مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان:

نیم هکتار از عرصه‌ کوه نخودی با استفاده از فناوری گراوسیس درختکاری شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۹:۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۸۹۶۰۹
نیم هکتار از عرصه‌ کوه نخودی با استفاده از فناوری گراوسیس درختکاری شد
مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان گفت: برای نخستین بار فناوری گراوسیس با استفاده از واترباکس در کوه نخودی در عرصه ‌ای به وسعت نیم هکتار به صورت پایلوت بکار گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ وحید صلواتی در مراسم کاشت درختچه ‌های کم نیاز آبی با فناوری گراوسیس و استفاده از واترباکس در کوه نخودی اصفهان با اشاره به اینکه پارک طبیعی شرق، حدود یک چهارم مساحت فضای سبز شهرداری اصفهان را شامل می‌شود، اظهار کرد: این پارک از کارخانه قند و در حاشیه بزرگراه شرق آغاز شده و تا رودخانه زاینده‌رود در منطقه فیزادان و سازمان آرامستان ‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: پارک طبیعی شرق با حدود سه هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت، دومین محور گردشگری اصفهان می ‌شود.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان با اشاره به ۵۰ هکتار دیم‌کاری در کمربند شرق اصفهان، تصریح کرد: سال گذشته در محدوده جنگل ‌های شرق اصفهان طرح کاشت گونه ‌های مقاوم کم ‌نیاز به آب اجرا شده است که امیدواریم با بارش نزولات آسمانی شاهد به بار نشستن این نهال های دیمی از جمله گونه اسکوپاریا (بادام کوهی) باشیم.

وی افزود: برای کاهش بار پارک کوهستانی صفه و توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و اجتماعی، نیاز بود پارک کوهستانی دیگری ایجاد شود که با توجه به ظرفیت ‌های بالقوه در شرق اصفهان، پردیس اشراق در پارک طبیعی شرق ایجاد شده است.

صلواتی با بیان اینکه عرصه دو هزار و ۴۰۰ هکتاری تحت مالکیت شهرداری در پارک طبیعی شرق، شامل پارک‌های خانواده، کوهستانی، طبیعی و پارک حفاظتی و پردیس علم و فناوری است، افزود: فضای سبز شرق ۷۰۰ هکتار است که با احتساب میدان مرکزی میوه و تره بار و باغ رضوان یک هزار هکتار پارک طبیعی شرق اصفهان را فضای سبز تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: آب فضای سبز این پارک در ابتدا از چاه‌ های شهرداری و شخصی، کانال آب گورت و کانال انتقال آب جی شیر تأمین می‌شد که به ‌دلیل کاهش منابع آب و ضرورت استفاده از پساب از طریق پساب تصفیه‌ خانه جنوب و پساب تصفیه شده سپاهان شهر نیز تأمین می‌شود.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان بیان کرد: کوه نخودی در کنار میدان میوه و تره‌بار و شهربازی رویاها همانند پارک کوهستانی صفه، ظرفیت‌های گردشگری و فضای سبز بی‌بدیلی دارد که با ساماندهی و اجرای طرح بوستان اشراق، می‌توان کوه‌نخودی را به مکان گردشگری تبدیل کرد.

وی افزود: همانطوری که از ناژوان به عنوان ریه تنفسی اصفهان نام برده می‌شود، پارک طبیعی شرق اصفهان هم می‌ تواند از آلودگی‌ های منطقه شرق بکاهد.

صلواتی اظهار کرد: همچنین سالن بین‌المللی و همایش ‌ها، نمایشگاه بین‌المللی، بازار بین‌المللی گل و گیاه، میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار، شهربازی رویاها و کوه‌نخودی در محدوده پارک طبیعی شرق اصفهان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرحله نخست پردیس اشراق واقع در کوه نخودی به بهره‌برداری رسید و اجرای مرحله دوم آن در انتظار حضور مشارکت‌کنندگان و انتخاب پیمانکار است، گفت: با ساماندهی و اجرای مراحل بعدی پردیس اشراق، می‌توان این منطقه را به مکان گردشگری تبدیل کرد.

مدیر پارک طبیعی شرق اصفهان افزود: دو هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی شرق اصفهان با ۷۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند شرق اصفهان وجود دارد که باعث پیشگیری از ورود ریزگردها به شهر شده است.

وی با بیان اینکه گراوسیس می‌تواند نگه دار خوبی برای گیاهان و درختان باشد، اظهار کرد:۵۰ هکتار در کمربند شرق اصفهان دیم کاری شده است و برای نخستین بار فناوری گراوسیس با استفاده از واترباکس در کوه نخودی در عرصه‌ای به وسعت نیم هکتار به صورت پایلوت بکار گرفته شد که امیدواریم نتایج مطلوبی داشته باشد.

صلواتی گفت: ساماندهی شرق اصفهان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد البته منطقه چهار شهرداری نظارت قابل توجهی بر فضای سبز ایجاد شده داشته است؛ همچنین پروژه توسعه شرق در مناطق ۱۵، چهار و شش درگیر شده که توجه به ایجاد این فضای سبز باعث می‌شود از ورود ریزگردها جلوگیری شود.

فاز دوم پردیس اشراق اجرا می شود

رضا اخوان، مدیر منطقه چهار شهر اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: مطالعات پروژه پردیس اشراق که به عنوان یک منطقه ویژه گردشگری، رفاهی، تفریحی و خدماتی شهر در محدوده شرق واقع شده، توسط دو مشاور انجام شده است؛ با تکمیل فازهای مختلف پردیس اشراق، این مکان یکی از مراکز مشابه مجموعه کوه صفه با امکانات خاص و به‌روز و مکان گردشگری و رفاهی مناسبی برای شهروندان مناطق شرق اصفهان خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته مطالعات مربوط به پروژه پردیس اشراق در کوه نخودی انجام شده است و فاز نخست آن شامل لندسکیپ، محوطه سازی و فضای سبز اجرا شده و فاز دوم این پروژه در مرحله تکمیل طراحی است و به زودی فراخوان مناقصه آن برگزار می‌شود.

مدیر منطقه چهار شهر اصفهان تصریح کرد: در راستای استفاده از مجموعه فناوری ‌های جدید کاشت درختان، فناوری گراوسیس با استفاده از واترباکس برای کاشت ۲۰۰ اصله درختچه کم نیاز آبی در کوه نخودی استفاده شد.

وی اظهار کرد: سال گذشته این اقدام در کوه صفه شده و اجرای آن در کوه نخودی به عنوان دومین مرحله استفاده از این فناوری در اصفهان است، با توجه به شرایط اقلیمی شهر و منطقه چهار، برآیند استفاده از این فناوری نوین موفقیت‌آمیز باشد تا در سال آینده نیز توسعه و گسترش آن را شاهد باشیم.

فناوری گراوسیس ۹۰ درصد آب کمتر از آبیاری قطره‌ای مصرف می کند

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان، نیز اظهار کرد: با انتخاب فناوری گراوسیس با استفاده از واترباکس در زمینه کاشت و توسعه فضای سبز در نقاط مناسب در استفاده از منابع آبی صرفه جویی ایجاد می شود، از همین رو انتخاب فناوری گراوسیس با استفاده از واترباکس ابتدا به صورت پایلوت در منطقه کوه صفه اجرا شد و این بار در منطقه کوه نخودی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: فناوری گراوسیس در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت هلندی گراوسیس ابداع شد و به جهانیان معرفی شد و ضمن اجرای موفق در بیش از ۳۰ کشور جهان که دارای شرایط سخت آب و هوایی هستند، برنده ده‌ها جایزه معتبر بین المللی نیز شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: رکن اساسی برای موفقیت در اجرای پروژه، انتخاب نوع درخت متناسب با اقلیم، میزان بارندگی سالانه، رطوبت نسبی و تبخیر منطقه کاشت و در یک جمله انتخاب درختان بر اساس توان محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه اصول چهارگانه این روش استفاده از نهال سالم و دارای ریشه اولیه یا اصلی، استفاده از قارچ میکوریزا در جوار ریشه نهال، خودداری از دستکاری خاک و بهم زدن آن و نصب سامانه واترباکس پس از کاشت نهال روی آن است، اظهار کرد: در درختکاری با استفاده از روش زیست محیطی گراوسیس بدون استفاده از آبیاری میزان بقای نهال‌ ها بیش از ۹۰ درصد خواهد بود و در مقایسه با سیستم آبیاری قطره‌ای ۹۰ درصد آب کمتر مصرف می‌شود.

نظر شما