شهردار اصفهان:

توسعه اشتغال در صنایع دستی محرک اقتصاد شهری است

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۰۸:۰۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۲۶۵۶۲
توسعه اشتغال در صنایع دستی محرک اقتصاد شهری است
شهردار اصفهان با اشاره به رابطه نزدیک صنایع دستی و گردشگری، توسعه این دو صنعت را متضمن ایجاد درآمدهای پایدار شهری دانست و گفت: توسعه اشتغال در صنایع دستی محرک اقتصاد شهری است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ قدرت اله نوروزی در رویداد نشان دست خلاق، اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با شعار " صنایع دستی برای زندگی" که با همکاری مدیریت شهری و وزارت میراث فرهنگی برگزار می شود، با اشاره به اینکه صنایع دستی به عنوان یک هنر فاخر می تواند سبب ساز توسعه پایدار و رونق گردشگری شود، اظهار کرد: تمرکز بروی صنایع دستی می تواند به رشد اقتصادی و گفتمان سازی در جهان یاری رساند.

وی ادامه داد: رونق صنایع دستی سبب رونق در حوزه اشتغال و تولید می شود و در کنار آن می توان با قدرت بیشتری در حوزه گردشگری برنامه ریزی کرد.

شهردار اصفهان با اشاره به عضویت اصفهان در شبکه شهرهای خلاق جهان اشاره و اظهار کرد: این شهر توانست به عنوان اولین شهر ایران در بخش صنایع دستی به عضویت این شبکه درآید.

وی مزیت برگزاری جشنواره ها را معرفی نمادهای ملی و بومی شهرها عنوان کرد و گفت: جایگاه صنایع دستی نیاز به ارتقا دارد که برگزاری جشنواره می تواند با استفاده از تبادلات فرهنگی به این موضوع کمک کند.

نوروزی با اشاره به رابطه نزدیک صنایع دستی و گردشگری، توسعه این دو صنعت را متضمن ایجاد درآمدهای پایدار شهری دانست و گفت: از بین 600 رشته صنایع دستی در دنیا، 300 رشته در ایران و 200 رشته در استان اصفهان فعال است که براساس آمار 400 هزار نفر در اصفهان در این حوزه مشغول به کار هستند.

وی افزود: با توسعه اشتغال در صنایع دستی هنر هنرمندان هم از جایگاه والاتری برخوردار خواهد شد و به اقتصادی شهری کمک می کند.

صنایع دستی ظرفیت گفتمان‌ های جهانی بین شهرها را ارتقاء می دهد

شهردار اصفهان گفت: امروز به صنایع دستی نیازمندیم چراکه صنایع دستی ظرفیت گفتمان‌ های جهانی بین شهرها را ارتقاء می دهد.  

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در نشست معرفی برنامه ‌های اولین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران که در کاخ نیاوران برگزار شد، با بیان اینکه شهرداری اصفهان تجربه بسیار خوبی در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی دارد، اظهار کرد: شهرداری تاکنون بیش از ۳۰ جشنواره بین‌المللی در حوزه کودک و نوجوان برگزار کرده و هر سال بر اساس تجربه سال‌های گذشته بهتر و بیشتر درخشیده است.  

وی ادامه داد: در سال ‌جاری علی‌رغم شرایط کرونایی جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان به صورت مجازی و به بهترین نحو برگزار شد و در دنیا مورد استقبال قرار گرفت، همچنین در ماه‌ های گذشته نیز اصفهان در دو نمایشگاه صنایع دستی شهر نانجینگ چین و نمایشگاه بین‌المللی CIIB شرکت کرد.  

شهردار اصفهان افزود: امروز به گونه‌ای نقش ایفا می کنیم تا شهر اصفهان، ایران و هنرمندان صنایع دستی بتوانند از فرصت جشنواره استفاده کنند.    

*دریافت نشان شهر دوستدار کودک

وی اظهار کرد: اصفهان علاوه بر برگزاری این جشنواره، هفته آینده با حضور مقامات بین‌المللی در وزارت کشور نشان شهر دوستدار کودک را نیز به عنوان نخستین شهر ایران دریافت می‌کند و از مسیر پایلوت دو ساله عبور خواهد کرد.

نوروزی بیان کرد: اصفهان برنامه شهر دوستدار سالمند را نیز آغاز کرده و تدابیر لازم را اندیشیده و پاتوق‌های محلی را به عنوان نخستین اقدام طراحی و اجرا کرده است.    

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تعامل بالا بین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهرداری، زیرساخت بزرگی برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است، گفت: ظرفیت‌های مشترک بین نهادها، می‌تواند برای برگزاری جشنواره مهم صنایع دستی و دائمی شدن جشنواره در اصفهان کمک کند، همانطور که جشنواره فیلم کودک برای اصفهان به صورت دائمی ثبت شد، جشنواره بین‌المللی صنایع دستی نیز به نام این شهر ثبت شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز به صنایع دستی نیازمندیم، چراکه ظرفیت گفتمان‌ های جهانی بین شهرها را در این مقطع افزایش می‌دهد، گفت: صنایع دستی، ارزش اقتصاد فرهنگ را برای هنرمندان تسهیل و یک بهزیستی فرهنگی ایجاد می‌کند.

اصفهان نیاز به راه اندازی هنرستان صنایع دستی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به لزوم ایجاد هنرستان صنایع دستی در اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هنرستان هنرهای زیبا که به تخصص هنر موسیقی می‌پردازد در اصفهان فعال است، اما باید در زمینه سایر رشته‌ها و موارد مربوط به صنایع دستی برای بانوان و آقایان نیز فعالیت آموزشی صورت گرفته و هنرستان صنایع دستی داشته باشیم.   

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا نصر اصفهانی در حاشیه نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران با عنوان «دست خلاق» با بیان اینکه اساتید و هنرمندان در حوزه صنایع دستی باید بیشتر مطالبه‌گر باشند تا مسئولان بیشتر به این داشته‌ها بپردازند، زیرا این اقدامات می‌تواند اصفهان را نسبت به گذشته برجسته‌تر کند، اظهار کرد: همچنین لازم است شرایطی برای برجسته ‌تر شدن و انتقال این هنر به نسل جوان و علاقه‌مند فراهم شود.       

وی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره صنایع دستی، گفت: برگزاری این جشنواره نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت و می‌تواند آغازگر برخی حرکت‌های بنیادین در کشور باشد.    

وی افزود: از حدود ۶۰۰ صنعت دستی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو نزدیک به ۳۷۰ مورد آن در کشور است که از این میان ۲۸۷ شاخه صنایع دستی متعلق به استان اصفهان است و اصفهان از این جهت غنی بوده، اما نباید این داشته‌ها مورد غفلت قرار گیرد.   

نصر اصفهانی ادامه داد: ظرفیت‌های اصفهان در ابعاد مختلف بر کسی پوشیده نیست و یکی از ظرفیت‌های نهفته در شهر که بنا به دلایلی کمتر مورد توجه قرار گرفته، صنایع دستی است.  

وی با اشاره به اینکه اصفهان، مهد صنایع دستی کشور به شمار می رود، اظهار کرد: امیدواریم مدیران استانی و شهری به صنایع دستی توجه بیشتری داشته باشند و مدیران کشوری نیز ظرفیت‌های اصفهان را مورد توجه قرار دهند.

گفتنی است وزیر میراث فرهنگی، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مدیرکل میراث فرهنگی استان، مدیران شهری و هنرمندان نیز در این رویداد حضور داشتند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز