شهردار اصفهان:

لایحه بودجه سال آینده ۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۱۰:۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۱۲۹۴۱۷
لایحه بودجه سال آینده ۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده
شهردار اصفهان ضمن تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ در جلسه علنی شورای این شهر گفت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مثل سال گذشته به صورت تجمیع شده شامل مرکزی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری است که لایحه بودجه سال آینده ۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، قدرت‌اله نوروزی صبح امروز در صد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان ضمن تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ این شهر، اظهار کرد: چهارمین سال است که لایحه بودجه توسط مدیریت تقدیم شورای شهر می‌شود و پس از طی روند قانونی تصویب می‌شود.

شهردار اصفهان در سه سال گذشته بودجه‌ها بر اساس منطقی تنظیم شده و هر سال نسبت به گذشته شرایط مناسب‌تری داشته و در تحقق بودجه‌ها هم اقدام خوبی صورت گرفته است، سال گذشته بودجه ما پس از اصلاح بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان شد که تا الان بر اساس بودجه مصوب ۷۵ درصد آن تحقق پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: این در حالی بود که امسال و اواخر سال گذشته به دلیل کرونا مشکلات زیادی در کشور حاکم بود که در شهرداری اصفهان نیز آسیب زیادی دیدیم، سال گذشته هم اتفاقات و حوادث بسیاری‌ مانند حوادث آبان‌ماه و سیل و ... اتفاق افتاد.

نوروزی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مکرر و مشکلات شدید اقتصادی و افزایش نرخ تورم، بیان داشت: همه اینها شرایط بسیار سختی ایجاد کرد ولی شهرداری اصفهان توانسته بودجه‌ای که برخی آن را متورم و غیرقابل تحقق می‌دانستند با یک کمک جمعی و همگانی شورای شهر و مدیران و بخش خصوصی در وضعیت مناسبی قرار دهد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: نسبت به سایر کلان‌شهرها در شرایط خوبی قرار داریم که تلاش و همت همه در آن دخیل بود، امید است باقیمانده سال جاری شرایط پیش آید که باقیمانده بودجه نیز با شرایط مناسبی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز برای حوزه برنامه‌ریزی سال سخت و البته پربرکتی بود، هرساله فرآیند تعیین بودجه علمی‌تر و دقیق‌تر می‌شود و البته بودجه‌ریزی ما از فرآیند منطقی برخوردار است، این سیر چشم اندازی را ایجاد کرد که ما را به سوی اهدافی هدایت می‌کند که یقیناً آرامش مردم را به دنبال دارد.

بودجه ۱۴۰۰ نیز به همین شکل بوده و بودجه امسال مبتنی بر برنامه ۱۴۰۵ است و اولین بودجه‌ای است که در قالب چارچوب ۱۴۰۵ صورت می‌گیرد.

نوروزی در ادامه در خصوص جزئیات بودجه ۱۴۰۰ بیان داشت: اهداف کلان ما در برنامه اعلام شده و مصوبه شورا است، کاهش آلودگی‌های محیطی با تمرکز بر آلودگی هوا در برنامه ۱۴۰۵ است که در این بودجه هم لحاظ شده است‌ که سهم این بخش در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان برای حمل و نقل، ناوگان حمل بار، مترو، رینگ چهارم و فضای سبز است؛ همه این‌ها گام‌های استواری برای کاهش آلودگی‌های محیطی است.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری و فرهنگ نیاز به ارتقای جایگاه در اصفهان دارد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها در ۱۴۰۵ این بوده و یکی از نقاط متمرکز شده در بودجه نیز این مسأله با سهم ۸۵۰ میلیارد تومانی است؛ برای افزایش بهره‌وری سرمایه‌ها در بودجه نیز ۳۲۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری مثل سال گذشته به صورت تجمیع شده شامل مرکزی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری است که لایحه بودجه سال آینده ما ۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که رشد آن نسبت به بودجه مصوب سال گذشته ۴۴ درصد است.

نوروزی با اشاره به اینکه امسال همه کلانشهرها بودجه را افزایش داده‌اند، گفت: ما سیر رشد را آهسته طی کردیم، مثلاً کرمان ۱۰۰ درصد افزایش، اراک ۴۷ درصد، رشت ۳۷ درصد، تبریز ۲۲ درصد رشد بودجه داشته‌اند.

شهردار اصفهان نرخ تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی را ۳۲ درصد اعلام کرد و افزود: بودجه جاری ما ۲۹ درصد از کل بودجه و بودجه عمران ۷۱ درصد سهم بودجه را دارد؛ اگر می‌خواستیم بر اساس آمار مرکز آمار ایران عمل کنیم باید بیشتر از این‌ها می‌بود.

وی اضافه کرد: سال گذشته سرانه هر شهروند ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بود که امسال در بودجه ۱۴۰۰ به چهار میلیون و ۲۸۰ هزار تومان افزایش داشته است.

نوروزی تأکید کرد: محل جذب بودجه‌ها بیشتر پهنه‌های ویژه انتخاب شده که در مناطق پنج و شش شهرداری اتفاق افتاده یعنی قرار نیست برای تحقق بودجه به شهروندان فشار آوریم و از ظرفیت‌های موجود شهر برای تحقق بودجه استفاده می‌کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: پروژه‌های شاخص عمرانی سال گذشته ۲ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که امسال به ۲ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان افزایش یافته که نگاه به عدالت فضایی است؛ پروژه‌های منطقه‌ای ۴۰۲ میلیارد تومان بوده که به ۸۰۴ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سهم پروژه‌های منطقه‌ای از ۳۱۲ میلیارد تومان به ۶۳۷ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ رسیده است، تصریح کرد: سهم اعتبارات مستمر عمرانی از ۶۰۲ میلیارد تومان به هزار و۴۴ میلیارد تومان افزایش و رشد ۷۳ درصدی داشته است؛ سایر پروژه‌های عمرانی شهر مانند فیبر نوری، مسائل تعاونی و... از ۲۲۷ میلیارد تومان به ۲۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

نوروزی در پایان از رشد ۴۰ درصدی اعتبارات جاری شهرداری خبر داد و گفت: بخش عمده آن مربوط به نگهداری و نظافت شهر است و فقط دستمزد نیست‌؛ امید است بر اساس داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود این بودجه را مانند گذشته تحقق ببخشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز