دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست خبری با اصحاب رسانه:

اکران آنلاین ۱۰۷ فیلم سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان/ «هرخانه یک سینما و هر کودک یک داور» می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۳:۲۳:۴۲
کد خبر: ۱۰۷۲۶۸۸
اکران آنلاین ۱۰۷ فیلم سینمایی در سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان/ «هرخانه یک سینما و هر کودک یک داور» می‌شود
سی و سومین جشنواره فیلم‌‌های کودکان و نوجوانان اصفهان با شعار «هرخانه یک سینما و هر کودک یک داور» به صورت مجازی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد و 107 فیلم در سه پلتفرم فیلیمو، نماوا و تیوا اکران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ علیرضا تابش پیش از ظهر امروز در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه با اشاره به شعار سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شرایطی برگزار میشود که سایه کرونا بر کشورافتاده و شرایط زندگی‌ها را تغییر داده است؛ سی و سومین جشنواره فیلم‌‌های کودکان و نوجوانان اصفهان با شعار «هرخانه یک سینما و هر کودک یک داور» به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در برگزاری سلسله جلسات متعدد و همفکری با اهالی سینما به این نتیجه رسیدیم که جشنواره سی و سوم به صورت مجازی برگزار شده و کودکان و نوجوانان از سراسر کشور بتوانند، تازه‌های سینمای کودک و نوجوان را از طریق پلد فرم‌های تعیین شده تماشا کنند.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به برنامه زمان‌بندی پخش آثار جشنواره فیلم کودک گفت: 107 عنوان فیلم تجمیع شده و در 389 بخش از پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا و تیوا از 27 مهر تا دوم ابان از ساعت 10 صبح تا 22 اکران خواهد شد. دو فیلم «خداحافظ سینما» و «شماره 29» ویژه نابینایان با مشارکت گروه «سوینا» آماده اکران است.

تابش با اشاره به داوری آثار توسط داوران کودک و نوجوان ادامه داد: به دلیل فراگیری و برگزاری مجازی جشنواره، متولدین سالهای 84 تا 94 سراسر کشور می‌توانند به صورت رایگان در بخش داوران کودک و نوجوان ثبت نام کرده و ضمن تماشای آثار، نظرات خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: داوران کودک و نوجوان، اهالی رسانه، منتقدین و صاحبان آثار که پیش از این در پرتال جشنواره ثبت نام کرده‌اند میتوانند  براساس کدهای تخفیف معرفی شده، فیلم‌ها را به صورت رایگان تماشا کنند. همچنین عموم مردم با داشتن اشتراک در این پلتفرم‌ها می‌توانند تماشاگر آثار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشند.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری کارگاه‌ها به صورت مجازی گفت: بخش دیگر جشنواره سی و سوم، برگزاری کارگاه‌های جشنواره است که افرادی که قبلا در سامانه جشنواره ثبت نام کرده‌اند براساس کد تخفیف در حساب کاربری کارگاه‌های آموزشی در بخش ملی و بین المللی به صورت مجازی حضور خواهند داشت.

تابش با اشاره به چهارمین المپیاد فیلمسازی کودکان و نوجوانان اظهار کرد: المپیاد فیلمسازی با منتورها در بستر فضای مجازی و در محل مرکز نوآوری صبا برگزار میشود و نوجوانان راه یافته در طی چهار روز با مربیان در ارتباط هستند.

معرفی داوران سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

وی در ادامه به معرفی داوران سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس،مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقدومدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیٲت‌داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره هستند. همچنین ابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران اعضای هیٲت‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند و کلودیا روئیز از آرژانتین، رضا صافی از ایران و وینود گاناترا از هند اعضای داوران سیفژ (سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان) در این دوره جشنواره خواهند بود.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به بودجه تعیین شده برای سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان ونوجوان اظهار کرد: علی‌رغم افزایش هزینه های ریالی و ارزی به خصوص در سال جاری که با افزایش جدی هزینه‌ها رو به رو هستیم، پیش بینی که در خصوص بودجه جشنواره داشتیم هزینه‌ها کاهش داشته است و هزینه‌های جشنواره از بودجه متوسط تولید یک فیلم سینمایی کمتر است. در جشنواره امسال با توجه به برگزاری مجازی، بیشترین بودجه صرف پرداخت حق نمایش فیلم برای سه بار نمایش آثار در پلتفرم‌ها و اهدای جوایز در بخش‌های مختلف هزینه خواهد شد.

اعلام اسامی فیلمهای راه یافته به سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

تابش در ادامه فیلم‌ها راه یافته به سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را به شرح زیر اعلام کرد: 11 فیلم «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی‌تن و تهیه‌کنندگی علی قوی‌تن و بنیاد سینمایی فارابی؛ «بچه‌گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر؛ «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری اوره و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی؛ «جزیره فضایی (تورنادو۲)» به کارگردانی سیدجواد هاشمی و تهیه‌کنندگی سیدجواد هاشمی؛ «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی وتهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان؛ «سلفی با رستم» به  کارگردانی حسین قناعت و تهیه‌کنندگی حسین قناعت؛ «لوپتو (پویانمایی)» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی؛ «مسیر معکوس» کارگردانی ابوالفضل جلیلی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل جلیلی وبنیاد سینمایی فارابی؛ «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و بنیاد سینمایی فارابی؛ «نارگیل» به کارگردانی سیدداود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان؛ «والدین امانتی» به کارگردانی و تهیه گنندگی حسین قناعت در بخش مسابقه سینمای ایران اکران خواهد شد.

وی افزود: همچنین 10 فیلم بلند داستانی «بازیگوش‌ها» به کارگردانی نادره ترکمانی و تهیه‌کنندگی مهدی اکبری، «به یادم باش» به  کارگردانی مجتبی سعیدزاده و تهیه‌کنندگی مجتبی سعیدزاده؛ «پیله و پروانه» به کارگردان محمد صالحی‌نژاد دهکی و تهیه‌کنندگی محمد صالحی‌نژاد دهکی و مهدی اکبری؛ «حکم مادری» به کارگردانی زنده‌یاد سیامک صرافت و تهیه‌کنندگی ابراهیم امیرخانی؛ «خداحافظ سینما» به کارگردانی یاسر احمدی؛ «سلیم» به کارگردانی وحید پاکزاد و تهیه‌کنندگی سیدمحسن طباطبا‌یی‌پور؛ «شماره ۲۹» به کارگردانی هادی رحیمی خواص و تهیه‌کنندگی مریم خلیلی؛ «صفردر سفر» (پویانمایی) به کارگردانی احمدرضا نصری و تهیه‌کنندگی احمدرضا نصری، محصول مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان اصفهان؛ «گل مهربونی» به کارگردانی داریوش احمدیان و تهیه‌کنندگی مهدی کارآمد تبریزی و محمد نجفی‌زاده؛ «هدیه» به  کارگردانی مسعود فرخنده طینت‌فرد در بخش فیلم‌های بلند داستانی اکران خواهد شد.

رشد 20 درصدی آثار ارسالی در بخش های مختلف جشنواره سی و سوم

وی با اشاره به آثار بخش بین‌الملل گفت: در بخش رقابتی 31 فیلم  به دبیرخانه رسیده است که 11 فیلم پویا نمایی کوتاه از 9 کشور، 9 فیلم کوتاه از 7 کشور، 11 فیلم بلند از 8 کشور در این دوره از جشنواره اکران خواهد شد که بیشتر این آثار تولید کشورهای روسیه، المان، نروژ، دانمارک، فرانسه، هلند، سوئد، پرتغال، چک، هند، قزاقستان و ایران هستند.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به استقبال فیلمسازان از این دوره از جشنواره، تصریح کرد: در همه بخش‌ها بالای 20 درصد رشد داشته‌ایم و امسال 403 اثر به جشنوراه ارسال شد که این عدد در سال گذشته 277 اثر بود. همچنین فیلم‌های پذیرفته شده در چهارچوب مقررات 325 اثر است و فیلم راه یافته به بخش مسابقه 101 اثر در بخش ملی  و 11 اثر به صورت فیزیکی اکران می‌شود. همچنین در بخش المپیاد فیلمسازی با رشد 4 برابری مواجه بودیم که در دو بخش ایده و فیلم کوتاه 842 اثر به دبیرخانه ارسال شد و طبق ارزیابی‌های انجام شده  27 ایده  و 36 فیلم توسط نوجوانان به المپیاد رسید.

تابش یکی از بخش‌های مهم جشنواره را برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسان داخلی و بین المللی دانست و گفت: در این بخش استقبال خوبی از کارگاه‌ها شده است و تعداد قابل توجهی ثبت نام کرده‌اند. چهار پنل تولید مشترک را به صورت انلاین از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و سروستان خواهیم داشت و کارگاههای جشنواره به مدت شش روز به صورت مجازی برگزار خواهد شد. امیدواریم جامعه دانشگاهی، علمی، فرهنگی، جوانان و نوجوانان دراین بخش حضور فعال داشته باشند.

وی در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران با بیان اینکه زمانی یکی از دغدغه اصلی رسانه این بود که چرادر بخش سینمای کودک سفارش سازی میشود، گفت: با تشویق بخش خصوصی، سال گذشته از دوستداران و فعالان سینمای کودک و نوجوان تقدیر کردیم و  اعلام میکنم رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی داشتیم وعمده آثار ارسالی به جشنواره امسال با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است. در ادوار مختلف جشنواره شاهد بودیم که جوان تر‌های سینما در کنار پیشکسوت‌ها حضور داشته و اثار پرفروشی را خلق کرده‌اند. دغدغه‌ی که همکاران من در حوزه سینمای کودک و نوجوان دارند با نهادهای تسهیل کننده سینمای کودک، روند رو به جلویی را شکل میدهد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به میزان حمایت از آثار جشنواره و اکران فیلم‌ها گفت: در سال گذشته تمام فیلم‌های سینمایی بلند به جز یک مورد در سینماهای کشور اکران شد و امسال با توجه به تعطیلی سینماها راه اکران آنلاین را پیش خواهیم گرفت.

تابش ادامه داد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیازمند همکاری با وزرات آموزش و پرورش است و در همین راستا اگرچه طی چندسال گذشته چندین وزیر اموزش و پروش تغییر کرده اما تعداد جلسات متعددی با آموزش  و پرورش داشته‌ایم. از آنجایی که  وزارت آموزش و پرورش صاحب و متولی جشنواره فیلم رشد است باید، توجه جدی نسبت به جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشته باشد.

بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کابوزیا پرتوی» در جشنواره سی و سوم

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شرایط بحران زده کرونا، تصریح کرد: کشور ما شرایط سخت غم باری را دارد و شرایط روانی و روحی کودکان به توجه نیاز دارد. در بخش‌های فرهنگی-هنری باید به این امر توجه کرد. برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با هدف تقدیر از سازندگان فیلم کودک برگزار می‌شود و انتظار ما این است خانواده‌ها و مربیان با مراجعه به پلدفرم‌ها و تماشای آنلاین آثار، فضای شادی را تجربه کنند. من به عنوان اولین دبیری که جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به صورت متفاوت تری برگزار می‌کند نواقص را میپذیرم. این مسیر کاملا متفاوت است و شرایط ثابتی ندارد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری بزرگداشت‌ها در حاشیه جشنواره گفت: سی  وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان مفتخر است از دو چهره پیشکسوت و نام اشنای سینمای کودک و نوجوان ایران که افتخارات ارزشمندی برای سینما داشته اند تقدیر کنند و امسال بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کابوزیا پرتوی» را خواهیم داشت که همزمان با این تجلیل بسته آثار این فیلمسازان رونمایی خواهد شد.

تابش با بیان اینکه در جشنواره امسال هیچ مهمان ملی و بین المللی به اصفهان سفر نخواهد کرد، ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های هنری در شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی همچون اصفهان به دیپلماسی شهری کمک میکند. هرساله دیپلماسی شهری در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حاکم بود و هنرمندان بخش بین الملل با سفر به اصفهان با ظرفیت‌های فوق العاده این دیار میشدند.

تماشاخانه سیار راهی مناطق کم برخوردار اصفهان میشود

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره آنلاین اولین تجربه‌‌ای است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان در آن پیش قدم شده است، ادامه داد: مهمترین چالش ما تغییر پارادایم ذهنی سینماگران و منتقدان، هنرمندان و رسانه و .. بود که خوشبختانه طی برگزاری چلسات مختلف و همفکری‌های صورت گرفته این اتفاق افتاد. کودکان امروز در عصر دیجیتال به دنیا آمده‌اند و زیست آنها از ارتباط دیجیتال روان تر از نسل گذشته است. توصیه می‌شود بزرگسالان خود را با حال و هوای بچه ها تطبیق دهند و به صورت مجازی در این دوره از جشنواره حضور داشته باشند. فیلم دیدن در فضای انلاین نیازمند محتوای بومی است و باید توسط گروه های مختلف مورد توجه قرار بگیرد. امسال با برگزاری آنلاین جشنواره و اکران آنلاین فیلم‌ها، فرهنگ‌سازی برای احترام به حق و حقوق هنرمندان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر توجه به کودکان مناق محروم و استفاده از حضور آنان در جشنواره گفت: امسال با هماهنگی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان انجام شد درخواست کرده‌ایم تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخشی از مناطق محروم استان اصفهان حضور داشته و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی فیلم های جشنواره در مناطق محروم اکران شود.

تابش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا در ارتباط با ثمرات تعاملات صورت گرفته در جشنواره دوره گذشته با کشورهای روسیه، پاکستان، عراق و لهستان در زمینه تولید فیلم کودک؛ ادامه داد: به لحاظ رفت و آمد و تولیدات مشترک چنین اتفاقی نیوفتاده است، اما همچون سالهای گذشته پنل‌های مشترکی را با این کشور خواهیم داشت.

وی با اشاره به وضعیت قرمز کرونا در دو استان اصفهان و تهران گفت: فیلمهای سی  وسومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان داروی شده اند و از این بابت نگرانی نداریم. به دلیل اینکه وضعیت اصفهان و تهران قرمز است با تعداد محدودی از افراد به صورت فیزیکی فیلمها را اکران خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز