خبرگزاری برنا از وضعیت نابسامان حیوانات ولگرد گزارش می‌دهد؛

موجوداتی باوفا که قربانی سو مدیریت شده‌اند

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۷:۲۴:۲۸
کد خبر: ۱۱۲۴۶۸۷
موجوداتی باوفا که قربانی سو مدیریت شده‌اند
مبحث حمایت از حیوانات، همواره برای مردم استان اصفهان جایگاه قابل قبولی داشته و دارد، اما قابل توجه است که نقش انسان ها در بی سر و سامانی حیواناتی که زیست بوم آن‌ها به صورت غیر طبیعی به خطر افتاده است، نقش حمایتی مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، شمار حیوانات بی ‌پناه نه تنها در استان اصفهان بلکه در کشور رو به افزایش است و همواره افرادی هستند که بدترین شکل رفتار را با حیوانات ولگرد دارند؛ به آنها تیر میزنند و حتی مسمومشان میکنند؛ جاندارانی که هیچ بدی در حق این مردم نکرده‌اند اما آزار‌های وحشتناکی را توسط مردم و در برخی مواقع توسط مسئولین متحمل می‌‌شوند.

 در مقابل این افراد، کسانی هستند که به حیوانات عشق می‌ورزند و از آنها در هرشرایطی مراقبت می‌کنند. بانویی، از زمان شناخت خود، از 12 سالگیش زندگی خود را وقف سگ هایی کرد که بی‌پناه هستند و یا توانایی زندگی به تنهایی را ندارند. سگ هایی که قربانی خودخواهی انسانی هایی شده اند، که هیچ درکی از احساس ندارند.

در این خصوص موسسه حامیان طبیعت اصفهان(تیم امید) فعالیت خود را از سال "1388" توسط "نسرین بیضاپور" (نسرین حسینی) که از همان دوران کودکی و نوجوانی خویش به حیوانات زخمی و آسیب دیده کمک می‌کرد و عشقی خاص به آنان می بخشید بنیان گذاری شد، گفتنی است در این نقاهتگاه، به حیوانات زخمی و آسیب دیده، رسیدگی و پس از بهبودی، رها سازی می‌شوند.

حمایت در ایران بسیار ضعیف است

نسرین حسینی، در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره شرایط این نقاهتگاه اظهار کرد: تعداد حدودی سگ ها 80 قلاده است، که در گذشته بیشتر بوده و دلیل کاهش این تعداد این  است که سگ های سالم در مجموعه نگه داری نمی‌شوند و فقط از سگ های زخمی، تصادفی و سگ های خانگی که دزدیده شده‌اند نگه داری می‌شود. به همین دلیل اینجا نقاهتگاه است؛ نه پناهگاه.

حسینی افزود: مشکلات مختلفی از جمله، دار زدن، تیراندازی، خوراندن سم و حتی بیماری هایی همچون بیماری های قارچی، انگلی، عفونی و باکتریایی از جمله مشکلات و خطراتی است که جان این حیوانات را در خطر می‌اندازد.

بنیانگذار موسسه حامیان طبیعت اصفهان در خصوص مشکلاتی که در این راه با آن‌ها روبرو شده اند گفت: مشکلات فراوانی در این راه برایمان اتفاق افتاده و می‌افتد، متاسفانه در ایران بحث حیوانات و حامی حیوانات به درستی فرهنگ سازی نشده است و حتی  کمک کردن به حیوانات را با کمک کردن به انسان مقایسه می‌کنند و این باعث به وجود آمدن مشکلات مالی و فقر فرهنگ شده است.

وی افزود: کمبود دارو یکی از مسائل و مشکلاتی است که وجود دارد برای حیوانات داروهای دولتی بسیار اندک بوده و گاها باید برای تهیه دارو به بازار آزاد مراجعه کنیم همچنین نبود کارگر یکی دیگر از مشکلات است. زیرا برخی از افراد علاقه‌ای به حیوانات ندارند و عده زیادی از آنها نمیتوانند با حیوانات کار کنند.

حسینی تصریح کرد: حمایت مسئولان در ایران بسیار ضعیف است و حتی حامیان وظیفه خود را نمی‌دانند و آموزش‌هایی در این جهت به هیچکس داده نشده‌است، حامی یعنی اگر حیوانی سر راه من قرار گرفت تا زمان بهبودی کامل در قبال او وظیفه دارم و متاسفانه این را مردم نمی‌دانند.

بنیانگذار موسسه حامیان طبیعت اصفهان در ادامه گفت: حمایت بعضی از افراد به این گونه است که در وبسایت های مختلف حیوانی را که شرایط مناسبی ندارند را می‌بینند، آن‌ها را به سرپرستی می‌گیرند و سپس به دلیل اینکه جایی برای نگهداریش ندارند آنها را رها می‌کنند.

سگ ولگرد2

وی افزود: قسمت های مختلفی برای نگهداری سگ‌ها وجود دارد یکی از قسمت ها برای سگ‌هایی است که سالم هستند و ما می‌خواهیم آنها را واگذاری کنیم اضافه بر این، سگ‌هایی که از کودکی در موسسه بوده‌اند بوده‌اند، طبیعتا به دلیل رشد در این فضا و ناتوانی در دفاع از خود، قابلیت رها سازی در طبیعت را ندارند؛ قسمت بعدی برای سگ‌هایی است که یا دست و پایشان شکسته شده و یا فلج شده‌اند. همچنین قسمتی هم برای سگ‌های خانگی است که برایشان محل بازی درست کرده‌ایم که با یکدیگر بازی میکنند. دو اتاق هم وجود دارد که یکی از اتاق ها، اتاق عقیم‌سازی و دیگری هم مربوط به سگ‌های پیر است.

حسینی گفت: ما برای سگ هایی که پس از بهبودی‌شان آنها را رها می‌کنیم، منطقه‌ای داریم که خودمان به آنها یک روز درمیان، غذا رسانی میکنیم و مواظبشان هستیم. که اینها وظایف دولت است و در همه جهان اینکار توسط شهرداری انجام میشود، اما متاسفانه شهرداری کمک که نمیکند هیچ، مانع کار نیز میشود.

 وی درباره علت حضورش در این مسیر تصریح کرد: همه چیز به کودکی انسان باز می‌گردد. من علاقه بسیاری به حیوانات داشتم و دارم؛ و این دلیل حضور من در این راه است. زمانی در کودکی، به تنهایی به سگ های اطرافم غذا رسانی می‌کردم. در همان دوره نیز من با انواع مختلفی از سگ‌ها رو به رو شدم و از آنها مراقبت می‌کردم و زمانی که از بهبودی آنها مطمئن شدم، آنها را رها میکردم. زمانی رسید که فهمیدم شهرداری سگ ها را میکشد. از آنها پرسیدم و به من گفتند که چون تعدادشان زیاد است آنها را میکشیم. همین شد که به فکر طرح عقیم سازی افتادم.

 حسینی گفت: سعی ما بر این است که فلج ها، زخمی ها و ناقص ها به خارج فرستاده شود. تا به حال سگ های زیادی را فرستاده‌ایم، و آنجا زندگی خوبی پیدا کرده اند.

بنیانگذار نقاهتگاه امید افزود: من در ابتدا که این نقاهتگاه را تاسیس کردم، بر این باور بودم جوانان علاقمند به حیوانات به استقبال می‌آیند و کمک می‌کنند. چراکه جوان ها سرشار از انرژی‌اند و در این صورت، کارها را در کنار ما یاد می‌گرفتند، ادامه می‌دادند و در تلاش برای کاری مفید حاضر میشدند. اما متاسفانه آنها حوصله کاری به این پر مشغلگی و سختی را ندارند و شروع و ورود به این کار چیزی نمیخواهد جز عشق.

وی گفت: چند هدف در این راه برای ما وجود داشت فرهنگسازی هدف اول بود که تا حد امکان انجام شد، عقیم سازی هدف دوم است. همچنین غذارسانی به سگ های ناتوان و درمانده یکی دیگر اهداف است که تا کنون حدود 300 سگ تحت نظارت ما هستند. کمک رسانی به سگ های تصادفی و آسیب دیده هم از اصلی ترین کار ها است.  من بابت همه این ها راضی هستم. هیچگاه برای پول در این راه قدم نگذاشته‌ام و همه این کار ها از عشق سرچشمه می‌گیرد و تا زمانی که باشم و بتوانم از این حیوانات معصوم حمایت میکنم و برایشان می‌جنگم.  

حسینی افزود: سگ‌ها حیوانات عجیبی هستند. اگر در وجودتان رخنه کنند هرگز بیرون نخواهند رفت. حس‌های قشنگی به من می‌دهند و بودن با این موجودات حال مرا عوض و مرا از این دنیا فارغ می‌سازد و این ها برای من غیر قابل وصف است.

حفظ حقوق یکدیگر؛ مهم ترین روش برای فرهنگسازی

مهران تاجمیر ریاحی، دامپزشک و موسس کلینیک حیوانات خانگی دی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا،گفت: بحث کار در زمینه حیوانات خانگی و درمان آنها قطعا نیازمند علاقه است. اگر کسی به دید تجارت دراین حرفه گام بردارد، مراجعه کننده بی‌شک متوجه خواهد شد، که فرد برای علاقه کار می‌کند یا برای تجارت. در این صورت می‌توان گفت، رمز موفقیت یک دام پزشک، علاقه، پشتکار، درک حیوانات و صاحب حیوانات می‌باشد. در غیر این صورت منجر به شکست خواهد شد.

وی افزود: به طور کلی دو دسته حامی وجود دارد. دسته اول، عضو گروه‌هایی هستند و به صورت تعدادی و توده‌ای کار می‌کنند و گروه دوم، حدود یک یا دو حیوان که توسط خودشان یا آشنایان آنها، آورده و به آنها تحویل داده می‌شود و فرد، از حیوان تا زمان بهبودی مراقبت می‌کند و پس از بهبود، آنها را واگذار می‌کند.

تاجمیر ریاحی در ادامه اظهار کرد: در مکان هایی که حیوانات به  شکل دسته‌جمعی مراقبت می‌شوند، رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از بیماری ها، بسیار قابل توجه است و امکان اینکه بیماری های مسری و واگیردار در این مکان ها بین حیوانات شیوع یابند، بسیار زیاد است.

موسس کلینیک دی تصریح کرد: در طی 2 دهه گذشته، دید و نگاه افراد نسبت به حیوانات خانگی خوشایند نبود ولی هم‌اکنون، کودکان و نوجوانان و به طور کلی نسل جدید دید  بهتری نسبت به حیوانات خانگی، دامپزشک و دامپزشکی پیدا کرده‌اند و برای این ها ارزش زیادی قائل هستند که این بسیار خوش آیند است.

وی در ادامه گفت: رفتار درست، نگهداری صحیح، اذیت نکردن همسایگان و اطرافیان وظیفه همه ما است که در این صورت فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در جامعه بالاتر خواهد رفت.

 

سگ

تاجمیر ریاحی در ادامه، با اشاره مبحث پت‌تراپی افزود: پت ترابی متد های روانپزشکی و پزشکی است که توسط آن انسان هایی را که شرایط مناسبی از نظر روحی و یا زندگی ندارند را با این کار به زندگی بر می‌گردانند و خیلی جواب‌گو می‌باشد، در دنیا نیز ثابت شده است و اخیرا  بسیاری از مراجعه کنندگان ما به پیشنهاد روان‌شناس خود اقدام به تهیه حیوان خانگی می‌نمایند.

وی در رابطه با علت آزار و اذیت حیوانات توسط انسان ها گفت: بعضی از افراد مطلع نیستند و نمی‌دانند که حتی حیوانات هم درد را حس می‌کنند و آزار می‌بینند. نکته بعدی این است که با توجه به سخن "گاندی"  میزان تمدن هر جامعه را از نوع رفتار آنها با حیوانات می‌توان فهمید.  قطعا برای اصلاح و بهتر کردن برخی از شرایط موجود، یاد آوری این موضوع اهمیت خواهد داشت و اهمیت به حیوانات بحث مهمی است که ما انسان ها به قدری حیوانات و موجودات زنده را آزار می‌دهیم و اذیت می‌کنیم که یک کلاغ هم همیشه در حال دور شدن از انسان است به جای نزدیکی به آن که این به خاطر نوع رفتار ما می‌باشد که در چند سال اخیر تا حدودی اصلاح شده‌است ولی هنوز هم نیاز به اصلاح و اطلاع رسانی دارد.

تاجمیر ریاحی گفت: افرادی که حیوان خانگی دارند باید رعایت حقوق افرادی که حیوان خانگی ندارند و مخالف‌اند را بکنند؛ به‌خصوص در آپارتمان، پارک یا خیابان چراکه با آوردن آنها در خیابان ها، پارک و یا آزار دادن همسایگان توسط حیوان خانگی ، میتواند سلب آرامش سایرین را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه افزود: رفتار صحیح شامل عدم حضور در مکان های عمومی، استفاده از باکس و سبد و ..، که می‌تواند برای حفظ حقوق کار ساز باشد.

موسس کلینیک دی، در پایان تصریح کرد: با رعایت حقوق یکدیگر احتمال اینکه همه انسان ها، چه آنهایی که حیوان خانگی می‌خواهند و چه آنهایی که نمی‌خواهند، به حقوقشان برسند بیشتر خواهد شد. اما اگر آنهایی که حیوان خانگی دارند حقوق افراد را رعایت نکنند و انسان های دیگری را که علاقه‌ای به حیوانات ندارند را اذیت نمایند، بی شک به خواسته های مشروع و معقول خود نخواهیم رسید.

حفظ حقوق یکدیگر یکی از مهم‌ترین اتفاقات است. اگر در جامعه، این موضوع فرهنگ سازی شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. احترام به حقوق یکدیگر در سرعت روند این فرایند بسیار کمک می‌کند. فرهنگی که تاکنون در کشور نهادینه شده و با همکاری گروه های مختلف درحال تحقق است. آزار و اذیت های مختلف در این باره صورت میگیرد که باز هم مقصر آن کسی جز انسان نیست. فردی که خودخواهانه توسط حیوان خانگی خود، دیگران را آزار می‌دهد و حتی آنهایی را که از حیوانات ترس دارند را می‌ترسانند جز بدتر کردن این شرایط اقدامی نخواهند کرد. متاسفانه حمایت حیوانات در ایران جایی ندارد اما این موجودات هم جاندار هستند.

آزارشان چه سودی به همراه خواهد داشت؟ در نقاهتگاه سگی به اسم "نفس" بود که در تصادفی فلج میشود و 5 سالی از آن اتفاق می‌گذرد. آیا این آسیب و این آزار به سگ ها و تمام موجود های زنده، حقشان است یا فقط خود خواهی انسان هاست؟ در همه جای جهان زندگی حیوانات امری مهم است و انسان ها برای آنها خانه می‌سازند، غذا می‌دهند و مراقب آنها هستند. اما در کشور ما انسان ها آنها را به کشتن می‌دهند، تیر می‌زنند، شکار میکنند و در کل حق زندگی را از این موجودات بی‌پناه می‌گیرند و هیچ ناراحت نمی‌شوند و حتی احساس گناه هم نمی‌کنند. اما این وظیفه همه ماست که حامی موجودات زنده دیگر باشیم و از آنها حمایت کنیم. دنیای عجیبی است دنیای حیوانات. سراسر عشق و حس و حال خوب. همین سگ و حیوانات دیگر همچون، خرگوش، عروس هلندی و بسیاری دیگر، به روح خیلی ها بهبودی داده‌ و از جرم خیلی از افراد کاسته است. برای همین دنیا، دنیای عجیبی است. این‌ها هیچ جوری بدست نمی‌آید مگر با عشق. اگر عشق باشد همه چیز وجود خواهد داشت. حال هنوز هم این حجم از آزار حق آنهاست؟

 

گزارش از: مانیدا ایزدخواستی خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز