خبرگزاری برنا بررسی می‌کند؛

حصار هزاران واحد صنعتی، نفس اصفهان را بریده است

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۷:۵۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۱۴۵۹
حصار هزاران واحد صنعتی، نفس اصفهان را بریده است
استان اصفهان به عنوان یکی از مهمترین استان‌های صنعتی کشور، یکی از آلوده ترین استان های کشور به لحاظ آب و هوا است که بر اساس مستندات، زیرساخت های استانی، توان مقابله با این حجم از آلاینده ها را ندارد و نیاز است کارگروه کاهش آلودگی آب و هوای کشور، نگاهی ویژه به قلب تپنده صنعت در کشور داشته باشد.

یکی از معضلاتی که کلان شهر اصفهان مدت ها است از آن رنج می برد، آلودگی هوا است؛ این معضل به خصوص در فصل های سرد سال به دلیل پایداری هوا و وارونگی آن با افزایش روبرو است و موجب تعطیلی ادارات و مدارس شده و همچنین محدودیت تردد را به دنبال داشته است، از همه با اهمیت تر این است که تعطیلی ها در فصل های سرد سال تاکنون کمکی به کاهش غلظت آلاینده ها نکرده و آلاینده ها همچنان پا برجایند.

 

در این خصوص دیر زمانی است شهروندان به نحوه مدیریت بحران با موضوع کنترل غلظت آلاینده ها در استانداری اصفهان منتقد و پرسشگر این موضوع هستند که مدیران کنترل بحران چه اقداماتی در این راستا انجام داده اند و همچنین مشتاقند با عواملی که دم و بازدم را برایشان سخت کرده اند آشنا شوند.

 

پایداری هوا، آلاینده ها را در اصفهان ماندگار کرده است

به واسطه این امر منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان با اشاره به عوامل آلوده کننده آب و هوای اصفهان گفت: وضعیت اقلیمی و توپوگرافی، منابع ثابت و منابع متحرک از علل اصلی افزایش غلظت آلاینده ها در اصفهان است که متاسفانه در طول سالیان متمادی سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: کم بارشی و پایداری هوا، دو عاملی است که به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی سبب عدم جابه جایی آلاینده ها در استان اصفهان شده است.

 

از استان های آلاینده ساز کشور به شمار می‌رویم

مدیرکل مدیریت بحران در استانداری اصفهان تشریح کرد: اصفهان با دارا بودن 10 هزار واحد صنعتی، بیش از 74 شهرک صنعتی، 650 معدن فعال، هزار واحد سنگ بری، ۶۰۰ واحد سنتی تولید آجر و 2 میلیون خودرو و موتور سیکلت یکی از استان های آلاینده ساز در کشور به حساب می‌آید که باتوجه به مصوبات، محیط زیست موظف به شناسایی واحدهای صنعتی آلوده کننده شد و بر اساس نتیجه شناسایی، از 10 هزار واحد صنعتی حدود 600 واحد آلوده کننده  و از این تعداد حدود 480 واحد، متاسفانه در محدوده شهری واقع شده اند که بر این اساس مقرر شد، وزارت صمت و محیط زیست برای این واحد‌ها محدودیت‌هایی را در نظر بگیرند و محیط زیست باید مرتبا نحوه اجرای قانون در این واحد ها را نظارت نماید.  

 

شیشه فروش در خصوص مراحل سنجش آلاینده ها در اصفهان، عنوان کرد: سازمان هواشناسی وظیفه دارد با تقویت سیستم های خود به موقع آلودگی هوا را اطلاع دهد و محیط زیست نیز موظف است پس از سنجش آلاینده ها به موقع میزان آلاینده ها را به دانشگاه علوم پزشکی گزارش کند، حال اگر در دانشگاه به این نتیجه رسیدند که هوا برای سلامت عموم مضر است درخواست تشکیل کمیته اضطرار را خواهند داشت تا تصمیم گیری شود چه راهکار‌های باید اتخاذ شود.

 

استفاده از مازوت ممنوع است

وی در ارتباط با مصوبات جدید ستاد بحران در کنترل آلاینده ها گفت: تشدید کنترل پلیس در برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، توزیع سوخت پاک در پمپ بنزین ها، ممنوعیت مصرف مازوت توسط واحد‌های صنعتی و همچنین منع هرگونه گود برداری و آتش زدن ضایعات در زمان شدت گیری آلاینده ها از مصوبات جدید کمیته اضطرار است و قرار بر این شد نظارت این مصوبات بر عهده محیط زیست باشد.

 

مدیرکل مدیریت بحران در استانداری اصفهان در خصوص استفاده نکردن نیروگاه ها از سوخت مازوت تاکید کرد: محیط زیست مرجع پایش است و در سال جاری سازمان محیط زیست در استان اصفهان، تاکنون گزارشی مبنی بر استفاده نیروگاه ها از این سوخت را به استانداری ارائه نکرده است و بر اساس بازدید دادستانی مشخص شد همچنان پلمب استفاده از سوخت مازوت شکسته نشده است.

 

محیط زیست توان نظارت بر همه واحدهای صنعتی را ندارد

شیشه فروش در پاسخ به اینکه در راستای تقویت ظرفیت های محیط زیست چه راهکار‌هایی در نظر گرفته اید، پاسخ داد: مسلما ظرفیت های محیط زیست در استان، جوابگوی کنترل ده هزار واحد صنعتی نیست و در این خصوص نیاز است سازمان محیط زیست کشور کمک حال محیط زیست اصفهان باشد، همچنین درخواست کردیم در کارگروه کاهش آلودگی آب و هوای کشور، موضوع آلودگی هوای اصفهان مطرح و تدابیر لازم با حمایت از دستگاه ها انجام شود.

 

وی افزود: در راستای تقویت دولت الکترونیک و هچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همه ادارات اعلام کردیم ظرفیت‌ های خدمات به ارباب رجوع را در بسترهای اینترنتی قرار دهند تا از راه دور تمامی کار‌ها انجام شوند.

 

مدیرکل مدیریت بحران در استانداری اصفهان با اشاره به تعین سهم بندی آلاینده ها و قرار داد شهرداری اصفهان با دانشگاه صنعتی خاطرنشان کرد: یک سال و نیم پیش شهرداری اصفهان با دانشگاه صنعتی اصفهان قراردادی مبنی بر تعیین سهم بندی میزان آلایندگی های اصفهان منعقد کرد که در این خصوص، گزارشات لازم آماده و به محیط زیست انتقال داده شده است ودر حال حاضر محیط زیست درحال آماده سازی سناریوهایی است که چگونه در قبال این سهم بندی ها تصمیم گیری شود و مطمئنا با  اطلاعات نوینی که در اختیار محیط زیست قرار گرفته است، این دوستان می‌توانند با یک برنامه ریزی دقیق خلأهای موجود در منشا های آلودگی هوای اصفهان را کنترل کنند.

 

مازوت را نمی‌توانیم صادر کنیم؛ خریدار ندارد

در ادامه عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در مصاحبه‌ای عنوان کرد: دست ما برای بستن نیروگاه‌هایی که مازوت مصرف می‌کنند، بسته است چرا که با این کار با کمبود شدید برق مواجه می‌شویم و متاسفانه نفت مازوت مازادی که تولید می‌شود را نمی‌توانیم صادر کنیم و هیچ کشوری هم به دنبال گرفتن آن حتی بصورت رایگان نیست، به همین دلیل پیشنهاد دادیم گاز مورد نیاز کارخانه هایی که در نزدیکی شهر‌ها قرار دارند تامین شود و فقط کارخانه ها و نیروگاه‌هایی که فاصله زیادی با شهر‌ها دارند از مازوت استفاده کنند.

 

جان مردم در خطر است

در ارتباط با این موضوع حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه تاکید کرد: فعالیت نیروگاه شهید منتظری با مصرف مازوت به جای گاز، جان مردم شاهین شهر، میمه، برخوار و اصفهان را به خطر انداخته است. گفتنی است نامه تذکری به وزاری نفت و نیرو در این خصوص داده شده است.

 

این درحالی است که استاندار اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان تنها استانی بوده که زیربار استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نرفته است و با هماهنگی مقامات قضایی پلمب استفاده از مازوت در نیروگاه‌های اصفهان شکسته نشده است.

 

به گزارش برنا، با توجه به شواهد موجود، مشخص شد استفاده نیروگاه شهید منتظری از سوخت مازوت در حد یک شایعه بوده، اما باید دقت داشت که اگر مازوت به عنوان سوخت به کار گرفته نشده است تعیین سهم بندی آلاینده ها چگونه است و چه زمانی شهروندان شاهد مدیریت صحیح در استان خواهند بود تا بتوانند هوای پاک را برای ریه های خود به ارمغان آورند؟

 

گزارش از پارسا راستگو خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

 

نظر شما