بازوانِ پیش برنده فردا

صندوق توسعه و پژوهش فناوری، نهاد پیشران توسعه

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۴:۵۵:۱۴
کد خبر: ۱۰۹۱۲۰۰
سایه پررنگ ایده‌های توسعه پایدار امروز در قالب گفتمان‌های نوین توسعه بر مبنای فناوری‌های هایتک و شکل‌گیری اکوسیستم‌های سالم اقتصادی در فضای رقابتی ناشی از تحولات دهکده جهانی به فضایی عینی بدل شده‌اند، اتاق‌های فکر، پژوهش‌های خود را بر آینده‌نگری معطوف کرده‌اند و در کنار آنان صندوق‌های پژوهشی، به‌مثابه بازوان قدرتمند توسعه، امروز را با زاویه دید فردای محتمل و مطلوب می‌سازند

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ قرنی که در آن به سر می‌بریم اگرچه به‌نوعی ادامه منطقی تحولات اقتصادی و اجتماعی سده بیستم است اما از منظر معنا و عمق نظریاتِ توسعه، تفاوت‌های شگرفی با سال‌های پایانی هزاره دوم دارد، تفاوت‌هایی که شاید پیش‌تر فقط لابه‌لای کتاب‌های قطور نظریه‌پردازان یا در سطرهای نانوشته‌ای قابل‌مشاهده بود که ایده پردازان آینده‌پژوه از آن تحت عنوان موج چهارم نام می‌بردند، سایه پررنگ ایده‌های توسعه پایدار امروز در قالب گفتمان‌های نوین توسعه بر مبنای فناوری‌های هایتک و شکل‌گیری اکوسیستم‌های سالم اقتصادی در فضای رقابتی ناشی از تحولات دهکده جهانی به فضایی عینی بدل شده‌اند، اتاق‌های فکر، پژوهش‌های خود را بر آینده‌نگری معطوف کرده‌اند و در کنار آنان صندوق‌های پژوهشی، به‌مثابه بازوان قدرتمند توسعه، امروز را با زاویه دید فردای محتمل و مطلوب می‌سازند و مسیر پیش روی جوامع توسعه‌خواه را برای رسیدن به توسعه پایدار هموارتر می‌کنند، پژوهش و کسب دانش برای طراحی فرآیندهای فناوری محور ازجمله روندهای پرقدرت حاکم بر رویه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری به شمار می‌آیند که کارآفرینی را به‌مثابه ارزش‌آفرینی و پژوهش را ابزاری کارآمد برای شکستن بن‌بست‌ها و محدودیت‌های مالی یادانشی فرض کرده‌اند.

اینجا در اصفهان، شهری که مرکز استان اول صنعتی کشور و یکی از بسترهای اصلی توسعه آن است، سال‌های نسبتاً طولانی از تشکیل یکی از نهادهای اصلیِ بسترساز در مسیر توسعه پایدار می‌گذرد، صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان اصفهان در مقام پیش برنده فرآیندهای خلاقانه کسب‌وکار، نقش مهمی در تشکیل زیست‌بوم‌های مبتنی بر پژوهش و فناوری‌های سطح بالا (هایتک) ایفا کرده است.

با همه این‌ها، نزدیک شدن به موعد برگزاری یکی از رویدادهای مهم و امیدبخش عرصه‌های استارت آپی استان اصفهان بانام رویداد زاینده‌رود، خبرگزاری برنا را بر آن داشت تا در گفتگویی با احمد وَرد مدیرعامل صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان اصفهان، به بررسی عملکرد این نهاد توسعه‌ای و زوایی مختلف رویداد زاینده‌رود بپردازد، در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

در آغاز توضیح دهید صندوق توسعه پژوهش و فناوری استان اصفهان در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند و چه ارتباطی با کسب‌وکارهای نوین و استارت آپ ها دارد؟

صندوق پژوهش و فن‌آوری استان اصفهان قدمتی 14 ساله در اکوسیستم کارآفرینی ایران دارد و تاکنون صدها تیم استارتاپی و دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای گوناگون از تسهیلات و خدمات این صندوق استفاده کرده‌اند.

در طول مدتی که مدیریت این صندوق را برعهده‌گرفته‌اید، از چه طرح و پروژه‌هایی حمایت کرده‌اید؟ جهت‌گیری شما در برگزیدن طرح‌های مورد حمایتان به کدام سو بوده؟ به‌عبارت‌دیگر جهت‌گیری حمایتی صندوق چه سویه‌ای دارد؟ تنها حمایت مالی است یا پیگیر کالا، خدمات یا تحقیقات تولیدشده نیز هست؟

این صندوق از سال 95 و با تغییر مدیریت و اخذ رویکرد و استراتژی جدید خود به‌طور پیوسته در حال افزایش سرمایه بوده و طی دو مرحله به افزایش سرمایه 36 برابری دست‌یافته است.

از اواسط سال 98 با تغییر و همراهی هیات مدیره جدید و افزایش سهام دانشگاه‌ها و جایگزینی با سهام دولت فرایند افزایش سرمایه شتاب گرفته و این صندوق را به نهاد مؤثرتری نسبت به قبل تبدیل نموده است.

 درنتیجه دو مرحله افزایش سرمایه و البته انعقاد تفاهم‌نامه عاملیت با معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی این صندوق موفق به جذب ده‌ها میلیارد تومان جهت کمک به استارت‌آپ‌های اصفهانی گردید و به رفع نیاز مالی اکوسیستم نزدیک شد. صندوق اصفهان با داشتن بیش از 90 سهامدار حقیقی و حقوقی نمادی از یک جامعه کوچک فعالین اقتصادی اصفهانی است که تاکنون صدها شرکت از مواهب آن برخوردار شده‌اند.

صندوق اصفهان به‌طور پیوسته در حال نوآوری بوده و با ورود به بازارهای جدید جذب سرمایه راه‌های مختص به خود ارائه داده تا تنوع نیازهای مالی اکوسیستم اصفهان را تأمین کند.

همچنین باید گفت که این صندوق مشارکت‌های جدی با نهادهای مؤثر استان داشته و عضویت در هیات اجرای منطقه ویژه فناوری و مراکز رشد دانشگاهی رادار است.

در این مورد خاص رویدادی مهم به نام زاینده‌رود برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوین به‌حساب می‌آید، چه مدل کسب‌وکارهایی ازنظر شما بخت بیشتری برای موفقیت دارند و حمایت‌های شما چه تأثیری می‌تواند بر شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصادی مبتنی بر پژوهش و فناوری داشته باشد.

در ادامه فرایندهای توسعه‌ای صندوق در سال 99 و برای تسریع فرآیند مذکور، هم‌اکنون این صندوق با مشارکت رویداد ملی 100 استارت آپ قرار است محور برگزاری رویدادی بانام زاینده‌رود در استان اصفهان گردد. در این رویداد قرار است تیم‌های مستعد استارتاپی به مرحله سرمایه پذیری ورود کنند.

این رویداد در روز 6 آذرماه در اصفهان برگزار خواهد شد و تیم‌های استارتاپی داوطلب می‌توانند در این رویداد سرمایه‌گذاری، مشارکت کنند. پیش‌بینی حدود 200 استارت آپ اصفهانی در این رویداد ثبت‌نام کنند و پس از بررسی اولیه 50 استارت آپ به مرحله داوری ورود کنند و از جمع این 50 استار آپ 30 استارت آپ موفق به اخذ سرمایه خواهند شد. میزان سرمایه ورودی به این رویداد را 10 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

باید توجه داشت اصفهان بستر استارت‌آپ‌های موفقی است که با برگزاری این رویداد تعداد این استارت‌آپ‌ها ازلحاظ کمی و کیفی پیشرفت زیادی خواهد نمود.

شایان‌ذکر است که خانه نوآوری، شتاب‌دهنده هاب، اتاق بازرگانی و ... از دیگر مشارکت‌کنندگان این رویداد هستند.

با توجه به افول قالب‌های سنتی کسب‌وکار و شکل‌گیری منظومه‌های اقتصادی حول محور اقتصاد دیجیتال، پیش‌بینی می‌کنید با توجه به تحولات جهانی فناوری، فکر می‌کنید صندوق متبوع شما چه نقشی می‌تواند در آینده اقتصادی استان و اتصال آن بازارهای نوظهور جهانی داشته باشد؟

اصلی‌ترین فعالیتی که هر بخش از اکوسیستم کارآفرینی به عهده دارد انتقال پیام مناسب از کنش‌های موجود در فضای نوآور به فضای سنتی است. کسب‌وکارهای سنتی هنوز باور ندارند که حضور یا عدم حضورشان در فضای مجازی تعیین‌کننده بقا یا عدم بقایشان است. اصلی‌ترین رسالت اکوسیستم، انتقال این پیام است. ما در تلاش هستیم که سرمایه‌گذاری به سبک خطرپذیر را تبدیل به یک فرهنگ نهادینه کنیم. این‌گونه سرمایه‌گذاری، اقتصاد بسیاری از کشورها را متحول کرده و رشد اقتصادی چشمگیری را برای آن‌ها به ارمغان آورده. ما نیز با افزایش سرمایه مداوم در حال سرمایه‌گذاری بر روی استارت آپ ها هستیم تا با به ثمر رسیدن آنان نمونه‌هایی عینی به سرمایه‌گذاران حوزه سنتی معرفی کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز