انتشار شماره جدید فصلنامه اخلاق با رویکرد اخلاق هنجاری و فرا اخلاق

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۶:۰۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۸۴۰۳۶
انتشار شماره جدید فصلنامه اخلاق با رویکرد اخلاق هنجاری و فرا اخلاق
رییس پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: شماره 60 فصلنامه اخلاق منتشرو در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان در گفت و گویی اظهار داشت: در پژوهش های معاصر، نگرش دانشمندان به دانش اخلاق با نگرش دانشمندان سلف به این دانش متفاوت است.

وی افزود: در گذشته مبحثی به نام فلسفۀ اخلاق وجود نداشت و دانش اخلاق به اخلاق هنجاری منحصر بود، در حالی که در پژوهشهای امروزی، اخلاق به سه بخش اخلاق توصیفی، اخلاق هنجاری و فرا اخلاق تقسیم می گردد.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده گفت: در اخلاق توصیفی داوری راه ندارد و اخلاق یک دین یا یک قوم یا یک ملت و یا فرد خاصی به شیوۀ تاریخی تبیین میشود.

وی تصریح کرد: مهمترین بخش اخلاق، اخلاق هنجاری است که در گذشته، قواعد اخلاقی و راه کسب فضایل و پرهیز از رذایل اخلاقی را بیان می‌کرد و اکنون، با گستردگی بیشتر، به اخلاق کاربردی و حرفه‌ای و موضوعات جدید نیز می‌پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدیان گفت: فرا اخلاق به یک معنی همان فلسفۀ اخلاق است که با شیوه‌ای نقادانه به بازتعریف بنیان‌های اخلاق و خوب و بد و باید و نباید که از دیدگاه دانشمندان سلف اخلاق پذیرفته شده بود روی آورده است.

وی عنوان داشت: در این شماره، چهار مقالۀ «الگوی عفاف برمبنای تحلیل محتوایی سوره نساء»، «پیامدشناسی حسد از منظر قرآن و روایات»، «سورۀ حجرات (سورۀ اخلاق) الگویی برای زندگی خانوادگی» و «اخلاق حرفه ای معلمی و تأثیر نگرش صحیح در پرورش متربی»، در بخش اخلاق هنجاری، و دو مقالۀ «مدیریت سود به‌منزلۀ موضوعی اخلاقی با توجه به نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ» و «تحلیل رابطۀ رویکرد اخلاق فلسفی اسلامی با فلسفۀ اخلاق معاصر» در بخش فرا اخلاق یا فلسفۀ اخلاق جای می‌گیرند.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده در پایان گفت: با توجه به گستردگی دانش اخلاق در پژوهشهای معاصر ضرورت دارد فرهیختگان علاقه‌مند به دانش اخلاق، همۀ حوزههای این دانش را با بهره از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی بکاوند و گسترش علوم انسانی را در این عرصه نمایان سازند.

علاقه مندان برای تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این شماره از فصلنامه می توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.Aakhlagh.Morsalat.ir و پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز