شهردار اصفهان:

ایجاد سینما در منطقه رهنان، مصداق عدالت فضایی است

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۱۵:۵۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۷۶۵۱۳
ایجاد سینما در منطقه رهنان، مصداق عدالت فضایی است
همزمان با برگزاری سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان مجهزترین و اولین سینمای غرب اصفهان به صورت رسمی با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، قدرت اله نوروزی در مراسم افتتاحیه سینما مهتاب منطقه 11 که با رعایت پروتکل های بهداشتی و در قالب برنامه های افتتاحیه های هفتگی طرح های خدماتی عمرانی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری منطقه 11 شهر اصفهان با تلاش خود، بخش خصوصی و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان فضایی ایجاد کرد که امروز در این منطقه شاهد افتتاح سینما هستیم و این گام بزرگی در حوزه فرهنگی است.

وی با قدردانی از حضور امام جمعه شهر رهنان و روحانیون در این برنامه، گفت: حضور روحانیت در چنین جلسه ای مبین این است که سینما می تواند عامل توسعه و پیشرفت باشد و از طرفی سینما می تواند محل تنویر افکار عمومی شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: می توان به سینما به عنوان یک پایگاه فرهنگی موثر توجه کنیم و قطعا این سینما در منطقه 11 دارای آثار متعددی است.

وی با بیان اینکه راه اندازی این سینما می تواند به حل مسئله ترافیک شهر اصفهان کمک کند، گفت: شهروندان این منطقه دیگر نیاز نیست برای دیدن فیلم به چهارباغ بیایند. البته وقتی یک پایگاه فرهنگی در یک نقطه شهر که مشابه آن وجود ندارد، ایجاد شود ترددها زیاد می شود و باید برای آن تدبیری بیندیشیم که موجب آزار دیگران نشود.  

ساخت سینما در مناطق منشا تحولی برای روشنگری است

نوروزی بیان کرد: شهروندی که بخواهد در چهارباغ به سینما برود وقتش برای آمد و شد تلف می شود و از طرفی تنها بخش کوچکی از مردم می توانند از این فرصت استفاده کنند اما وقتی سینما به محله ای می آید مثل این است که سینما به خانه رفته است.    

وی افزود: شاید خیلی از افراد در منطقه 11 تا کنون به مرکز شهر به قصد سینما رفتن نرفته اند که با افتتاح سینما مهتاب، خانواده ها گرد هم می آیند و منشا تحولی برای روشنگری و حرکت فرهنگی صحیح است.

شهردار اصفهان در زمانی این سینما به بهره برداری می رسد که جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان هم در حال برگزاری و تلاقی این دو حرکت اقدام شایسته ای است. 

وی با اشاره به اینکه ما هر یکشنبه یک افتتاح داشتیم و امروز این افتتاحیه در روز سه شنبه برگزار می شود که علت آن هم تشدید شرایط کرونایی در هفته های اخیر بود، گفت: قول داده بودیم که تاخیرها در این زمینه جبران شود و از همین رو این هفته دو افتتاحیه در شهر اصفهان انجام شد که یکی از آنها یکشنبه هفته جاری برای رویداد بزرگ جشنواره کودک بود و دیگری امروز برای طرح های منطقه 11 است.        

نوروزی تصریح کرد: امیدواریم این افتتاح ها که نتیجه چند سال تلاش عمرانی بوده هر هفته بتواند خدمت جدیدی برای بهره مندی شهروندان ارائه دهد؛ حرکت عمرانی آغاز شده و تداوم دارد و در ماه آینده با حضور برخی مسئولان ملی شاهد افتتاحیه های ملی در شهر اصفهان هستیم.

وی افزود: نمایشگاه بزرگ اصفهان در نوبت افتتاح است، جاده فرزانگان که مورد استفاده قرار گرفته اقدام رسمی برای بهره برداری از آن در کنار پروژه های پل آفتاب و سالن گلستان شهدا به زودی انجام می شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: در برنامه های «هر یکشنبه یک افتتاح» اتفاقاتی داریم که متعلق به یک منطقه نیست و در برخی موارد یک شهر و کشور را در برمیگیرد. 

اجرای پروژه های عمرانی در شرایط کم سابقه اقتصادی ایران 

وی با اشاره به اینکه اگر با شرایط اقتصادی و منطق ریاضی به مسئله نگاه کنیم، تعجب آور است که این تعداد طرح عمرانی با سرعت مسیر خود را طی می کند، گفت: اگر کسی منافع مردم را درنظر نگیرد، نباید الان در زیرزمین شهری بزرگ در حال ساخته شدن باشد و هر سال دو هزار میلیارد تومان برای ساخت مترو به کار گرفته شود اما در این شرایط سخت اقتصادی که تاریخ ایران نمونه آن را به خود ندیده، در شهر اصفهان حرکت های عمرانی تحت عنوان انقلاب عمرانی اجرا می شود.  

نوروزی با گرامیداشت ایام ربیع الاول و روزهای سرشار از سرور و نیز هفته نیروی انتظامی، گفت: همه دست به دست هم داده اند که در کشور هم اتفاقات خوبی رخ دهد. در همین راستا در جلسه برخی مسئولان سه قوه و نمایندگان مجلس تحت عنوان گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بحث های خوبی مطرح کردند تا حرکت درستی برای جلوگیری از رشد شدید تورم صورت گیرد. 

وی افزود: امیدواریم در این شرایط اگر حداقل نمی توان قیمت ها را کاهش داد، بتوان جلوی افسارگسیختگی برای رشد نرخ ها گرفته شود و این جای امیدواری است؛ اگر کمی شرایط عادی شود این موتور قوی حرکت عمرانی به سوی جلو در این شهر در حوزه های مختلف بهتر حرکت خواهد کرد. 

شهردار اصفهان افزود: در این راستا سیاست های اعلامی در برنامه مدیریت شهری، باید جدی تر تلقی شود؛ ما از عدالت فضایی سخن گفته بودیم که یکی از نمونه های آن راه اندازی این سینما است و قول داده بودیم تمرکز امکانات فرهنگی شهر در نقاط مرکزی نباشد که در این راستا تامین نیازهای همه شهروندان در همه مناطق مدنظر است که یک نمونه آن راه اندازی سینمای شهر خوراسگان بود.  

ایجاد امکانات در مناطق شهری به عنوان یک سیاست دنبال می شود

وی افزود: ورزشگاه های منطقه 14 و 13 در حال ساخت است؛ این اقدام نمونه دیگر عدالت فضایی است به این معنا که امکانات شهری به همه مناطق برود تا عدالت تا حدی که مقدور است برقرار شود و مردم دسترسی به امکانات مورد نیاز برای تامین خوارک روانی، روحی و فیزیکی داشته باشند.

نوروزی با تاکید بر اینکه نمی توان بودجه مناطق را با یکدیگر مقایسه کرد و منطقه ای که 600 میلیارد تومان بودجه دارد، باید یک سال 400 میلیارد تومان را به سالن اجلاس اختصاص دهد و این سالن اقدامی بین المللی است، گفت: اگر شرایط مناسبی وجود داشته باشد یک روز روسای جمهور و وزرای خارجه دنیا در این سالن گرد هم می آیند.

وی ادامه داد: همچنین سالن گلستان شهدا با 70 میلیارد تومان از بودجه منطقه شش ساخته می شود.

شهردار اصفهان افزود: اما باید کاری کنیم تا برخی امکانات که می شود در مناطق ایجاد کرد به عنوان سیاست دنبال شود؛ منطقه رهنان از لحاظ داشتن امکانات نسبت به سابقه آن بسیار کمبود دارد چراکه این منطقه نقش موثر در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته است و انسان های برجسته ای در آن زندگی می کنند.

وی ادامه داد: باید راهکارهایی پیدا کنیم تا ورزشگاه به عنوان ضرورت در این منطقه تحقق یابد و کانون های فرهنگی و معابر شهری بهبود پیدا کند. 

نوروزی تاکید کرد: در بودجه های جاری باید تجدید نظر کرد و البته این اقدام آغاز شده است و شهردار منطقه 11 هم پیگیر این موضوع بوده تا برابری در حداقل ها ایجاد شود. 

وی افزود: برای مردم شریف رهنان هرکاری بکنیم کم است. 

 

ارتباط مدیریت شهری با سرمایه گذاران موثرتر و پویاتر شود 

در این مراسم، علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در این شرایط خاص و ویژه از همه افرادی که در مسند مدیریتی هستند، باید قدردانی کنیم چراکه در شرایط امروز جای استراحت نیست و باید حرکت سریع داشت و کسانی که مسئولیت می پذیرند حتما قابل تقدیر هستند.

وی ادامه داد: شرایط کشور سخت و دشوار است و به هر کس که مسئولیت می پذیرد باید کمک کنیم تا موانع را برداریم و دغدغه های او را کم کنیم تا در این مسیر ماموریت خود را هموار ببیند.  

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروز علی رغم تحریم ها راه اندازی فضاهای سینمایی را می بینیم و شاهد این هستیم در شهر اصفهان هر هفته یک افتتاح و گاهی چند افتتاح آن هم در این شرایط اقتصادی با نوسانات قیمتی که نیاز به مقدمات فراوان دارد، رقم می خورد. از همین رو به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر از شهردار اصفهان و همه مدیران تقدیر می کنم. 

وی افزود: از سرمایه گذار این مجموعه که حضور آنها در این کار منجر شد که این طرح به صورت فاخر در اختیار مردم رهنان قرار گیرد، قدردانی می کنم؛ امروز فرصت نداریم برای به دست آوردن بودجه های لازم معطل بمانیم و آسیب های اجتماعی به گونه ای است که اگر منتظر بمانیم تا بودجه تامین شود، حتما ماموریت خود را انجام نداده ایم. 

نصر اصفهانی با بیان اینکه باید ارتباط موثرتر و پویاتری با سرمایه گذاران داشته باشیم و مسیر توسعه و عمران شهر را رقم بزنیم، گفت: باید به عنوان مدیران شهری دیده بانی کرده و امکان سرمایه گذاری را پیدا و استفاده کنیم.

وی افزود: اگر قرار بود شهرداری بدون اتکا به بخش خصوصی این مجموعه را راه اندازی کند این پروژه در اولویت نبود؛ زیرا در شهری که صدها طرح در دست احداث است، اگر بخش خصوصی ورود نمی کرد شاهد برگزاری این مراسم نبودیم.       

سینما مهتاب علی رغم مخالفت های بسیار ساخته شد  

همچنین حمید اشرفی، مدیر منطقه 11 شهرداری اصفهان اظهار کرد: سینمای ایران سینمایی فاخر، چشم نواز و بالنده است که با تحول اجتماعی کشور عجین شده است. به عنوان شهردار منطقه 11 از دو جهت دغدغه فرهنگ شهر را دارم؛ یکی از این جهت که خود را شاگردی در حوزه فرهنگ می دانم که در منطقه ای خدمت می کنم که از توسعه نیافتگی و بی عدالتی رنج می برد و از سوی دیگر تشنه و علاقمند به امید و شادی است و سرمایه انسانی ارزشمند آن با حوزه فرهنگ درآمیخته و آن را پویا کرده است.  

وی ادامه داد: مخالفت های بسیاری برای ساخت سینما مهتاب صورت گرفت و طومارهای زیادی نوشته شد تا اینکه امروز به همت شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر با مشارکت موسسه سینمایی بهمن سبز این مجموعه راه اندازی شد.

مدیر منطقه 11 شهرداری اصفهان افزود: سینما نه تنها یک هنر برجسته بلکه یک رسانه ارتباط جمعی است. 

وی بیان کرد: سینما اگرچه اثری زیبا و هنری است اما به همان اندازه که اهمیت هنری دارد دارای ارزش رسانه ای و ارتباطی است و می تواند در دنیای آشوبناک فعلی زبانی جهانی برای گفت و گو میان فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها فراهم کند.  

اشرفی افزود: انسان با فیلم، مرغ خیال خود را به پرواز درمی آورد و زمینه ای پیدا می آورد تا خواسته ها و دیدگاه های خود را با دیگران به اشتراک گذارد و در دنیای دیگرگون آنها مشارکت کند. 

وی ادامه داد: پژوهش های سینمایی نشان داده سینما نقشی بی بدیل در شناساندن لایه های زیرین جامعه دارد اگرچه نمی توان شرایط اجتماعی یک جامعه متکثر را در یک فیلم محدود بازنمایاند اما بازبینی مجموعه ای از فیلم ها می تواند به سان آیینه ای روشن باشد.

مدیر منطقه 11 شهرداری اصفهان از تلاش های مهدی مقدری، عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان برای راه اندازی مجموعه مهتاب قدردانی کرد.

ترافیک رهنان نیازمند توجه ویژه  

در ادامه مراسم، حجت الاسلام محمدی امام جمعه رهنان، اظهار کرد: هرچند راه اندازی سینما مهتاب کمک به ترافیک شهر اصفهان می کند اما باید مراقب باشیم این مجموعه، باعث ایجاد ترافیک در محل نشود چراکه ترافیک رهنان هم اکنون با مشکل مواجه است و امیدواریم مردم هم با همراهی شهرداری برای تامین پارکینگ کمک کنند.

وی افزود: جایگاه سینما به عنوان یک هنر متعالی بر کسی پوشیده نیست اما سیستم پخش فیلم ها از ابتدای کار هویت منطقه را مدنظر داشته باشند چراکه اگرچه برخی فیلم ها مجوز گرفته اند اما با فرهنگ برخی مناطق همخوانی ندارد.   

امام جمعه رهنان ادامه داد: منطقه رهنان شهیدپرور و عالم پرور است و این نکته باید مدنظر موسسه بهمن سبز که در راه اندازی این سینما مشارکت داشته است، باشد.  

وی افزود: خیابان کاتب اصفهانی هم بنا به درخواست مردم راه اندازی می شود و بابت پاسخ به این دغدغه مردم از شهرداری قدردانیم اما در محدوده مرکزی رهنان یک خیابان مناسب وجود ندارد که برای این مشکل باید چاره اندیشی شود؛ رهنان رنج دیده و از عدالت شهری محروم مانده است.

حجت الاسلام محمدی گفت: رهنان باید به صورت ویژه دیده شود چراکه وظیفه خود را در هشت سال دفاع مقدس و دوره های مختلف انجام داده است اما شهرداری آن از نظر درآمدی در حداقل است. 

وی با اشاره به بودجه 43 میلیارد تومانی منطقه، اظهار کرد: مردم این منطقه محروم هستند و به آنها فشار وارد می شود که باید حمایت شوند.

گفتنی است، در مراسم امروز، همچنین عملیات عمرانی خیابان کاتب اصفهانی در منطقه 11 حدفاصل خیابان امام رضا (ع) و شهدای لیمجیر آغاز شد. 

 

نظر شما
پرونده ویژه