«خش خش»

جشنواره ملی خلاقیت کودکان

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۱:۲۲:۴۸
کد خبر: ۱۱۲۶۷۸۲
جشنواره ملی خلاقیت کودکان
دبیر جشنواره هدف این جشنواره را رشد و تعالی همه کودکان سرزمین پهناور ایران دانست و تشکیل دبیرخانه های استانی برای برگزاری جشنواره به صورت سالانه در سطح ملی باددبیرخانه های استانی و بین المللی را از برنامه های آتی طرح بیان نمود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ سمانه آقایی گفت: این جشنواره برای اولین بار در کشور به صورت کاملا مستقل توسط یک سمن جوانان صورت پذیرفت که با حمایت مدیریت شهردوستدار کودک اصفهان همراه شد. کودکان ۶تا۱۲ سال مخاطبان اصلی شرکت در جشنواره بودند.

تعریف خش خش به معنای صدای تحرک در پاییز بود که برای درک بهتر از حوزه تلاش و نوآوری کارآفرینانه این رویداد کشوری انتخاب گردید تا نشان دهد در دوران کرختی و خزان نیز تحرک و نشاط وجود دارد.

برگزاری این جشنواره و داوری آثار ۲ماه به طول انجامید و همزمان با دوم بهمن ماه در کهن جشن بهمنگان که روز خٍرد سپندینه و اندیشه نیک نهاده شده است اختتامیه برگزار گردید.

برگزاری اولین جشنواره ملی خلاقیت کودکان خش خش توسط سمن جوانان جمعیت احیاگران روستاهای ایران با هدف توانمند سازی جوامع محلی و کودکان کم برخوردار کشور برگزار گردید. آثار وارده به دبیرخانه این جشنواره بیش از ۷۰۰ مورد بوده که طی ۱۰روز توسط کمیته داوری با حضور کارشناسان تربیت کودک و تصویر سازی خانمها منصوره پورمسعودالهه عشوریون اله محمدلو ارزیابی و در پایان از برگزیدگان به صورت حضوری و غیرحضوری تقدیر شد که جوایز و تقدیرنامه ارسال میگردد.

باتوجه به حضور شرکت کنندگان از شهر ها و روستاهای مختلف کشور ۸برگزیده منتخب شده است. برگزیدگان فاطمه سلیمان پور از بهشهر مازندران،ثنا حسینی توچای از زابل سیستان و بلوچستان،امیر محمد هاشم زاده بابل مازندران، نرگس توکلی  و هلیا یوسفی و زهرا نصر از اصفهان ، رامان طباطبائی از تهران و ژینا سادات قطبی از کرمان توسط دبیرخانه جشنواره اعلام گردید.

نادر گیویان پور مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران با اشاره به تغییر نگاه مدیریت کشور به ظرفیت های جوانان، نوجوانان و کودکان در ایفای نقش این گروه ها اهمیت توانمندسازی و مهارت آموزی را از ضروریات جامعه امروز دانست.

افزایش سواد هنری، خلاقیت فردی میتواند در آینده نگری مملکت اثر گذار باشد و نگرش کودک به محیط پیرامون را بگونه ای رشد یابد تا به سمت خلق ایده ها و افکار نو سوق داده شوند.

توانمندسازی و خلاقیت بستری برای افزایش نشاط، امید و اعتقاد بنفس است که در نگاه عنقی این این جشنواره و اهداف بنیادی آن کمک به تعالی و سعادت کودکان مناطق حاشیه نشین یا کمتر برخوردار بوده است. تدابیر خلاقانه و اشتیاق آفرینی در کودکان از ایجاد و گسترش آسیب های اجتماعی پیشگیری مینماید و در نتیجه جرائم و ابتذال نیز به سمت حداقلی خواهد رفت نیاز مند ارائه راهکارهای فراگیر در همه جغرافیا شهرها و روستاها است.

هدف اصلی و شاخص جشنواره خلاقیت خش خش شناسایی استعداد های کودکان درشرایط بدون وجود امکانات و ابزارهای  خاص است.

این جشنواره داری ویژگی مهم دیگیری نیز میباشد که آن را در نوع خود بینظیر کرده است و اهمیت آغازی از پایان است. اختتامیه جشنواره خش خش در واقع شروع جریان پروژه آموزش انواع مهارت ها و توانمندی های خلاقانه به کودکان مخاطب است و تا سال بعدی همواره دبیرخانه در راستای توانمندسازی، نوآوری و کارآفرینی کودک فعال خواهد بود.

کورش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی ایران در اختتامیه جشنواره خلاقیت خش خش از ایجاد شبکه محلی و استفاده از این طرح در پیشبرد فعالیت های مورد نظر در شهر گفت و با فراگیرکردن موضوع خلاقیت کودک در محلات شهر کیفیت زندگی و مسائل اجتماعی را بیان نمود.

فریده روشن رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان در آئین اختتامیه جشنواره اظهار کرد: کودکان کم برخوردار جامعه عمدتأ از تأمین امکانات رشد و پرورش توسط خانواده هایشان محروم و بی نصیب هستند.توانمندسازی کودکان از جمله اقدامات اجتناعی سودمند جهت مقابله با بسیاری از آسیب های اجتماعی است، ایشان نصریح کرد: آموزش کودکان برای محافظت از خود اولین گام در مسیر رشد آنها است و مدیریت شهری در زمینه حمایت از سازمانهای مردم نهاد اقدامات متعددی را انجام میدهد.

شهردوستدار کودک باید با پیوند خلاقیت و استفاده از ظرفیت های موجود بدنبال رشد و محو پدیده آسیب های کودکان باشد و برای این مهم بایستی در راستای افزایش زیرساختها و برگزاری رویدادها توجه ویژه داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز