احیای زاینده‌رود با توقف بارگذاری‌های غیرقانونی

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۰:۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۰۸۵۴۷۸
احیای زاینده‌رود با توقف بارگذاری‌های غیرقانونی
توقف بارگذاری‌ها و برداشت‌های غیرقانونی برای احیای رودخانه زاینده‌رود، شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران ضروری است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ حشمت‌الله انتخابی، دبیر شورای هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست اصفهان گفت: بر اساس مصوبه سیزدهمین جلسه شورای عالی آب که به امضای وزیران نیرو و جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و استانداران چهار استان همجوار رسید، مقرر شد کل حجم آب حاصل از آورد طبیعی این رود و تونل اول کوهرنگ فقط به حقابه‌داران، سهم‌آبه‌بران، محیط زیست رودخانه و تالاب گاوخونی اختصاص یابد و بخش‌های دیگری از جمله صنعت، آشامیدنی (جز ۳۰ میلیون مترمکعب آشامیدنی اصفهان) از آن برداشت نشود.

وی افزود: این مصوبه به صراحت کل حجم زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ را متعلق به حقابه‌داران و سهم‌آبه بران، محیط زیست رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی می‌داند اما سال‌هاست که این مهم زیر پا گذاشته می‌شود. برگرداندن حوضه آبریز و رودخانه زاینده رود به روال قبلی و پیش از این همه تخصیص‌های غیراصولی و غیرقانونی که جزو حوضه نبودند خواسته اصلی مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست است.

انتخابی خاطرنشان کرد: در همین ارتباط شورای هماهنگی سازمان‌های محیط‌زیست استان به تازگی نامه‌ای به استاندار اصفهان ارسال کرد که در آن پیرامون لزوم هرچه سریعتر اعلام برنامه زمان‌بندی احیای زاینده‌ رود بر اساس اجرای تعهدات دولت و توقف هرگونه بارگذاری بر روی این ‌رود تاکید شده است.

نظر شما