رهگیری بیش از ۲۰۰۰ هزار فرد مشکوک به کرونا در کاشان

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۱۱:۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۱۰۴۷۳۵
رهگیری بیش از ۲۰۰۰ هزار فرد مشکوک به کرونا در کاشان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: طی یک هفته گذشته برای بیش از 2000 نفر از اطرافیان بیماران و افراد مشکوک توسط تیم‌های مراقبتی، ره‌گیری و مراقبت صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، سید علی‌رضا مروجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: پس از ۳ مرحله غربالگری کووید-۱۹ (مرحله اول اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹- مرحله دوم اردیبهشت و خرداد ۹۹- مرحله سوم مرداد تا مهر ۹۹) مرحله چهارم غربالگری به‌ صورت محله و خانواده محور مزین به نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با مشارکت تمامی سازمان‌ها از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری، هلال‌احمر و ...از ابتدای آذر ماه آغاز شده است.

وی اظهار کرد: تفاوت این مرحله با مراحل قبل در پیگیری حضور و حضور تیم‌های مراقبتی مراقبین سلامت، پرستاران و پزشکان حوزه معاونت بهداشت در قالب تیم‌های مراقبتی در منازل افراد دارای بیماری کووید ۱۹ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه که پس از حضور در خانوارها از اطرافیان بیمار مبتلا تست سریع تشخیص کرونا گرفته‌شده و در عرض ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت پاسخ به افراد اعلام می‌شود، اضافه کرد: همچنین آموزش‌های لازم در خصوص ضدعفونی، قرنطینه و جداسازی در منزل و مشاوره‌های روانشناسی و تغذیه صورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه، در این راستا طی یک هفته گذشته به‌ صورت حضوری به ۳۷۰ خانواده دارای فرد مبتلا مراجعه شده و از ۶۱۰ نفر از اعضای خانوار تست گرفته‌شده که نتیجه ۳۱ تست مثبت و مابقی منفی بوده‌اند، گفت: افرادی که دارای علائم هستند ولی نتیجه تست تشخیص سریع کرونای آنان منفی است به مراکز منتخب ۱۶ ساعته جهت انجام تست تشخیص زنجیره مولکولی ارجاع می‌شوند.

مروجی با اشاره به اینکه، تاکنون بیش از ۷۰ نفر در این خصوص ارجاع شده‌اند، تصریح کرد: در طی یک هفته گذشته برای بیش از ۲۰۰۰ نفر از اطرافیان بیماران و افراد مشکوک توسط تیم‌های مراقبتی ره‌گیری و مراقبت صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اشاره به اینکه، خانوارهای نیازمند بخصوص خانوارهای مبتلا که به دلیل مشکل معیشت نمی‌توانند قرنطینه را رعایت کنند تحت پوشش بسته‌های معیشتی قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: کمک‌های معیشتی در قالب تیم‌های حمایتی و با مسؤولیت سازمان بسیج مستضعفین صورت می‌گیرد که تاکنون حدود ۴ میلیارد تومان کمک‌های معیشتی در بیش از ۵۰۰۰ خانوار توزیع‌شده است.

وی گفت: همچنین ماسک، ماده ضدعفونی و اقلام بهداشتی برای بیش از ۱۵۰۰ نفر از افراد در معرض خطر بالا (سالمندان بالای ۶۵ سال- خانوارهای کم‌بضاعت- اطرافیان سالم بیماران و ...) و به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان توزیع‌شده است.

مروجی با اشاره به اینکه، بیش از ۲۵۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی برای خانوارهای مبتلا و کم‌بضاعت بخصوص جهت خرید داروهای مرتبط با بیماری کووید ۱۹ توسط گروه‌های حمایتی جذب و توزیع‌شده است، ابراز داشت: هسته تیم‌های حمایتی خیرین هستند و از همین‌جا از تمامی خیرین شهرستان‌ها دعوت می‌شود که مانند همیشه در این طرح نیز مشارکت داشته و از خانوارهایی که توسط پایگاه‌های بسیج و پایگاه‌های سلامت جهت کمک‌های معیشتی، بهداشتی و نقدی معرفی می‌شوند حمایت کنند تا با قرنطینه حداکثری بتوانیم بیشترین کاهش در ابتلا و مرگ از بیماری را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بابیان اینکه، فعالیت‌های نظارتی با مسؤولیت همکاران بهداشت محیط و حرفه‌ای و هلال‌احمر و بسیج صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در این خصوص در اپلیکیشن ماسک این امکان به وجود آمده که قبل از ورود افراد به مکان‌های شلوغ و پرتردد بررسی از نظر ابتلا به کووید ۱۹ صورت گرفته و در صورت ابتلا به کووید و عدم طی شدن دوره ۱۴ روزه نقاهت بیماری از ورد فرد بیمار به ادارات و بانک‌ها و همچنین استفاده از قطار و ... ممانعت می‌شود.

مروجی ادامه داد: برای این منظور دسترسی برای نگهبان‌های هتل‌ها، ادارات، بانک‌ها، راه‌آهن، هواپیمایی و... که در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل اطلاعات تماس خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرارداده اند ایجادشده و این افراد مسؤولیت اجرای دقیق این پروتکل را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: همچنین دسترسی اپلیکیشن ماسک برای تمامی همکاران بهداشت محیط و حرفه‌ای جهت نظارت بر عملکرد سازمان‌ها، ادارات، هتل‌ها و ... ایجاد شده و این عملکرد مجموعه‌ها در رعایت پروتکل‌ها به‌ صورت مستمر توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و با مسؤولیت استانداران و فرمانداران مورد ارزیابی و پایش قرار خواهند گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه، در طول این طرح بیش از ۴۰۰۰ بازدید از صنوف و اماکن توسط تیم‌های نظارتی صورت گرفته که برای ۵۷۶ واحد اخطار صادرشده و ۲۲ واحد نیز پلمب شده‌اند، گفت: ۳۸ نقطه از مکان‌های تجمعی و پرتردد توسط تیم‌های نظارتی ضدعفونی و گندزدایی‌شده که در این راستا تاکنون در مجموع ۳۲۵ تیم (۱۰۰ حمایتی، ۱۲۵ مراقبتی و ۱۰۰ نظارتی) در ۱۶۲ محله در شهرستان‌های و کاشان و آران و بیدگل، در قالب ۸۸ قرارگاه بسیج، ۹۴ پایگاه سلامت و خانه بهداشت و ۱۴ ناحیه بهداشتی درمانی سازمان‌دهی شده و در حال ارائه خدمات هستند.

وی افزود: تمامی فعالیت‌هایی که در قالب تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی صورت می‌گیرد باهدف افزایش قرنطینه و جداسازی افراد مشکوک و مبتلابه کووید ۱۹ است و اگر قرنطینه به‌درستی صورت گیرد بر اساس آخرین مقالات منتشرشده بین ۴۴ تا ۹۶ درصد کاهش ابتلا و ۳۱ تا ۷۶ درصد کاهش مرگ در اثر کووید ۱۹ را خواهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه بی‌تردید شرط موفقیت این طرح تمرکز بر ویروس بجای تمرکز بر بیمارستان و ارائه خدمات فعال و خانواده محور بجای خدمات غیرفعال است، تصریح کرد: چنانچه از این دو موضوع دور شویم ویروس ما را مدیریت خواهد کرد؛ از این‌ رو، طرح مشترک مدیریت و کنترل اپیدمی کووید۱۹ به شیوه محله و خانواده محور توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین طراحی گردیده و به اجرا گذاشته‌ شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز