خیابان ‌تاریخی چهارباغ عباسی اصفهان با توجه به ابلاغ نشدن مصوبه کمیسیون ماده٥ به شهرداری، خلاف ضوابط و ‌مقررات قانونی است. مصوبه‌های کمیسیون ماده٥ استان اصفهان پس از برگزاری جلسه، برای بررسی و اعلام ‌نظر به دفتر نظارت بر توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی ارسال می‌شود و در صورت بلامانع بودن، سایر ‌مراحل قانونی صورت می‌گیرد.

اگر تعدیل ارتفاعی انجام شود پروژه آغاز خواهد شد

حجت الله غلامی، معاون عمرانی استاندار اصفهان در پاسخ به خبرنگار برنا در این باره گفت: هتل چهارباغ اصفهان مصوباتی در استان و کمیسیون ماده پنج داشت که در نهایت با توجه به مغایرت‌‌های اساسی موجود، شورای برنامه‌ریزی مصوبه خود را برای شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کرد که بعد از هماهنگی با میراث فرهنگی در این شورا و بررسی نهایی، طبق مصوبه ابلاغ شده توسط شورای عالی، در مورد پروژه تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: البته پیشنهاد استان تعدیل ارتفاع هتل چهارباغ است که اگر این تعدیل انجام شود عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

گفتنی است جمعی از حامیان میراث فرهنگی در استان اصفهان در اعتراض به بلند مرتبه سازی در حریم تاریخی و صفوی اصفهان نامه‌ای به رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال کرده‌اند که بخشی از این نامه در ذیل آورده شده است.

هنوز سوگواری بخاطر تخریب لایه‌ها و خاطرات تاریخی چهارباغ تمام نشده، هنوز زخم‌های کاری بر پیکر محلات تاریخی نقش‌جهان و دردشت و جوباره و جلفا وارد می‌شود و همچنان قلعه کوهستانی شاهدژ زیر فشار تاسیسات تله‌کابین مانده و پهنه تاریخی- طبیعی ناژوان زیر بار ساخت و ساز لجام گسیخته از بین می‌رود که اخیرا با مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازه‌ای به بلندای حدود 20 متر در حریم چهارباغ عباسی نیز به ستیز با منظر و ماهیت کهن اصفهان قد برافراشته است (حد مجاز ارتفاع 8 متر در حریم تاریخی اصفهان بانضمام نقشه مربوط، در دهه هفتاد تدوین و اعلام شده و لازم الاجراست)

همچنین گفته شده؛ اهمیت توسعه پایدار و کارآفرینی در صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست و هیچ منافاتی با مصالح ملی ندارد، لیکن نابودی دارایی‌های فرهنگی به بهانه توسعه و سرمایه‌گذاری و هتل سازی بدون مبنای خردمندانه و قانون‌مدارانه، به سان قربانی شدن گنجینه‌های ماندگار به پای سوداگری و تنگ نظری زودگذر خواهد بود، که نمونه‌هایش، برج بی قواره جهان‌نما و پاساژ بی‌هویت شرقی چهارباغ بعنوان دو طرح شکست خورده و عبرت آموزند؛ اما در عین حال یک کاروانسرای نیمه مخروبه در نزدیکی همین چهارباغ، با تدبیر و دلسوزی احیا شد و امروز یکی از مشهورترین و مجلل ترین هتل‌های قدیمی جهان است.

به گزارش برنا، در خصوص اینگونه پروژه‌ها که تعداد آن‌ها در شهر کم هم نیستند، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم که اگر مسئولین پاسخگوی به موقع سوالات باشند، یک پروژه تبدیل به ابهام و بحران نمی‌شود و از طرفی این سوال مطرح است که چرا در صدور مجوزها به گونه‌ای عمل نمی‌شود که پروژه هایی همانند پروژه هتل چهارباغ در میانه راه با توقف و ضرر مواجه نشود.

 

گزارش از پارسا راستگو- خبرنگار خبرگزاری برنا اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز