خبرگزاری برنا بررسی می‌کند؛

زخم کهنه حاشیه نشینی، این بار با انتشار تصویر جسد یک نوزاد سرباز کرد

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۰۷:۵۷:۴۳
کد خبر: ۱۰۷۷۹۸۳
زخم کهنه حاشیه نشینی، این بار با انتشار تصویر جسد یک نوزاد سرباز کرد
در پی انتشار تصاویر جسد یک نوزاد در حاشیه شهر اصفهان، این خبر ‌بازتا‌ب‌ها و اظهار نظرات گوناگونی را در پی داشت، گفتنی است بخش گسترده‌ای از این بازتاب‌ها برا این باورند که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد و مسئولین تا دیر نشده است چاره‌ای برای حاشیه نشینان شهر بیاندیشند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ اخیرا یکی از فعالان اجتماعی شهر اصفهان، تصویری را منتشر کرد که احساسات شهروندان اصفهانی را جریحه دار کرد. تصویر، جسد نوزاد بود که بر روی خاک های سرد حاشیه شهر اصفهان بر اثر جبر روزگار مظلومانه جان داده بود و جای دندان سگ‌های ولگرد هم روی تن این جنین دیده می‌شد. تا پیش از این، تصاویر جنین‌های مرده اکثرا از طریق خبرگزاری‌های فرانسوی در سطل‌های زباله شهرهای این کشور دیده شده بود اما این بار، این تصاویر در کمال ناباوری در شهری رسانه‌ای شد که گفته می‌شود درحال پیوستن به شهرهای جهانی دوستدار کودک است.

این اتفاق ناگوار چند روزی است زنگ خطری جدی را برای مسئولان، فعالان اجتماعی و مردم ایران به صدا در آورده  تا جایی که عضو مجلس خبرگان رهبری در این مسئله ورود کرده اما برخی از مسئولین استانی همچنان معتقدند صحت و سقم جان دادن یک نوزاد در حاشیه شهر اصفهان تایید نشده است. در این خصوص گزارشی که در ادامه می‌خوانید به بررسی اظهارات برخی از مسئولین می‌پردازد.

کارتن خواب3

بهزیستی از وجود زنان کارتن خواب مطلع بوده است

جمعه دوم آبان ماه  سال جاری، سید امیر هاشمی نژاد، جهادگر و فعال اجتماعی، تصویری از جسد جنین رها شده در حاشیه شهر اصفهان را منتشر می‌کند که جای دندان‌ سگ های ولگرد بر روی بدن وی آشکار است؛ این فعال اجتماعی می‌گوید: در بازدید چندماه قبل معاون اداره کل بهزیستی از این منطقه، به وی در خصوص وجود چند زنان کارتن خوابی که باردار هستند هشدار داده است و اگر پیگیری به درستی انجام می‌شد شاهد این اتفاق نبودیم.

در رابطه با این امر مجتبی ناجی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در مصاحبه‎‌ای گفت: از زمانی که مطلع شدیم این پیام در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است، از طریق مراجع مربوطه برای شناسایی هویت منشأ این پیام پیگیری و اقدام کردیم و سپس تلاش شد با فرد منتشر کننده تصویر ارتباط برقرار کنیم تا راجع به صحت و سقم این تصویر بررسی به عمل آید، اما تاکنون هیچ تماس و پیامکی را پاسخ نداده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر منشأ خبر حسن نیت داشت حتما با دستگاه های حمایتی همچون بهزیستی برای بررسی ابعاد این موضوع همکاری می‌کرد، ادامه داد: این موضوع از ابعاد مختلف بررسی شده و حتی از دستگاه‌های اجرایی دیگر پیگیری کرد‌ه‌ایم که آیا چنین موردی گزارش شده یا خیر؟ ولی تاکنون چیزی پیدا نکرده‌ایم و فردی که منشأ خبر بوده نیز هیچ توضیح تکمیلی ارائه نکرده است.

ناجی خاطرنشان کرد: خبری که در فضای مجازی منتشر شده شفاف و کامل نیست تا بتوان صحت آن را پیگیری کرد، بنابراین برای اطمینان از این خبر مکاتبه‌ای با پلیس فتا داشته‌ایم ولی تاکنون مولفه‌هایی که ابعاد این خبر را تایید کند کافی نیست.

در ادامه سید امیر هاشمی نژاد در پاسخ به اظهارات معاون امور اجتماعی عنوان کرد: با چه استنادی در رسانه‌ها اعلام کرده‌اید که بنده پاسخگوی شما نبوده‌ام؟ چندین بار بنده با جناب ناجی تماس گرفته‌ام که چند کودک در پاتوق‌ها رها شده اند و از آن ها سو استفاده ابزاری می‌شود و حتی قبل تر هم تذکراتم را نسبت به خانم های باردار کارتن خواب داده بودم.

جسد جنین به پزشکی قانونی انتقال داده شد

این درحالی است که در شامگاه همان تاریخ ولی الله نصر اصفهانی سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان در مصاحبه تلفنی اظهار کرد: بر اساس گزارشی که امروز صبح به دست همکاران ما در اداره کل بهزیستی استان اصفهان رسید، متاسفانه متوجه شدیم ظاهرا در روز پنجشنبه نوزادی در یکی از مناطق حاشیه نشین رها شده بود که جسد این نوزاد توسط نیروی انتظامی به پزشکی قانونی انتقال داده شده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه در مناطق حاشیه نشین استان با هماهنگی‌هایی که با شهرداری‌های مناطق و استانداری انجام داده‌ایم، پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه نشین ایجاد شده است، قرار بر این شد تمام جوانب این موضوع مورد مطالعه میدانی قرار گیرد تا مشخص شود این نوزاد که هویت نا‌معلومی دارد به چه شکل در آن محل رها شده است.

کارتن خواب2

دستگاه‌های دولتی خود را به خواب زده اند

در ادامه محسن انصاری، مدیر گرمخانه پایان کارتن خوابی امید با توجه به کمبود گرمخانه در استان اصفهان برای بانوان به خبرنگار برنا، گفت: حدود چهارسال است که گرم خانه‌ای برای بانوان راه اندازی شده است همچنین از سال گذشته، مرکز مردم نهاد دیگری برای بانوان تاسیس شد اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا در حال حاضر از اسفند سال گذشته در هر دو مرکز پذیرش نداشته‌ایم.

وی در خصوص پذیرش زنان باردار عنوان کرد: در سه سال گذشته پذیرای بیش از ده زن باردار در مرکز بوده‌ایم که با حمایت‌های مرکز، زایمان موفقی داشته‌اند اما به سبب عدم توانایی نگه‌داری از فرزندان، سرپرستی این کودکان به بهزیستی سپرده شد.

مدیر گرمخانه پایان کارتن خوابی امید در خصوص پیدا شدن جسد یک جنینی در حاشیه شهر اصفهان تصریح کرد: اگر در شهر به دنبال این گونه موارد باشیم تعداد آن ها کم نیست و من نمی‌خواهم دستگاهی را محکوم کنم اما کوتاهی‌‌ها در این زمینه بسیار است و به نوعی با افراد کارتن خواب در جامعه بی‌رحمانه رفتار می‌شود.

انصاری تاکید کرد: در مورد زنان و مردان کارتن خواب کوتاهی‌ها همواره قابل مشاهده است و دستگاه‌های دولتی خود را به خواب زده اند و باید گفت نمی‌شود وضعیت کارتن خوابان را پنهان کرد، زمانی که می‌گفتیم در شهر کارتن خواب وجود دارد باور نمی‌کردند اما ناگفته نماند که در شش سال گذشته بیش از 6 هزار بی خانمان که 600 نفر آنها زن بودند را اسکان داده‌ایم و همچنین باید بدانید که هیچ خدماتی از هیچ دستگاهی به این گرمخانه نشده و کمک های مردمی هم به طرز چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

کارتن خواب1

 نگاه به حاشیه نشینان مقطعی و هیجانی است

همچنین کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی ایران و رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی در مصاحبه‌ای گفت: متاسفانه نگاهی که به مناطق حاشیه نشین وجود دارد نگاه مقطعی و براساس شرایط روز و تصمیمات هیجانی است، هربار اتفاقی می افتد، اقدامات سطحی در قالب یکسری جلسات بی اثر در دستگاه های متولی انجام می شود و بعد از آن همه چیز به فراموشی سپرده می شود.

وی تاکید کرد: نمی توانیم با همان نقشه راهی پیش برویم که در ۴۰ سال گذشته نتیجه ای نگرفته و روز به روز بر تعداد افراد آسیب دیده در مناطق حاشیه نشین افزوده می شود. وقتی خانمی از خانه طرد شده، بیکار است، کارتن خواب است، اعتیاد دارد و باردار هم هست بعید نیست جنازه بچه ای در بیابان رها شود و این فاجعه رقم بخورد.

محمدی با ابراز تاسف خاطرنشان کرد: پیدا شدن جنین رها شده در حاشیه شهر اصفهان فاجعه ای است که رسانه ای شده، اما اتفاقات ناگواری در این مناطق می افتد که بسیاری از آنها اصلا به فضای رسانه ای راه پیدا نمی کند، اما این مورد زنگ خطری را برای همه دستگاه های مرتبط با این موضوع به صدا درآورد.

در همین خصوص سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در نشستی ابعاد این موضوع را بررسی و طی یک تماس تلفنی با دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان اصفهان، نکات لازم را جهت پیگیری سریع این موضوع بیان نمود تا دیگر شاهد اینگونه حوادث در استان نباشیم، اما این در حالی است که صبح امروز، عباس رضایی استاندار اصفهان کارتن خواب بودن مادر این نوزاد را در حد ادعا دانست و دستور داد ابتدا صحت و سقم این ماجرا بررسی شود.

به گزارش برنا، بر مسئولین استانی و کشوری پوشیده نیست که روزانه در مناطق حاشیه نشین هر کلان شهر چه اتفاقات ناگواری رقم می‌خورد که در این شرایط انتظار می‌رود پیش از وقوع، علاج واقعه کنند و به جای بازخواست انتشار دهندگان این گونه تصاویر، افرادی را که در انجام وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند مورد پیگرد قرار دهند و پس از مشاهده ناهنجاری های اجتماعی به دنبال پاک کردن صورت مسئله نباشند.

 

گزارش از پارسا راستگو خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز